Višemjesečno kašnjenje

Opremanje dva Jadrolinijina trajekta seli iz Uljanika u “3. maj”

Darko Pajić

Selidba se mora provesti zbog manjka kapaciteta i višemjesečnog kašnjenja, ali u Uljaniku tvrde da će sva četiri broda biti isporučena u lipnju. Riječki škver ima dovoljno kapaciteta za opremanje i testiranje



RIJEKA » Iako to nije bilo planirano, dva od ukupno četiri trajekta u seriji, koji se u pulskom Uljaniku grade za Jadroliniju, bit će prebačeni u riječki »3. maj« na čijim će se navozima obaviti opremanje i završna probna testiranja brodova. Razlog su problemi u gradnji i kašnjenje u odnosu na ugovorene rokove zbog čega je sasvim moguće da sva četiri trajekta neće biti dijelom bijele flote u ovoj turističkoj sezoni.   


Povećati efikasnost


Prvi trajekt trebao je biti isporučen u drugoj polovici veljače, a drugi u prvoj polovici ožujka, ali je prvi trajekt u Uljaniku porinut tek 25. siječnja, a drugi 8. veljače. Treći brod u seriji porinut je u Puli ovog vikenda, te se neslužbeno doznaje, kako će već za desetak dana biti dotegljen u Rijeku. Posljednji bi trebao biti porinut 5. travnja i nakon toga će se donijeti odluka o vjerojatnom prebacivanju u »3. maj« tako da ta odluka još nije definitivna. 



U pulskom brodogradilištu trenutno je na vezu pet novogradnji koje su u fazi opremanja i očito je da uljanikovci sami, bez da angažiraju dodatnu kooperaciju ili korištenja slobodnih kapaciteta u »3. maju«, ne mogu hvatati zacrtanu dinamiku. Primopredaja druge krmene koćarice koju Puljani rade za Ruse bila je planirana za kraj prošle godine, ali je i taj rok pomaknut. Iz Uljanik grupe ističu da je to u dogovoru s naručiteljem koji je, objašnjavaju, imao neke dodatne zahtjeve u odnosu na prvotni projekt. U opremanju su i jedan od ukupno dva ro-paxa, brodova za prijevoz kamiona, drugih vozila i putnika za kompaniju iz Turkmenistana. Njihova isporuka ugovorena je za rujan odnosno studeni ove godine, ali u vrhu Uljanik grupe planiraju da će to biti i ranije, barem kako sada kažu. Preostale tri novogradnje trajekti su za Jadroliniju od kojih jedan uskoro stiže u Rijeku.





Postavljanje sustava cjevovoda, kabela, klime, ventilacije, nautičke opreme i opremanje putničkog salona samo su neki od poslova, koji će se obaviti u riječkom škveru, gdje ima dovoljno slobodnih kapaciteta, ali i financijskih mogućnosti za finiširanje posla vrijednog ukupno 32 milijuna eura za sva četiri broda. Utoliko bi i »3. maju« trebao pripasti značajan dio ugovora, jer je posao opremanja vrijedniji od gradnje trupa obavljene u Puli. No, prije završnog obračuna tek treba vidjeti hoće li u Rijeku stići jedan ili dva trajekta.


Unatoč dvojbama oko poštovanja rokova, koji su bili cilj kad se u proljeće prošle godine potpisivao ugovor, u Uljanik grupi jučer su ustvrdili da će sva četiri trajekta, pojedinačnog kapaciteta od 616 putnika i 145 vozila, nacionalnom putničkom brodaru biti isporučena u lipnju.


– Trajekti će biti spremni za ovu sezonu, rezolutan je direktor Uljanikove tvrtke Poslovno-informacijski sustavi Hrvoje Markulinčić. Pojasnio je kako će moguće neka od Jadrolinijinih novogradnji biti isporučene i prije, ali da je lipanj definitivno zadnji »deadline« za sva četiri trajekta. Markulinčić je negirao glasine da se opremanje trećeg, a moguće i četvrtog Jadronijinijog trajekta seli u »3. maj« zbog trenutno boljih financijskih mogućnosti riječkog brodogradilišta.


– To apsolutno nema veze s ovom našom odlukom. Odluka da treću novogradnju iz serije završno opremimo u našem riječkom pogonu vođena je isključivo poslovnom logikom i s ciljem povećanja efikasnosti. I Uljanik Brodogradilište i »3. maj« sada su dio jedne te iste Grupe i uistinu bi bilo neopravdano i bez ikakvog rezona da mi, u Puli, zbog popunjenosti naših opremaških kapaciteta, moramo za to dodatno angažirati i plaćati kooperantsku radnu snagu, dok istovremeno u Rijeci imamo slobodnog prostora, objašnjava Markulinčić, napominjući kako zasad još nisu odlučili hoće i i zadnji, četvrti trajekt na opremanje u »3. maj«.   


Uopćene formulacije


Markulinčić napominje da je ova odluka donijeta u dogovoru s Jadrolinijom koja nije imala nikakvih primjedbi da treći trajekt završi u riječkom brodogradilištu.



Trajekt za Jadroliniju nije prva novogradnja koja je iz Pule »preseljena« na završno opremanje u Rijeku. Sredinom studenog prošle godine iz Uljanik Brodogradilišta u trećemajski opremni bazen dotegljen je brod za prijevoz rasutog tereta koje su Puljani prvotno trebali graditi za tamošnju Uljanik plovidbu. U pitanju su bila dva bulk-carriera od kojih je pulski brodar u međuvremenu zbog financijskih razloga odustao, pa je troškove njihove gradnje morala u cijelosti preuzeti Uljanik grupa. Drugi bulk u završnoj je fazi opremanja u »3. maju« i do konca ovog mjeseca ili početkom travnja trebao bi isploviti prema Puli na pokusnu plovidbu i završno »ušminkavanje«. Upravo je situacija s plaćanjem poslova »3. maju« na ovoj novogradnji bilo pitanje radničkog predstavnika Juraja Šoljića na jednoj od prošlih sjednica NO-a u riječkom brodogradilištu.    – Prema informacijama koje sam dobio na uvid, iz Uljanika su nam platili sve dosad ispostavljene fakture za obavljene poslove i troškove na tom brodu, prenio je Šoljić.


Na naš upit zašto se pulskom brodogradilištu, koje se dokazalo u gradnji daleko složenijih tipova brodova, dogodilo da kasni s »običnim« tipiziranim trajektima za Jadroliniju, Markulinčić se samo zadržao na uopćenoj formulaciji kako je »do malog pomaka na ovim novogradnjama došlo zbog usklađivanja određenih projektnih rješenja«.


Očito Jadrolinijini trajekti baš nisu tako rutinski posao kakvim se činilo u vrijeme dok su se gradili na navozima »Kraljevice«, koja je u tome imala dugu tradiciju i iskustvo. S obzirom na reference Uljanika, u koje spada i uspješno odrađena serija jaružara za svjetski poznati Jan De Nul, mnogima je bilo čudno što su se Puljani uključili u utrku za trajekte Jadrolinije koji pedesetak godina nisu bili u njihovom fokusu. Toliko je, naime, prošlo otkad se na pulskim navozima gradilo nešto za Jadroliniju. No, u vrijeme kad je Jadrolinija raspisivala natječaj Uljanikova knjiga narudžbi bila je prilično tanka, a nekih značajnijih drugih poslova nije bilo na vidiku.