Uspjeh hrvatske industrije

Zavirili smo u Končareve pogone: Ovdje će svakog mjeseca ‘izlaziti’ po dva domaća vlaka

Gabrijela Galić

Foto D. Kovačević

Foto D. Kovačević

Do konca 2017., končarevci će HŽ-u isporučiti 44 putnička vlaka – 32 elektromotorna te 12 dizelskoelektričnih – razvijena i proizvedena u Hrvatskoj, a u tim je vlakovima oko 75 posto dijelova proizvedeno u našim tvornicama – transformatori, elektronički pretvarači, sustav upravljanja i vučni elektromotori...



Teško je povjerovati da će se dvije metalne konstrukcije, dva kostura naoko bezlična, pretvoriti u nešto i te kako vidljivo – kompoziciju niskopodnog putničkog vlaka. Pet do šest tjedana metalni kostur polako će se nadograđivati sve dok ne poprimi oblik modula – modernije verzije onog što je poznato kao putnički vagon – koji se spojen s ostalim modulima, putničkim i upravljačkim, pretvara u prepoznatljiv vlak namijenjen prijevozu putnika u regionalnom i gradsko-prigradskom prometu.


   Prototipi takvih elektromotornih vlakova, u potpunosti djelo domaće pameti i rada, na željeznici prometuju zadnje četiri godine. Do konca 2017., prema planovima, HŽ Putničkom prijevozu trebala bi biti isporučena ukupno 44 putnička vlaka – 32 elektromotorna te 12 dizelskoelektričnih – razvijenih i u proizvedenih u Končar-Električnim vozilima. Malo je dijelova u niskopodnom vlaku iz uvoza. Naime, oko 75 posto vlaka proizvodi se u Hrvatskoj. Glavni dijelovi vlaka, odnosno transformatori, elektronički pretvarači, sustav upravljanja i vučni elektromotori, razvijeni su i proizvode se u četiri društva grupe Končar. No, u finalizaciji cijelog proizvoda sudjeluje još pet poduzeća iz grupe Končar, ali i cijeli niz drugih domaćih poduzeća.


Osigurana sredstva


HŽ Putnički prijevoz i Končar-Električna vozila, potpisali su ugovor vrijedan 1,63 milijarde kuna bez PDV-a koncem siječnja prošle godine, a prvi novi regionalni vlak u promet je pušten koncem prošlog mjeseca. Svakog mjeseca iz Končarevih pogona izlazit će po dva niskopodna vlaka koji će zamijeniti dio postojećih vlakova u putničkom prijevozu koji su prosječno stari 30-tak godina. U prvoj fazi Končar-Električna vozila proizvest će 21 vlak, odnosno 20 elektromotornih i jedan dizel-električni. Domaći putnički željeznički operater za tu prvu fazu proizvodnje osigurao je sredstva, oko polovicu ukupne vrijednosti ugovora, a pregovori o kreditnom aranžmanu kojim bi se pokrila proizvodnja preostalih vlakova traju već neko vrijeme.





Prigradski vlakovi, pak, imat će plave detalje. Gradsko-prigradski vlakovi imat će više vrata, jer se u tom prometu treba osigurati protočnost putnika.



  Jedna od dvije naoko bezlične metalne konstrukcije smještene u jednoj od proizvodnih hala Končara u kojima se odvija prva faza izrade budućeg vlaka, upravo će biti sastavnica buduće dizel-ektrične kompozicije.


Super ritam


Na prvi pogled ona će se od elektromotornih vlakova razlikovati po veličini. Naime, sastavljena je od tri modula, dok su elektrovlakovi duži i sastoje se od četiri modula.


     U pogonima Končar-Električnih vozila sve se odvija u ugođenom ritmu, baš onako kako bi na domaćoj željeznici voljeli da prometuju putnički vlakovi. Oko 150 radnika, a zahvaljujući poslu izrade niskopodnih vlakova Končar je zaposlio oko 75 novih radnika, u smjenama kreira proizvod. Uvjeti su gotovo apotekarski, jer je riječ o visokotehnološkom proizvodu koji razvija brzinu od 160 kilometara na sat, a to ne dozvoljava da se i u jednom trenutku improvizira.



Prvi vlakovi koji iz Končareva pogona ulaze u redovan željeznički promet imaju detalje crvene boje. To znači da je riječ o regionalnim vlakovima koji su prilagođeni dužoj vožnji. Regionalni vlakovi bit će nešto komforniji jer je, ipak, riječ o vožnji koja traje dulje. Tako regionalni vlakovi imaju i više sjedećih mjesta od gradsko-prigradskih.



Paralelno se radi više poslova kako niti u jednom trenutku ne bi došlo do zastoja proizvodnje. U glavnoj, najvećoj proizvodnoj hali, u kutu je smješten gotov finalizirani proizvod, vlak koji će ovih dana krenuti na obavezno rigorozno ispitivanje prije isporuke. U istom prostoru su smješteni moduli u krajnjoj fazi proizvodnje koji će na tvorničkim tračnicama završiti čim prepoznatljivi vlak iziđe iz pogona. Istovremeno će vjerojatno one naizgled neprepoznatljive konstrukcije već biti u visokoj fazi nadogradnje, na mjestu u pogonu gdje se proizvod finalizira. Njihove pozicije u pokrajnjem proizvodnom pogonu zauzet će nove metalne konstrukcije. Baš kao što će i postolja koja se pripremaju i ispituju u zasebnoj radionici biti montirana na vlak, a radnici će pripremati nova za buduće kompozicije. Na prvu loptu, kao da se slažu Lego kockice. Samo naizgled. U pozadini su sati i sati preciznog rada.