Tri mjeseca bez plaće

Brodarski institut na rubu kraha: Hoće li Vlada pomoći tvrtki koja radi i za Rolls-Royce?

Ljerka Bratonja Martinović

Foto B. Konjević / Cropix

Foto B. Konjević / Cropix

Radnici se ne bune, i ne razmišljaju o štrajku, iako rade bez plaća, jer su svjesni da bi im takav potez presudio. Istog bi časa, kažu, izgubili poslovne partnere i dobru poziciju na inozemnom tržištu



ZAGREB  Iako imaju sigurno tržište i ugledne naručitelje diljem Europe, već su tri mjeseca bez plaća, a prijeti im poslovni krah. Brodarski institut državna je tvrtka čija priča neodoljivo podsjeća na dobro poznati scenarij u kojem loše gospodarenje i nebriga države kao vlasnika dotuče i najperspektivniju proizvodnju.


Brodarski institut (BI) našao se pred zidom upravo zbog toga – dugogodišnje loše poslovne politike koja je dio stručnjaka otjerala iz tvrtke, a one koji su ostali dovela u situaciju da rade bez plaća i bez perspektive. Radnici se ne bune, i ne razmišljaju o štrajku, jer su svjesni da bi im takav potez presudio. Istog bi časa, kažu, izgubili poslovne partnere i dobru poziciju na inozemnom tržištu. 


Problemi su u Institutu počeli početkom godine, kada je počelo manjkati novca za isplatu plaća. Pravi uzroci sežu još koju godinu unatrag, kad je uprava tvrtke sklopila nepovoljne poslove, a umjesto ulaganja u stabilan i uhodan dio poslovanja, predlagala megalomanske projekte koji se nikad nisu realizirali. Gradnja katamarana za OI u Londonu donijela im je samo gubitke.




Prošle je godine uprava digla kredit da bi radnicima isplatila plaće, a prihode naplaćene nakon toga počela trošiti na otplatu kredita. Tri su resora nadležna za BI: Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo obrane i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Početkom travnja resorni su ministri obećali pomoći Institutu, ali do danas od toga nema ništa.


Jedina je skromna novost prošlotjedno Vladino proglašenje BI-ja tvrtkom od strateškog interesa, te nedavna ostavka Vladimira Koromana na mjesto glavnog direktora koje obnaša proteklih deset godina. Neopozivu je ostavku, kako se doznaje, dao pod prisilom ministra Mornara, od kojeg su inženjeri BI-ja tražili smjenu uprave i hitna rješenja za opstanak tvrtke. BI već mjesecima čeka kredit HBOR-a od 13 milijuna kuna koji bi omogućio isplatu zaostalih plaća i nastavak poslovanja, ali je za to potrebno odobrenje skupštine u kojoj sjede ministri Vedran Mornar, Ante Kotromanović i Ivan Vrdoljak.


Radnici BI-ja očajni su zbog sporosti države u rješavanju njihovih problema. Gori im, kažu, pod noktima jer bi svakog dana mogli ostati bez novih narudžbi. Potrebno im je, kažu, hitno restrukturiranje tvrtke, jer je postojeći omjer od stotinjak ljudi u proizvodnom dijelu i 50-ak zaposlenih u administraciji i popratnim službama koje održavaju ogroman kompleks koji dobrim dijelom nije u poslovnoj funkciji, jednostavno neodrživ. Veliki kompleks izgrađen 60-ih godina prošlog stoljeća nekad je zapošljavao oko 500 ljudi, a njihov se broj kroz desetljeća reducirao jedino prirodnim odljevom.


Bazen za hidrodinamička mjerenja jedan je od 15-ak u Europi, a visokokvalitetna infrastruktura, rađena za potrebe nekadašnjeg vojnog instituta, bez poteškoća parira sličnim bazenima u visokorazvijenom dijelu EU-a. Rade za renomirane europske tvrtke, proizvođače jahti, za Rolls-Royce… Pružaju podršku brodogradnji, izuzetno su aktivni na hrvatskim elektranama, konzultanti su na različitim projektima.


– Iako smo državna tvrtka, u potpunosti smo prepušteni tržištu. U javnosti nas se doživljava kao ljude koji jedu u pučkoj kuhinji, ne znaju ništa i čekaju penziju jer nemaju posla. To je posve pogrešna slika, jer neki odjeli samo 15 posto prihoda ostvaruju u Hrvatskoj, a ostalo u Zapadnoj Europi – kaže nam jedan od inženjera Brodarskog instituta koji je, kao i velika većina njegovih kolega, ogorčen dugogodišjim ignoriranjem stanja u BI-ju.


Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista…