Pohod na zapad

“Podravka” kupuje “Žito”: Hrvatski kapital preuzeo slovensku industriju hrane

Denis Romac

PODRAVKA KUPUJE »ŽITO«Hrvatski kapital preuzeo slovensku industriju hrane



Ljubljansko Žito, najveću slovensku pekarsko-konditorsku skupinu, do kraja mjeseca najvjerojatnije će preuzeti hrvatska Podravka, najveći prehrambeni proizvođač u regiji, koji ovom akvizicijom dodatno širi svoje poslovanje u regiji. Iako je Podravka favorit za preuzimanje Žita, za kupovinu najvećeg slovenskog pekarskog poduzeća zainteresirana su i dva privatna financijska društva iz Litve, PME Capital i Zia Valda, koja su konzorciju vlasnika, u kojem dominiraju Slovenski državni holding (SDH) i drugi fondovi u kojima utjecaj ima država, dala zajedničku obvezujuću ponudu.


Ambicije ostale


Podravka bi trebala najprije preuzeti 51 posto Žita, a potom bi morala dati obvezujuću ponudu za preuzimanje cijele kompanije, tako da bi cijelo preuzimanje Podravku stajalo između 60 i 65 milijuna eura.


   Očito je, naime, da Podravka iz slovenskoga kuta predstavlja strateškog partnera u odnosu na litavska financijska društva, iako je koprivnički prehrambeni div prošle godine ukinuo vlastitu pekarsku proizvodnju, koja kompaniji nije donosila dobit. No gašenjem vlastite pekarske proizvodnje vodstvo Podravke očito nije izgubilo ambicije u tom sektoru, osobito u trenutku kada se pojavila prilika za preuzimanje jednog od najkvalitetnijih i najbolje stojećih poduzeća u toj branši, koje je čvrsto usidreno na domaćem tržištu, a bilježi i stalan rast izvoza. 




   



Slučaj prodaje Žita ipak ima jednu važnu distinkciju od dosadašnjih hrvatskih akvizicija u Sloveniji. Dok se u ranijim slučajevima, naime, u pravilu radilo o posrnulim kompanijama ili njihovim prezaduženim i bankrotiranim vlasnicima, kojima je prodaja bila jedini izlaz, prodaja Žita odvija se u sklopu prodaje 15 kompanija u potpunom ili djelomičnom vlasništvu države, među kojima su Telekom Slovenije, zrakoplovna tvrtka Adria Airways i Nova Kreditna banka Maribor (NKBM) te druge tvrtke, od kojih su mnoge dobrostojeće. Naime, riječ je o »rasprodaji« državne imovine na koju se odlučila prošla vlada Alenke Bratušek, i to u cilju obnove kredibiliteta zemlje na međunarodnim financijskim tržištima, u vrijeme kada je Slovenija za dlaku izbjegla bankrot svojih javnih financija zbog skupe sanacije državnih banaka.



   Podravkino preuzimanje Žita svakako valja promatrati kao nastavak konsolidacije u sektoru prehrambene industrije u regiji, i to u rukama hrvatskih investitora koji su preuzeli gotovo cjelokupnu slovensku industriju hrane. Pritom valja zabilježiti da se sličan investicijski proces od strane hrvatskog kapitala odvija i u Srbiji, često i posrednim putem, odnosno ulaskom u slovenske kompanije koje su se odavno etablirale na srbijanskom tržištu, kao u slučaju Atlantic Grupe, ali i izravnim investicijama, primjerice od strane Agrokora koji je kupio šest kompanija u Srbiji.


Kada je pak riječ o Sloveniji, riječ je o trendu započetom prije pet godina pionirskom kupovinom Droge Kolinske od strane Atlantic Grupe Emila Tedeschija, a nastavljenom Agrokorovim preuzimanjem Mercatora, najvećeg slovenskog trgovačkog lanca, zatim Dukatovim preuzimanjem Ljubljanskih Mlekarni, vodeće slovenske mliječne industrije, iako je Dukat u vlasništvu francuskog Lactalisa, pa nedavnim širenjem Mlinara na slovensko pekarsko tržište, uspjehom Liburnia Riviera Hotela koji su kupili četiri hotela u Portorožu, a sada i najvjerojatnijim preuzimanjem Žita od strane Podravke.    


   No, za razliku od većine dosadašnjih preuzimanja – pogotovo preuzimanja Mercatora od strane Ivice Todorića – skorašnja prodaja Žita hrvatskoj kompaniji ne izaziva ni približno onakav odium u slovenskoj javnosti kakav su izazvale dosadašnje hrvatske akvizicije u Sloveniji.


Bolja situacija


Takav rasplet možemo objasniti činjenicom da se nisu ostvarile katastrofične prognoze brojnih slovenskih protivnika ulaska hrvatskoga kapitala u Sloveniju, niti je ijedna slovenska kompanija u rukama hrvatskih vlasnika nakon preuzimanja propala ili nazadovala. Dapače, Droga Kolinska posluje odlično, a čini se da se i situacija u Mercatoru nakon preuzimanja popravila. Na policama njegovih trgovina i supermarketa slovenski kupci i dalje pronalaze proizvode slovenskih proizvođača, iako su slovenski dobavljači strahovali da će ih novi vlasnik protjerati iz Mercatora, favorizirajući hrvatske proizvođače i vlastite brendove.