Jadranka grupa

Nina Garić Saganić: Hrvatskom turizmu nedostaje 15 posto radnika

Tihana Tomičić

Želimo razvijati dugoročnu priču, želimo kadrove koji će ostati na otoku i ući u stalni radni odnos i koji će pritom imati odlične uvjete, a ne da deset godina budu sezonci. Osim toga, ulažemo značajne iznose u dodatne edukacije zaposlenike te uz redovnu plaću osiguravamo i niz beneficija



Ulazak u EU donio je mnogo dobroga Hrvatskoj, ali otvaranje tržišta rada također i nešto lošega – potraga za domaćim radnicima sve je teža, a tome svjedoče i u velikim hotelskim kućama poput Jadranka Grupe iz Malog Lošinja, sa čijom smo članicom uprave zaduženom za razvoj ljudskih potencijala Ninom Garić Saganić razgovarali o stanju na tržištu rada i potrazi za kvalitetnim zaposlenicima, što je ovih dana tema čak i na razini nacionalne politike.


Kako teče priprema sezone, koja je čini se već sad specifična s obzirom da je sve teže naći sezonce?– Sa svim akcijama krenuli smo ove godine ranije, akvizicije smo pokrenuli ne kao obično početkom godine, nego čak u studenom prošle godine, dakle gotovo čim je sezona završila, kad smo uvidjeli stanje na tržištu. Aktivno smo krenuli u traženje kadrova na terenu, u prvom redu u Slavoniji.

A odaziv je bio vrlo razočaravajući. Ni sad nam nije jasno je li to zato jer smo krenuli prerano ili je stanje na tržištu doista tako teško. Sada idemo u još jedan ciklus, u suradnji s Ministarstvom rada, Hrvatskim zavodom za zapošljavanje i UPUH-om. Još uvijek se borimo s onim mentalnim sklopom da se sezonce može naći tek uoči same nove sezone. A ako ne uspijemo, to je već nacionalni problem. Naime, mi nudimo odlične uvjete radnicima, uključujući i dodatne edukacije i brojne benefite, rad u vrhunskim hotelima, a ako mi ne uspijevamo, kako je tek drugima.


Potraga za kadrovima


Očito govorimo o ogromnom odljevu ljudi iz Hrvatske?– Stanje na tržištu puno je gore nego što to pokazuju brojke Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Mjere HZZ-a su nefleksibilne, nude nam isključivo ljude po strogim tablicama kvalifikacija, a ne zovu širu bazu ljudi. Uz manje prekvalifikacije ljudi mogu kvalitetno raditi, posebno u domaćinstvu hotela. Pokazalo se da nedostaje konobara, dakle servisa, i ljudi u domaćinstvu, a HZZ nam ne nudi dovoljno ljudi koji sigurno realno postoje za te poslove. Što planirate ubuduće ako se takav trend nastavi. – Poduzimamo puno više raznih akcija nego proteklih godina, primjerice imamo izravnu suradnju sa školama s kojima razrađujemo modele stipendiranja učenika, koje zapošljavamo čim steknu SSS status. Također, imamo aktivne PR kampanje u susjednim zemljama, u BiH i Srbiji kojima, naravno targetiramo one ljude koji ispunjavaju uvjete, a to su ljudi s hrvatskim državljanstvom. Sudjelujemo ovih dana i u virtualnom sajmu poslova. Akvizicije pokrećemo odmah po završetku sezone, jer ključni dio posla se odradi do Uskrsa.

Gastroakademija i specijalizacije


Stipendiranje je izuzetno važno, kakvi su rezultati?– Uspostavili smo model biranja najboljih učenika u suradnji sa četiri škole na lokalnom i nacionalnom nivou. Uzimamo učenike koji kod nas odrade praksu sa ocjenom 4+, koji su uzornog vladanja i ponašanja, a prosjek školskih ocjena im je najmanje 3,5 te koji i sami, naravno, pokažu potrebni angažman. Dakle, uzimamo samo najbolje učenike, a dajemo i najbolje stipendije, od 1.600 kuna. Što zaposlenicima nudite, što je to što Jadranka Grupa ima za razliku od drugih?– Specifični smo u prvom redu po tome što želimo razvijati dugoročnu priču, dakle želimo kadrove koji će ostati na otoku i ući u stalni radni odnos i koji će pritom imati odlične uvjete, a ne da deset godina budu sezonci.

Osim toga, za hrvatske prilike ulažemo značajne iznose u dodatne edukacije zaposlenike te uz redovnu plaću osiguravamo i niz beneficija, »slatkiša« kako mi to zovemo – sve dodatke iz kolektivnog ugovora, za blagdane, nedjelje, dvokratni rad, uključujući i bonuse, te naravno smještaj i dva topla obroka dnevno, kao i spomenutu edukaciju za sve zaposlenike. Kod nas ljudi ne ulaze odmah u sustav rada, nego prvo prolaze edukacije – primjerice, imamo Gastroakademiju, doista puno ulažemo u visokoprofilirane specijalizacije za barmenstvo, somelijerstvo, concierge, nutricioniste… Onima koji pokažu velik osobni angažman, nudimo zaista puno.




To je zato jer smo mi među najboljima na tržištu, i zaista želimo imati najbolje zaposlenike, jer su oni garancija dobre usluge i ukupne slike kompanije. I cijenimo osobni angažman svakog zaposlenika – tako smo nedavno zaprimili dvije zamolbe za doktorate, naravno da to dodatno potičemo.


Koji su po vama glavni razlozi ove krize na tržištu rada?


– Realno, otvaranje EU tržišta. Najbolji, oni sa SSS i VSS kvalifikacijom, mogu birati i odlaze van Hrvatske. Drugo je potpuna neusklađenost obrazovnog sustava s potrebama tržišta rada, desetljećima traje već ta diskrepancija. A treće je jedna vrsta apatije koja vlada u društvu, a što je problem za sebe. Najviše odlaze oni koji imaju i kvalifikaciju, ali i iskustvo – to su najčešće SSS konobari koji su radili najmanje pet godina; oni su najtraženiji vani.



Ove godine Jadranka Grupa obilježava 70 godina postojanja i djelovannja.– Definitivno smo jedni od rijetkih koji se možemo pohvaliti takvim brojkama, a uz to se na Lošinju obilježava i 125 godina zdravstvenog turizma, i 130 godina od otvaranja prvog turističkog ureda, što je stvarno nevjerojatna tradicija u turizmu. Lošinj je nešto posebno, a Jadranka Grupa i Lošinj imaju znak jednakosti, to je neodvojivo jedno od drugoga. Mi smo najveći regionalni poslodavac u sektoru, a uvijek smo bili i glavni subjekt i generator novih promjena. Tako je i danas, pogledajte uvalu Čikat, hotele Bellevue i Alhambru, vilu Hortensiju, uskoro marinu, golf, novi aerodrom – sve su to veliki planovi, i pokazat ćemo da uvijek ostajemo pioniri u onome što radimo.


Učenici ogroman potencijal


Prošli tjedan je baš održano natjecanje učenika u sklopu vaše Gastro akademije. Kakve potencijale ste uočili?


– Izvrsne! Baš smo komentirali kako su sjajna ta djeca, srednjoškolci, koji mogu pokazati jako puno kad to žele. Potencijali su ogromni, samo s ljudima treba puno raditi.


Hoćete li uspjeti popuniti sva tražena mjesta u ovoj sezoni?– Nadam se da na kraju zaista hoćemo. Naravno, radimo i back up plan, za svaki slučaj. Jer stanje je takvo da na tržištu nedostaje oko 15 posto radnika, dakle svaki sedmi zaposlenik nedostaje. To su doista alarmantni podaci. Naš je problem što imamo objekte s pet zvjezdica gdje i usluga može biti samo vrhunska, ništa manje. Tim nam je teže. Ono što je bitno jest da s Ministarstvom turizma radimo na tome da se omoguće lakše i brže prekvalifikacije kadrova, što je sada ograničeno. Ova sezona je specifična i po tome što su se dogodile porezne reforme. Koliko će rast PDV-a utjecati na rezultate, kakve su procjene?– Kao hotelijeri, mi smo kao što znate uspjeli donekle anulirati te cijene, jer je izbjegnut rast PDV-a na pansionsku hranu. Najveći udar je na vanpansionski sektor, gdje će se dogoditi određene korekcije cijena, ali naši gosti koji odsjedaju u hotelima sa četiri i pet zvjezdica svakako manje osjete te promjene nego gosti u nižim kategorijama hotelijerstva. Zato mislim da na nas neće biti negativnog učinka. Kakvu turističku sezonu generalno očekujete?– Izvrsnu! Do 30 posto je bolji booking, i najave su doista fantastične.