Solidarnost

Borbeni sindikalci najavljuju akcije: ‘Riječani, ne zanosite se, zatvore li Sisak, zatvorit će i Rijeku’

Boris Pavelić

Snimio Denis Lovrović

Snimio Denis Lovrović

Nažalost, kod vas u Rijeci mnogi misle da će rafinerija procvasti ako Sisak propadne. Ne, suprotno! – tvrde Predrag Sekulić i Igor Pešun iz sindikata Nova solidarnost dodajući da su spremni vlastitim tijelima braniti prijevoz nafte iz Siska



Tu vas čekamo! – kao da govori Predrag Sekulić, predsjednik sisačkog sindikata Nova solidarnost, dok prekriženih ruku stoji usred željezničke pruge kojom Inina rafinerija nafte u Sisku dovozi i odvozi sirovinu.


Zamolili smo ga jučer da baš ondje stane pred fotoaparat našeg lista, ne bi li i tako potvrdio odlučnost svojih sindikalista da i vlastitim tijelima prepriječe prugu, odluči li Inina uprava naftu iz Siska uistinu prevesti u Rijeku. I Predrag je pred kameru stao bez krzmanja. Jer, kaže, Nova solidarnost niti se šali, niti se boji.


»Krene li nafta, liježemo na prugu. Hrane imamo, ogrjeva imamo, šatore imamo, možemo u njih smjestiti i tristotinjak ljudi. Ali, ne izlazimo masovno prije nego bude uistinu trebalo. Zovu novinari, žele snimiti kako masovno stojimo na pruzi, ali nećemo dizati frku i izlaziti bez potrebe. Ja sam ovdje samo da potvrdim da smo tu, pazimo, pa ako ustreba, stižemo«, kaže, dok prugom bučno prolazi jedna od kompozicija Ininih naftnih cisterni. Koju minutu ranije, dok na minus tri vozimo kroz maglom obavijeni Sisak, Predrag na stražnjem sjedalu automobila mobitelom prati što se zbiva. »Ne, sve je mirno, naloga nema«, obavještava sugornika, a nama objašnjava: »Nema šanse da naftu utovare i odvezu, a da mi to ne saznamo. Kolege bi nam s više punktova javili kad bi primijetili utovar ili nešto slično, a ja sam glavni nadzornik procesa u dispečerskom centru, i znam sve informacije: naprosto je nemoguće da nam išta promakne. Dva su mjesta na kojima mogu izaći, i nadziremo oba«, samouvjereno govori.





Gašenje rafinerije »ugasit« će i grad, upozoravaju naši sugovornici. Više od šesto ljudi radi u tom pogonu, mnogo manje nego nekada, ali svejedno: »Nisu u pitanju samo naše plaće. Ako iz ekonomije odjednom izvučeš toliki novac, cijeli grad gubi. U tržišnim centrima ocjenjuju da bi tek najveći možda preživjeli, sve bi ostalo propalo, u ionako osiromašenom gradu…« Sekulić i Pešun suprotstavljaju se čestim tvrdnjama da Hrvatskoj ne trebaju dvije rafinerije nafte. »Ni Mađarskoj ne trebaju sadašnji kapaciteti, ali oni izvoze. Zašto i Ina ne bi izvozila? Pa nije li prije dolaska Mola postojao plan da Ina tržište proširi do Albanije? A sad Mol gubi Inina unutarnja i preuzima vanjska tržišta: Bosnu smo prepolovili, Srbiju izgubili, u Sloveniji Mol ima utjecaj, Tifon je njihov, rade na sve strane, kupuju skladišta, crpke po cijeloj srednjoj Europi… A Ina godinama ni pumpu ni skladište nije kupila. Da, to je klasično neprijateljsko preuzimanje«, tvrde. Ljutiti su, jer imaju dojam da nitko za njihovu tvrtku ne brine. »Mnogo je sumnjivih poslova, pa i kriminala. Pa mi smo prije dvije godine govorili ono što je sada potvrđeno arbitražnom presudom, ono što sada tvrde razglašeni naftni stručnjaci. Nije li sramota da smo mi sa srednjom kemijskom školom iz dokumenata i medija shvatili što treba učiniti i to javno rekli, a da nisu ni Vlada ni veliki sindikati? Odluku Vlade o ponovnom preuzimanju Ine pozdravljamo, ali tek ćemo vidjeti kako će to proći. Jer, u Hrvatskoj je sve moguće«, kažu. Pešun smatra kako je ponovno preuzimanje Ine jedini način da se nađe kvalitetan strateški partner. »Ali, definitivno ne bih volio da Ina opet, kao nekad, postane socijalna kasa koja nas je zapravo i dovela do ove situacije: subvencionirano gorivo, subvencioniran plin, svima dobro, a Ina radi gubitke, i dovede se u situaciju da mora tražiti strateškog partnera, koji na kraju to nije bio. Nemojmo se zavaravati, i to je moguće. Ali, ako se Ina vrati i spasi, slobodno možemo reći, pa neka zvuči i neskromno: sve je to krenulo iz Siska«.



Loši vlasnici


Sekulić odaje dojam energičnoga i odlučnog čovjeka na pragu srednjih godina. Dugo već radi u Ininu sisačkom postrojenju. Od najnižih stupnjeva proizvodnog procesa uspeo se do odgovorne dužnosti njegova nadzornika, pa ponosno kaže kako rafineriju poznaje u detalje. Iz relativne je blizine promatrao i proces donošenja odluka na razini uprave – ili njegove posljedice – jer je svojedobno predstavljao radnike u Radničkom vijeću, što je u sisačkoj Rafineriji položaj koji podrazumijeva stanovite materijalne povlastice, pa se lako može prometnuti u ono što opisujemo posprdnim terminom »fotelje«. No u tu se zamku Sekulić nije dao uhvatiti: kada je doveden u iskušenje da potpiše odluku s kojom se nije slagao, podnio je ostavku i vratio se u pogon.


Pa danas vodi Novu solidarnost, sindikat koji vodi mnoge bitke istodobno: s upravom, sa »žutim sindikatima«, s Molom, s dijelom javnosti… U posljednje dvije godine, otkad je osnovana, za Novu solidarnost se itekako pročulo, a njihova posljednja odluka – da vlastitim tijelima spriječe odvoz nafte iz Siska, što smatraju početkom gašenja rafinerije – pretvara ih, izgleda, u simbole otpora lošim vlasnicima, neaktivnoj vladi i kupljenim sindikatima. »Nema ni logike ni isplativosti u odluci da naftu iz Siska vozite u Rijeku«, objašnjava nam dok kroz snijeg gazimo do ograde rafinerije, da nam pokaže iznajmljene cisterne koje Ina navodno kani rabiti za prijevoz sirovine u Rijeku. »Pa Sisak posluje pozitivno! A da se razumijemo – naftu bi u Rijeci prerađivali na potpuno isti način kao i u Sisku, da netko ne misli kako postoji kakvo tehnološko opravdanje za prijevoz. Ne, ne postoji«, kazuje Sekulić. I još nešto, za Rijeku možda najvažnije: »Zatvore li Sisak, zatvorit će i Rijeku«, tvrdi Sekulić. »Nažalost, kod vas u Rijeci mnogi misle da će rafinerija procvasti ako Sisak propadne. Ne, suprotno!«.



Nova solidarnost voljela bi da je više suradnje sa sindikatima rafinerije Rijeka. »Daj, rekli smo kolegi Ivici Periniću, moramo zajedno, ali nismo baš dobili veliku potporu. Uvijek nam kaže, da, na vašoj smo strani, ali odlučnih zajedničkih akcija nikad nije bilo. A mi tvrdimo, ima mjesta za obje rafinerije, i za njih se moramo zajedno boriti«, kaže Predrag Sekulić, dok se Igoru Pešunu čini kako dijelu riječkih kolega do vlastite firme i nije baš stalo. Ivicu Perinića, povjerenika Sindikata naftnog gospodarstva (SING) u riječkoj rafineriji, zamolili smo za komentar. »Radnici Rafinerije nafte Rijeka (RNR), i sindikalni predstavnici SING-a s razumijevanjem i empatijom pozorno prate događanja i aktivnosti sindikalnih kolega u Sisku. Nismo uvjereni da je riječka rafinerija bezuvjetno sigurna što se tiče njezine budućnosti, no ističem da ukoliko bi to došlo u pitanje, mi u SING-u nastojat ćemo svim sindikalnim i, naglašavam, legitimnim i legalnim sredstvima održati proizvodnju u RNR-u, kao i način, ili načine, održavanja i zadržavanja naših radnih mjesta. Poštujući pritom pravni poredak i zakone naše domovine, Republike Hrvatske«. Na dodatno pitanje našeg lista znači li to da ne podržava moguću blokadu pruge u Sisku, Perinić je odgovorio kako je »vrlo teško odlučno reći ‘da’ ili ‘ne’«. »Svakome na volju i savjest: ne mogu biti propovjednik, niti drugima govoriti što da rade, kad sam nisam u toj situaciji«, kazao je.



Jednostavna računica


Sekulić i njegov sindikalni kolega Igor Pešun argumentiraju to ovako: bude li nafta iz Siska prevožena u Rijeku, to će platiti riječka rafinerija. »E sad, izračunaj samo koliko košta transport: deset eura po toni, jedna kompozicija vozi 1.400 tona, četrnaest tisuća eura. A dnevno bi trebalo voziti tri kompozicije – 42 tisuće eura samo prijevoz.


A svaka tona nafte košta od pedeset do sedamdeset kuna. Pa koliko bi sve to Rijeku koštalo?!«, govori Sekulić. Pešun dodaje: »Eto ti sjajnog načina da zezneš Sisak, uzmeš mu posao, a Rijeci nabiješ skupu naftu, i učiniš je neisplativom. Jer, Rijeci bi svakako bilo jeftinije na tržištu kupovati naftu, nego plaćati skupu koja se dovozi iz Siska, preraditi je, a onda je prodavati po tržišnim cijenama, kako je nakon prerade prodaje i Sisak. Tako bi na kraju i Rijeka i Sisak postali još gori nego što su sada«, objašnjava Pešun. »Što mislite«, nastavlja, »zašto uprava Ine uporno odbija dati podatke o tome kako posluju rafinerije u Sisku i Rijeci? Jednostavno: žele zatvoriti Sisak, a ako to uspiju, reći će da je Rijeka napravila toliko i toliko gubitaka, a kad bi Mol u nju uložio planiranih 400 milijuna dolara, vratio sve gubitke i pokrio kredite, investiciju bi vratio tek za petnaestak ili dvadeset godina. I tada će zaključiti da si to ne može priuštiti nijedna ozbiljna firma. Uostalom, slične smo izjave iz uprave Ine već čuli«, kaže Igor Pešun. Sekulić uvjereno dodaje:


»Jamčim da Mol u riječku rafineriju neće uložiti 400 milijuna dolara. Pa u Sisak bi trebali stotinu manje, da u samome središtu Hrvatske dobiju kompaktnu rafineriju, a neće. Nije li sve jasno?«