Poslovni forum o ulaganjima u promet

Nizinska pruga Rijeka – Zagreb je skup i nerealan projekt

Branko Podgornik

Slavko Linić je optužio odgovorne za razvoj riječke luke da imaju neozbiljne programe, dok su se govornici iz javnih poduzeća obraćali su se svojim prijedlozima uglavnom Liniću, iako njegova stranka (još) nije na vlasti



ZAGREB  Gradnja nizinske željezničke pruge od Rijeke prema Zagrebu, koju u planu ima sadašnja Vlada, skup je i nerealan projekt, a umjesto toga trebalo bi rekonstruirati i skratiti postojeću željezničku prugu, čulo se na poslovnom forumu o investicijama u promet i komunikacije, kojeg su organizirali mediji Poslovni dnevnik i Banka.


Nizinsku prugu doveli su u pitanje predsjednici uprava Luke Ploče i Končara Ivan Pavlović te Darinko Bago, a osobito zastupnik SDP-a Slavko Linić koji je oštro kritizirao odgovorne za riječku luku na čelu s Bojanom Hlačom, tvrdeći da svoje planove temelji na očekivanjima o velikom rastu lučkog tereta koji će se prevoziti upravo tom nizinskom prugom.  


– To su neozbiljni programi. Odgovorni za riječku luku šire teze o rastu tereta i govorr da se luka treba širiti na Zagrebačku obalu i na Krk, što je pogrešno, tvrdi Linić, napominjući da »moramo imati realne planove razvoja«.




Darinko Bago je pitao »zašto se milijarde kuna ne bi koristile za projekte isplativije od nizinske pruge«. Ivan Pavlović se, pak, otvoreno usprotivio nizinskoj prugi, tvrdeći da projekt nema podloge u lučkom teretu.


Jedini predstavnik Vlade, koji se odazvao na skup, državni tajnik Tomislav Mihotić iz Ministarstva prometa nije se osvrnuo na te kritike, kao ni Sniježana Papeš iz Lučke uprave Rijeka, koja je došla umjesto direktora Bojana Hlače.


Govornici iz javnih poduzeća obraćali su se svojim prijedlozima uglavnom Liniću, iako njegova stranka (još) nije na vlasti. Pavlović je zatražio izmjenu zakona o lukama, kako bi se omogućila njihova privatizacija.


– Dijelovi riječke i pločanske luke već su trebali biti privatizirani, podržao ga je Linić.


Pritom, kaže, trebamo naći partnere iz svijeta koji će nam pomoći da se u naše luke preusmjeri dio svjetskog tereta. Nije točno da za razvoj naše prometne infrastrukture nema novca. Država se, kaže, treba postaviti aktivno kao vlasnik, pronaći partnere i poticati razvoj željeznice, jer će u suprotnom Hrvatske željeznice nestati.



Darinko Bago je kritizirao »pojedina poduzeća« u HŽ-u, tvrdeći da »planiraju investicije koje nemaju nikakve veze s interesima HŽ-a«. Planiraju nabavu dizelskih lokomotiva koje trebaju zamijeniti postojeće. One će raditi idućih 35 godina, čime će se zaustaviti elektrifikacija pruge od Zagreba do Splita, kaže Bago koji zagovara ulaganje u elektrifikaciju, tvrdeći da bi se pokrilo već za 10 godina.



Predsjednik uprave Croatia Airlinesa također je od države zatražio planove razvoja »kako Croatia Airlines ne bi doživio sudbinu (propalog) brodara Croatia Line«.


Skup je održan pod pokriviteljstom predsjednika Ive Josipovića, a otvorio ga je kineski veleposlanik Shen Zhifei, naglasivši da je Kina zainteresirana za ulaganja u Europu, pa i u Hrvatsku.


 Tomislav Josip Milinarić s Fakulteta prometnih znanosti, pak, naglasio je kako je prioritet razvijati prometni koridor od Rijeke prema Zagrebu, kako bi Hrvatska postala logistička podloga za ovaj dio Europe.


U suprotnom, kaže, Hrvatska će »ostati crna rupa, a za to nam rat, ovaj put, neće biti kriv«.