Uvodnik

Parking – šampion hrvatskog turizma

Damir Cupać

garaža Stari grad / NL arhiva

garaža Stari grad / NL arhiva

Dok vlasnici parcela pretvorenih u parkirališta zadovoljno trljaju ruke, Vlada i direktor »3. maja« Edi Kučan i dalje moraju razbijati glavu što i kako napraviti da brodogradnja bude profitabilna

placeholder


Ako nam išta dođe glave u gospodarskom smislu, bit će to uvrnuta turistička logika koja najisplativijim čini ono što donosi najmanju umnoženu dobit. Primjerice, ako se stavi u korelaciju ono malo industrije što je preostalo s parkirališnim biznisom u hrvatskim turističkim mjestima, jasno je kao dan što je isplativije. Očito je najisplativije potaracati određenu parcelu, ograditi je ogradom, staviti rampu, platiti nekom studentu crkavicu i krenuti u parkirališni harač. Ulaganja su nikakva, a dobit je zagarantirana. Da je riječ o biznisu u kojem nitko ne može omanuti, potvrđuje predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore Boris Žgomba koji je na pitanje što je najisplativiji turistički biznis iz prve odgovorio da je riječ o parkingu.


Dok vlasnici parcela pretvorenih u parkirališta zadovoljno trljaju ruke, Vlada i direktor »3. maja« Edi Kučan i dalje moraju razbijati glavu što i kako napraviti da brodogradnja bude profitabilna. Poslovno izvješće je pokazalo da je riječki škver prvih šest mjeseci ove godine poslovao s gubitkom od 16,5 milijuna kuna. Nekada su uprave »3. maja« bile mutne pa nije nikoga ni čudilo da nisu previše vodile računa da im poslovanje bude u pozitivi. Kada je evidentiran minus u poslovanju, zagrabilo bi se u državnu kasu i išlo bi se dalje po starom. Prijetnja direktorima nisu bili loši poslovni rezultati, nego jedino loši rezultati na izborima. Znali su da su njihova radna mjesta i privilegiji ugroženi jedino dolaskom nove vlasti. Za Edija Kučana ne može se reći da pripada takvom tipu menadžera, čovjek se ubija radeći kako bi riječki škver preživio jednu od najvećih kriza koja traje od trenutka kada je isporučen Uljaniku.


Tko zna koliko ima onih kojima bi bilo drago da »3. maj« propadne jer im uvrnuta poslovna logika dozvoljava da vide samo golemi prostor koji bi bio zlata vrijedan kada bi se u Generalnom urbanističkom planu prenamijenio iz brodogradnje u nešto drugo. Nije teško zamisliti da bi riječki urbanisti kao alternativu mogli osmisliti različite turističke sadržaje jer su turistički rezultati i u Rijeci izvrsni i iznad svih očekivanja pa i privatni riječki iznajmljivači, a što je donedavno bilo nezamislivo, zadovoljno trljaju ruke. Sve što se ponudi za iznajmljivanje na tržištu prolazi bez ikakvog problema. Svjedoči o tome i popunjenost najveće garaže u Rijeci, a riječ je o Zagradu. U kolovozu prošlih godina ta je garaža, zajedno s garažom gradske tvrtke koje je naslonjena na nju, bila uglavnom prazna. A došlo je vrijeme da je manja garaža gradske tvrtke popunjena već u devet sati ujutro, a do podne se teško nalazi slobodno mjesto i u onoj većoj garaži kojom upravlja privatna tvrtka. Ta privatna tvrtka pokazala je da ono što se čini kao provokacija uopće u doglednoj budućnosti nije nemoguće. Pritom mislimo da prenamjenu lokacije za brodogradnju na Kantridi. Jer, nekada je zemljište koje je pretvoreno u parkiralište u gradu bilo pogon u kojemu su se popravljali automobili, pa je to privatizirano i počeo je s radom Beretich servis da bi na kraju sve otišlo na bubanj, a Rijeka je dobila garažu Zagrad i parkiralište na otvorenom kojim upravlja privatna tvrtka čiji vlasnici zadovoljno trljaju ruke. Trljat će i dalje budući da je riječka gradska vlast istoj privatnoj tvrtki odlučila prodati gradsko zemljište na Žabici na kojemu ista ta gradska vlast više od 20 godina nije uspjela sagraditi garažu i novi autobusni kolodvor s trgovačkim sadržajima.




Ono što nije zanimljivo riječkoj gradskoj vlasti, zanimljivo je privatnoj tvrtki koja se javila na natječaj, dostavila šokantno dobru ponudu za gradske kvadrate i sada čeka na potpisivanje ugovora o kupoprodaji zemljišta. Privatna tvrtka koja upravlja riječkim parkiralištima tako će postati parkirališni monopolist jer će se nakon što se izgradi garaža isprazniti Riva pa će vlasnici privatne tvrtke zadovoljno trljati ruke zbog toga što riječka gradska vlast, kao ni ostale vlasti po hrvatskim gradovima ne vide – upravljanje parkiralištima postao je posao koji donosi najveću moguću dobit u odnosu na ulaganja. To znaju i svi oni drumski razbojnici koji po turističkim mjestima Lijepe Naše ograde ledinu i naplaćuju nevjerojatne cijene parkirališnog harača i postaju šampioni hrvatskog turizma.