Uspješna kampanja Hrvatske turističke zajednice

Sve više gostiju iz Srbije na Jadranu: Tako lepa, tako blizu i – tako skupa

Bojana Oprijan Ilić

Procjenjuje se da će na hrvatskom Jadranu biti između 20 i 25 posto više srpskih turista u odnosu na prošlu godinu ali prvi na top listi su i dalje Grčka i Turska 



Tako lepa, tako blizu – slogan je kojim turistički djelatnici Hrvatske već treću godinu zaredom prizivaju goste iz Srbije na Jadran i hrvatsko primorje. Reklo bi se, ako je vjerovati statistici i matematici – sve uspješnije. Marketinški promišljen korak na terenu domaćina je što slogan jeste latinični, ali je pisan – ekavicom, a statističari s obje strane granice uvjeravaju kako za tri godine unazad broj srbijanskih turista iz sezone u sezonu u postocima – raste. Lani ih je, navodno, bilo više od 90 tisuća. I uvijek tome dodaju kako je riječ samo o službenim podacima. 



   Uvjerljivo prva na turističkoj top listi srpskih turista je Grčka, slijedi Turska, Egipat, Španjolska. Crna Gora, Tunis… Odluku gdje provesti godišnji odmor diktira prije svega cijena aranžmana, a onda i navike te osjećaj sigurnosti . Što se cijena tiče, Turska po ponudi prednjači pa u hotelu sa četiri zvjezdice u varijanti »all inclusive« 11 noćenja uz avionski prijevoz iz Beograda košta – 470 eura dok je hotelski polupansion za isto razdoblje, također uključujući avionski prijevoz, do ljetovališta 350 eura. U hotelu »Delfin« (dvije zvjezdice) u Poreču sedam polupansiona, bez prijevoza košta od 256 eura , odnosno oko 40 eura po osobi u dvokrevetnoj sobi u sezonskoj žiži. Izvanpansionski troškovi, inače su, znatno veći u Hrvatskoj nego u Grčkoj i Turskoj.





Otkad su turistički zaposlenici iz Hrvatske prije par godina počeli ozbiljniju kampanju u Srbiji, agresivnije su uzvratili i Crnogorci, budući se iz Srbije ranije tradicionalno ljetovalo na crnogorskom primorju i u Grčkoj. No, tako je bilo sve dok prije nekoliko ljetnih sezona unatrag Turska nije napravila pravi bum nudeći, mnogima, iznimno prihvatljiv odnos kvalitete, usluga i cijena, a u većini slučajeva uz avionski prijevoz i u varijanti all inclusive u hotelima sa četiri ili pet zvjezdica. Turci su znatno obogatili ponudu koju obuhvaća cijena standardnog aranžmana, uključujući i popuste za djecu i četvrtog člana obitelji ili grupe. 


– Osobno obožavam Jadran ali ne vjerujem da bismo nas šestero bilo gdje u Hrvatskoj, u hotelu sa pet zvjezdica, uz avionski prijevoz i all inclusive aranžman, mogli proći za 3.000 eura. A toliko nas je upravo koštao desetodnevni boravak u Antaliji početkom srpnja, kaže Beograđanka Dragica Bjeloglavić.


 Minus zbog Haaga


Hrvatska bi, sudeći po predsezonskim anketama u Srbiji, i ove godine mogla biti među prvih sedam turističkih destinacija – iza tradicionalno najposjećenije Grčke i sve masovnijih odlazaka u Tursku, uz Crnu Goru te Španjolsku, Tunis i Egipat. U Hrvatsku će ponovno najviše gostiju doći u vlastitom aranžmanu, a tek između dva i pet posto posredstvom agencija i turoperatora. No, mnoge potencijalne goste u Srbiji pokolebala su reagiranja diljem Hrvatske nakon presude u Haaškom sudu hrvatskim generalima Gotovini, Čermaku i Markaču. 


– Samo u nekoliko dana dok su trajali prosvjedi u Hrvatskoj poslije odluke Suda u Den Haagu u našoj agenciji je porastao broj upita za first minute aranžmane u Turskoj, Grčkoj i Španjolskoj. To, naravno, nije i ne može biti pouzdano mjerilo o prodaji aranžmana, ali znakovito ukazuje kako se promjene u politici, posebno između Srbije i Hrvatske, reflektiraju u svijesti ljudi, kažu u jednoj od beogradskih agencija koje godinama šalju po nekoliko stotina turista u hotele Istre, Opatije, Kvarnera i na otoke. Ona procjenjuje da će opatijska rivijera, Kvarner, a poglavito Istra, i ove godine biti najposjećenija odredišta srbijanskih turista koji se odluče ljetovati u Hrvatskoj. 


 Precijenjene brojke


Marija Rapajić, menadžerica portala Super odmor lista Blic, koji kontaktira sa skoro svim turističkim agencijama u Srbiji, procjenjuje da će ove sezone na hrvatskom Jadranu biti između 20 i 25 posto više srpskih turista u odnosu na prošlu godinu. Ona, međutim, dodaje da su prognoze o 100 tisuća gostiju iz Srbije pretjerane obzirom na previsoke cijene u odnosu na prihode i standard srbijanskog naroda kao i zbog daleko povoljnijih ponuda na drugim, atraktivnim morskim destinacijama. 


Bez sumnje, sve značajniju ulogu u razmjeni iskustava i virtualnim poznanstvima, dakako, imaju popularne društvene mreže i internet, no – u agencijama vele da taj vid komunikacije još bitnije ne pridonosi interesu potencijalnih putnika.