Panenić s upravom Ine

Borba za rafinerije: Nafta iz Siska neće u riječku rafineriju

Bojana Mrvoš Pavić

Neizvjesna sudbina rafinerije u Sisku / Snimio D. KOVAČEVIĆ

Neizvjesna sudbina rafinerije u Sisku / Snimio D. KOVAČEVIĆ

Postoje mehanizmi o kojima smo raspravljali i koji mogu spriječiti takve aktivnosti, kratko je odgovorio Panenić na upit što država može učiniti kako bi spriječila zatvaranje sisačke rafinerije



 Postoje mehanizmi kojima država može spriječiti MOL da naftu namijenjenu preradi u rafineriji Sisak prevozi u Rijeku i time opravda zatvaranje sisačke rafinerije – kazao je ministar gospodarstva Tomislav Panenić nakon jučerašnjeg sastanka s hrvatskim članovima uprave i nadzornog odbora Ine te sindikatima koji djeluju u kompaniji. Okupio ih je kako bi razradili strategiju zaštite hrvatskih interesa u Ini, no nakon višesatnog sastanka od Panenića nije bilo moguće doznati koji točno mehanizmi stoje na raspolaganju državi.


»Postoje mehanizmi o kojima smo raspravljali i koji mogu spriječiti takve aktivnosti«, kratko je odgovorio Panenić na upit što država može učiniti kako bi spriječila zatvaranje sisačke rafinerije.



Bosanski su mediji izvijestili da je INA zainteresirana za stopostotni udio u tvrtki Energopetrol, čije je dionice otkupila od MOL-a te sad sama upravlja sa većinskim, 67-postotnim udjelom u toj kompaniji. INA je navodno BiH vlastima predala zahtjev za otkupom stopostonog udjela, što u kompaniji ne potvrđuju niti demantiraju. INA je za stopostotno vlasništvo zainteresirana od ulaska u Energopetrol 2006. godine, u koji je ušla u konzorciju s MOL-om. Na pitanje smatra li takvu Ininu odluku dobrom, Panenić je jučer kazao kako su ga članovi uprave Ine informirali da to doprinosi pozitivnom poslovanju Ine pa i on onda odluku o kupnji MOL-ovih dionica u Energopetrolu podržava.





Problem upravljanja


Kako je još u ožujku pisao naš list, INA je tada u nazočnosti svih članova uprave i direktora organizirala pokusni utovar nafte u nekoliko željezničkih lokomotiva, nakon što se još u lipnju prošle godine registrirala i za obavljanje željezničkog prometa. Još je tada iz tvrtke komunicirano da to nema nikakve veze s potencijalnim prijevozom domaće nafte iz Siska u Rijeku, da bi se nedavno pokazalo kako je o tome već na razini izvršnih direktora donesena odluka. Kod pokusnog utovara je, pritom, došlo do manjeg incidenta odnosno požara.


Poznato je da upravo izvršni direktori, pod palicom MOL-a, u Ini donose ključne odluke, kojima uprava, u kojoj sjede i tri hrvatska člana, nema pristupa i na njih ne može utjecati. Upravo je to predmet spora arbitraže kojom Vlada traži poništenje dioničarskog ugovora iz 2009. godine, jer želi da kompanijom upravlja, kako joj i ime govori, uprava.


Na pitanje je li odluka da se nafta iz Siska prvo prevozi u Rijeku, a zatim, kroz par mjeseci, izvršni direktori zaključe kako je to opasno i preskupo te domaću naftu usmjere JANAF-ovim cijevima put drugih MOL-ovih rafinerija, u Mađarskoj i Slovačkoj, Panenić je jučer odgovorio kako to ne može biti uvertira jer se prijevoz nafte u Rijeku neće dogoditi.


Čini se prilično siguran u mehanizme s kojima Vlada raspolaže, no ne otkriva koji su, kao ni to zašto ih i do sada Vlada nije koristila. Kako se neslužbeno može čuti, Vlada bi mogla početi kažnjavati MOL radi toga što nije investirao u modernizaciju rafinerija, nadajući se da će te kazne Mađare prisiliti na zadržavanje Siska u pogonu.


Moguće kazne


»Neprimjereno je podržavati ovakve aktivnosti. Takve odluke moraju proći i upravu i nadzorni odbor Ine«, kazao je jučer Panenić. Hrvatskim članovima uprave Ine u ožujku je produljen mandat na još godinu dana, dok su nedavno imenovani i novi članovi nadzornog odbora kompanije. Nitko od njih jučer, osim Panenića, nije dao izjavu, kao ni sindikati. Samo se neslužbeno može čuti kako je trenutak za spašavanje Siska, s tehničkom Vladom, vrlo neperspektivan, i »svi se prave kao da se početak kraja Siska ne događa, a jasno je da se itekako događa«.


Panenić je istaknuo da bi do kraja godine mogao biti završen arbitražni postupak Vlade protiv MOL-a, kojim se traži poništenje trenutačno važećeg dioničarskog ugovora. Istovremeno se, dodao je, otvara nova komunikacija s MOL-om kako bi se oko važnih pitanja postigla suglasnost.