Škver

U Lencu se pune dokovi, evo što smjeraju u najvećem hrvatskom remontnom brodogradilištu

Orjana Antešić

Arhiva NL

Arhiva NL

Unatoč pozitivnim vijestima i laganom oživljavanju poslovanja, u »Viktoru Lencu« vrlo su oprezni oko daljnjih predviđanja



U najvećem domaćem remontnom brodogradilištu, »Viktoru Lencu«, s prvim danima svibnja počeo je lagani poslovni muving iz kojeg se može naslutiti da one prilično crne projekcije s kojima su baratali u ovom brodogradilištu sredinom ožujka, kada je krenula korona- pošast u Hrvatskoj, neće biti baš takvih razmjera.


Slijedom svih otkazanih poslova, zatvaranja granica i potpune paralize tržišta, u ovom su kvarnerskom škveru predviđali da bi u drugom kvartalu ove godine mogli zabilježiti pad prihoda od čak 70 posto u odnosu na prva tri mjeseca ove godine, a u odnosu na iznimno uspješni zadnji kvartal prošle godine bojali su se i pada od čak 80 posto.


Kako navodi članica Uprave »Lenca« Sandra Uzelac, u zadnjih desetak dana počeli su se nešto intenzivnije ugovarati novi poslovi, mahom nužni remonti, a dogovoreno je i par poslova na ugradnji uređaja za pročišćavanje balastnih voda.




Rezultat toga je i da je u ovom trenutku njihov najveći dok, »jedanaestica«, gotovo popunjen do konca srpnja, a otprilike ista je situacija i sa unutarnjim Dokom 5. Obimniji zahvati na logističkom brodu Američke ratne mornarice, »USNS Carson City« idu svojim tijekom i polako se privode kraju tako da bi ovaj dvotrupac trebao isploviti iz Martinšćice do početka lipnja.


Bolje od očekivanja


– U odnosu na naša predviđanja iz ožujka ove godine, kada nas je COVID-19 sve skupa bacio u potpuno zamračeni tunel, iz današnje perspektive možemo reći da situacija ipak nešto bolje izgleda. Poslovi koje u ovom trenutku imamo ugovorene, kao i brodovi koji su nam u najavi pružaju osnovu za očekivanja da će nam pad prihoda u drugom kvartalu ipak biti značajno manji od onog što smo predviđali prije dva mjeseca, kaže Uzelac.


Dodaje i da je najveću ulogu u tome odigrala suglasnost koju su u brodogradilištu posljednjih dana travnja uspjeli dobiti od nadležne epidemiološke službe Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ-a, a koja se tiče mjera prilikom dolaska brodova na remont odnosno njihovih posada, ali i svog onog stručnog specijalističkog kadra iz inozemstva koji je nužan u poslovanju jednog takvog remontnog škvera kao što je »Viktor Lenac«.


Odnosi se to ponajprije na predstavnike klasifikacijskih društava, kao i sve one servisere na čiji se angažman »Lenac« mora osloniti, a kojih u Hrvatskoj nema. Tako posade brodova koji dolaze na remont u Martinšćicu od 27. travnja više ne moraju obaviti 14-dnevnu karantenu da bi uopće mogli počeli komunicirati s radnicima u »Lencu« već se sada te mjere preventivne izolacije posade provode paralelno s radovima na brodu.


Stroge mjere


Na ovaj je način brodogradilište uspjelo ugovoriti neke poslove već za svibanj, tim više što klijenti »Lenca« imaju određeno povjerenje u rokove obavljanja remonta, pa na ovaj način koriste mogućnost da im brodovi ne stoje neuposleni zbog obveznih strogih karantena.


Kako objašnjava Uzelac, to još uvijek podrazumijeva vrlo stroge mjere – od socijalnog distanciranja posade i zaposlenika »Lenca«, obveznog nošenja zaštitne opreme, svakodnevnog mjerenja tjelesne temperature, ograničenog kretanja i čitavog niza drugih, lančano povezanih mjera kako bi se i dalje prisutni rizik što je moguće više anulirao.


Pokretanje »Lenca« dobra je vijest i za kooperante. Nakon potpunog zatišja u travnju, ponovo se kreće i s njihovim angažmanom. Ovo kvarnersko brodogradilište jedno je od osamdesetak tisuća domaćih tvrtki koje su iskoristile pravo na pomoć iz Vladinih paketa mjera, od isplate potpora za očuvanje radnih mjesta u iznosu minimalne plaće, odgode plaćanja poreza i doprinosa, kao i moratorija na otplatu kredita kod HBOR-a.


Premda je bila opcija s kojom se moralo računati, pogotovo u onom razdoblju potpune neizvjesnosti kuda će pandemija COVID-19 odvesti Hrvatsku i svijet, plaće zaposlenima u »Lencu«, njih blizu 400, nisu smanjivane niti zasad ima razloga za to.


Recesijski val u brodarstvu


Unatoč pozitivnim vijestima i laganom oživljavanju poslovanja, u »Viktoru Lencu« vrlo su oprezni oko daljnjih predviđanja jer je prilično izvjesno da brodarskom tržištu, pa tako i biznisu remonta, slijedi recesija.


Potvrđuju to i zadnji izvještaji ugledne kuće Clarkson o utjecaju COVID-19 na brodarstvo, slijedom kojih se očekuje da će u 2020. godini trgovina morem pasti za oko 5,1 posto što je čak i više od pada zabilježenog tijekom globalne financijske krize 2008. – 2009. godine kada je taj pad bio 4,1 posto.