Preinake i gradnja

Novi život najstarijeg škvera u rukama Dalmonta i Kvarnerplastike

Orjana Antešić

Dalmont planira i proširenje platoa na južnoj obali brodogradilišta na kojem servisiraju i popravljaju brodice, jedrilice i jahte, zbog čega su nabavili i »travel lift« od 50 tona. Nakon što i formalno preuzme koncesiju, Dalmont će zaposliti tridesetak novih radnika, a proizvodni program širi i Kvarnerplastika



KRALJEVICA » Trajekt »Krčanka«, kojeg je Jadrolinija prodala prije pola godine, trenutno je u kraljevičkom brodogradilištu. Upravo je na navozima tadašnjeg Titovog brodogradilišta i sagrađen, još daleke 1970. godine, a sada ga čeka preinaka u brod koji će služiti za razvoz i skladištenje hrane za potrebe ribogojilišta na Cresu. Posao će odraditi Kvarnerplastika koja je uzela u potkoncesiju dio nekadašnjeg propalog državnog škvera.


   Tako se zatvara krug »Kraljevice« koja u stečajnom postupku ide prema konačnoj likvidaciji, a remontno-brodograđevnu djelatnost nastavit će ova riječka tvrtka i Dalmont Ivana Ivića, kojem je Vlada prošli tjedan odobrila preuzimanje koncesije propalog državnog brodogradilišta.


Veći prihodi Dalmonta


Uz »Krčanku«, u opremnom bazenu brodogradilišta bila su još dva trajekta Jadrolinije koji su tu i građeni – »Sv. Juraj« i »Juraj Dalmatinac«. Radnici Ivićeve tvrtke, koja zapošljava njih ukupno 125, rade njihov redovni remont i servis.




   Nakon što Dalmont i formalno preuzme koncesiju – što bi trebalo uslijediti najkasnije za mjesec dana – Ivić kaže da će zaposliti tridesetak novih radnika, »metalaca« svih struka koji im trebaju. Kako je Brodogradilište »Kraljevica« i u stečaju bilo u obvezi organizirati zaštitarsku i vatrogasnu službu, njih dvadesetak, plan je vlasnika Dalmonta preuzeti i veći dio tih ljudi koji bi se, u protivnom, našli na cesti.


   Otkad je u ožujku prošle godine ušao u »Kraljevicu« kao najveći potkoncesionar, u Dalmontu su obavili remont desetak brodova što se ovom nekadašnjem glavnom kooperantu »Kraljevice«, koji je i dalje angažiran u »Lencu« i manjim dijelom u »3. maju«, odrazilo i na prihode. Lani su bili veći za gotovo 9 milijuna kuna u odnosu na prethodnu godinu i iznosili su 42,8 milijuna kuna. Ivić navodi kako je u međuvremenu uložio oko 1,5 milijuna eura i to, kako kaže, samo u osnovna sredstva za rad. Premda se natjecao za kupnju svih pokretnina »Kraljevice« koje su se u stečajnom postuku prodavale »u paketu«, ekipa iz Brodotrogira ponudila je veću cijenu tako da je na jug otišlo sve što se moglo odnijeti iz kraljevičkog brodogradilišta – oba doka, sve obalne dizalice, kao i sva vrjednija oprema, vozila, strojevi, dizalice iz hala i radionica.


   Ivić kaže da još nije donio konačnu odluku hoće li sada ići u nabavku doka, no spominje iznos od 5 do 6 milijuna eura kojeg bi trebalo uložiti u opustjele pogone i operativnu obalu.


   Osim remonta, namjera je vlasnika Dalmonta upustiti se i u gradnju brodova, ali neće bježati, dodaje, ni od yachting programa. Ivić i njegov tim imaju iskustvo i u gradnji ribarskih brodova koje su prije četiri, pet godina izgradili za ribare s područja Primorsko-goranske županije. Radilo se o četiri ribarice koja su realizirana u sklopu nacionalnog programa obnove i modernizacije ribarske flote.


Najave novih poslova


U riječkoj Kvarnerplastici mogućnost uzimanja dijela prostora u »Kraljevici« vidjeli su kao dobrodošlu šansu da sebi konačno osiguraju izlaz na more, s obzirom da su njihovo sjedište i pogoni na Mlaki, u Baračevoj ulici. Preuzeli su natkriveni navoz, dio operativne obale, a prema riječima većinskog vlasnika Emilija Sušnja sada planiraju i proširenje platoa na južnoj obali brodogradilišta na kojem servisiraju i popravljaju brodice, jedrilice i jahte za potrebe čega su nabavili i »travel lift« od 50 tona. U hali s navozom trenutno rade popravak jedne jahte i obnovu sedamdesetak godina starog remorkera.


   – Posla ima. Stalno imamo upite, pogotovo za remont ribarica jer ovdašnji ribari, osim u Nerezinama i Puntu, nemaju gdje to napraviti. Ovih dana bio je kod nas i jedan ribar iz Zadra, koji se interesirao gdje može dignuti brod, kaže Sušanj, te dodaje da za uspjeh »treba imati dobru ekipu i biti maksimalno prilagodljiv zahtjevima tržišta«. Osim svog standardnog programa proizvodnje plovila, među kojima su višenamjenski radni brod »Maricola«, zatim »Adriatik«, guc »Gozzo Fiumano«, brodice »Fiumanka« i »Primorka«, »Učka«, »Vega«, gliser PG 550, u Kvarnerplastici stalno šire proizvodni program, ističe Sušanj.


   – Počeli smo proizvoditi aluminijske prozore za brodove i brodice jer to nitko u Hrvatskoj ne radi, potom sanitarne module i druge elemente za brodogradnju. Napravili smo i plutaču od 300 tona za Lučku upravu Rijeka i to je je kompletno naš projekt. Sada imamo upit iz Crne Gore za dvije plutače koje bi im služile za privez cruisera, a interesiraju se i iz Splita. No, dok ne uplate avanse ne možemo govoriti o sigurnom poslu, veli Emilijo Sušanj koji je, kako navodi, 70-postotni vlasnik tvrtke dok se kao drugi suvlasnik upisuje Zoran Luštica.


   Kvarnerplastika trenutno ima 22 zaposlena, a planiraju, dodaje naš sugovornik, nova zapošljavanja i ulaganja. Sušanj veli da će kod novih radnika nastojati da to budu baš ljudi iz »Kraljevice«. Prošlu godinu Kvarnerplastika zaključila je s prihodom od 6,5 milijuna kuna. I Ivić i Sušanj posebno su naglasili da u svom poslovanju niti jednom nisu bili u blokadi te da svoje obveze i plaće radnicima izvršavaju uredno i na vrijeme.