Putovanje i miris mora u zraku

Jadrolinija spremna za još jednu sezonu za najmanje 11 milijuna putnika i 3 milijuna vozila

Darko Pajić

Sezonska tarifa na lokalnim linijama ove će godine trajati od 3. lipnja do 2. listopada

Sezonska tarifa na lokalnim linijama ove će godine trajati od 3. lipnja do 2. listopada

Turistička godina u Hrvatskoj je i službeno počela. Pomorci »Jadrolinije« i njihova bijela flota spremno dočekuju putnike i novu sezonu nakon prošlogodišnje rekordne kad su prevezli više od pola New Yorka. Ali, rekordi su tu da se obaraju



Što znači sezona? Gužvu, putovanje, miris mora u zraku i prtljage na palubi. Doba kad odjednom svi požele doživjeti Jadran. I stići do svog otoka i svoje vale. Sezona je za Jadroliniju doba velikog posla i velike odgovornosti. U špici srpnja i kolovoza svakog dana dogodi se 600 polazaka brodova, iako 50 brodova u bijeloj floti istovremeno mogu ukrcati oko 30.000 ljudi. Tolika je gužva. Baš svakom putniku potrebno je ponuditi komfor, brzo i sigurno putovanje, što manje čekanja, jednostavan ukrcaj i iskrcaj, smještaj prtljage, kućnih ljubimaca, osvježenje, obrok…


A igra brojki kaže da putnika ima više od 11 milijuna, barem je tako bilo prošle godine. A to znači prevesti u jednoj godini cijelo stanovništvo Pariza, Buenos Airesa i Rio de Janeira. Ili pola ljudi u magapolisu New Yorka. Imati individualni pristup prema svakom od 11 milijuna putnika nemoguća je misija. Ali je isto tako važno barem pokušati svakome izaći u susret.



U najavi predstojeće sezone treba spomenuti da će i ovog ljeta u punom pogonu biti flota od 49 brodova, 34 trajekta za lokalne linije, 9 katamarana, 3 trajekta za međunarodne linije i 3 klasična broda. Odnedavno je flota ponovo na okrugloj brojci od 50 brodova, jer je u Norveškoj kupljen katamaran »Fjordprins« kapaciteta za 295 putnika. Izgrađen je od karbonskih vlakana, star svega 5 godina i u svibnju bi trebao stići u Hrvatsku.





Brojke potvrđuju


Iako se to trebalo desiti daleko ranije, za Jadroliniju je izuzetno važan iskorak prema korisnicima internetska prodaja karata. Brojke to potvrđuju. Dosad je preko interneta prodano ukupno oko 160.000 karata, a najviše kupaca dolazi iz Velike Britanije. Na drugom mjestu je Hrvatska, a među onima koji najčešće koriste opciju da iz svog doma unaprijed kupe kartu, najviše putnika ima iz SAD-a. Zatim slijedi Francuska, Italija i Njemačka. Logično, interes je sve veći, pa internet predstavlja i oblik komunikacije s putnicima iz cijelog svijeta, koji na jednostavan način mogu planirati putovanje i u njega uključiti prijevoz brodovima bijele flote. Sve informacije o redu plovidbe za željenu liniju kao i za online kupnju karata dostupne su na adresi www.jadrolinija.hr.


Za one koji su na Jadranu često, a takvih je mnogo, osmišljen je još jedan koncept, koji se nadovezuje na sustav naplate na autocestama. Elektronska naplata cestarine (ENC) omogućava naplatu bez zaustavljanja na kućicama, a kartica »Jadrolinija2Go« na sličan način olakšava ukrcaj na bilo koju od ukupno 34 linije koje održava najveći hrvatski putnički brodar. Riječ je o mogućnosti otvaranja prepaid računa na kojem se uplaćuje određeni iznos i ostvaruje dodatni popust bez obveze kupnje karata u agencijama. Dosad je izdano oko 4.000 »Jadrolinija2Go« kartica i taj pomorski ENC polako pronalazi put do sve većeg broja stalnih korisnika.


Prijatelji djece


Komunikacija s putnicima nipošto se ne odnosi samo na pohvale, a iz kritika se mogu izroditi i dobre stvari. Upravo se to odnosi na akciju »Jadrolinija – prijatelj djece«, koja se možda ne bi ni dogodila da nije bilo opravdane ljutnje i ogorčenja jednog roditelja zbog lošeg tretmana, kojeg je doživio u jednoj agenciji Jadrolinije. Tata je Slaven Vujić, on je ujedno i predsjednik Udruge Senzori i otac dječaka Vita, koji pati od senzornih poremećaja. U srpnju prošle godine u splitskoj agenciji dogodilo se da je Vito zamoljen od zaštitara da izađe, jer dijete pravi preveliku buku. Na pitanje gdje bi se Vito mogao igrati, gdje bi se mogao sakriti od sunca, tata Slaven nije dobio odgovor koji bi bilo pristojno citirati, ali je zato Jadrolinija dobila njegovo otvoreno i vrlo kritično pismo u kojem se javno izražava ogorčenje zbog očito neadekvatnog tretmana za djecu s posebnim potrebama. Uslijedila je isprika. Što je još važnije, dogodila se suradnja. U Jadrolinijinoj agenciji za prodaju karata u Splitu nedavno je postavljen kutak za djecu. To je doista kutak, ali je mališanima veliki prostor u kojem mogu uroniti u svijet igre i mašte. Upravo na temelju opažanja jednog putnika, kasnije i uz pomoć Udruge Senzori, akcija se počela širiti. U planu je uređenje niza dječjih prostora u agencijama i na brodovima, gdje se djeci i roditeljima omogućava ugodnije čekanje na ukrcaj i uljepšavaju trenuci plovidbe. Akcija »Jadrolinija – prijatelj djece« možda se nikada ne bi ni dogodila da nije bilo osluškivanja primjedbi putnika. Da nije bilo komunikacije i sposobnosti prihvaćanja kritike. I iako slušati mišljenje 11 milijuna putnika objektivno nije moguće, priča o malom Viti dokazuje da je ponekad dovoljno poslušati jednog da bi se pomoglo mnogima.



Za sve one koji će na odmor s kućnim ljubimcima korisno je znati da se psi mogu prevoziti na svim brodovima, kao i da je na međunarodnim, trajektnim i brodskim linijama prijevoz besplatan. Na brzobrodskim linijama odnosno katamaranima cijena je jednaka onima za putnike.



Ista cijena karata


Novosti na linijama nema, a izuzetak je tek linija Valbiska – Lopar na kojoj se povezuju otoci Krk i Rab. Linija je trenutno u prekidu te novosagrađeni trajekt »Krk« kapaciteta 616 putnika i 145 vozila trenutno ne plovi. To bi se trebalo promijeniti 18. travnja kada se planira završetak većeg dijela radova na dogradnji pristaništa u luci Lopar.


Za najavu sezone važno je napomenuti kako poskupljenja karata u lokalnom nacionalnom prometu na linijama Jadrolinije nema. No i dalje na snazi ostaje različita sezonska i vansezonska cijena karata. Obje kategorije cijena nepromijenjene su od 2010. godine, a sezonska tarifa na lokalnim linijama ove će godine trajati od 3. lipnja do 2. listopada, te će u tom razdoblju cijene karata u prosjeku biti oko 20 posto veće.


Uskrs je već prošao. A to znači da je turistička sezona u Hrvatskoj i službeno počela. Prije svih to vrijedi za bijelu flotu i sve pomorce kompanije, koji će brinuti o putnicima i prevoziti ih do željene destinacije. Svima prije svega treba poželjeti mirno more i plovidbu bez ijedne nezgode, ozljede ili havarije na brodovima, koji se ponovo spremaju prevaliti milijune nautičkih milja. Sigurnost je ipak najvažnija. A prometni rekordi tek će se zbrajati ukoliko ih bude. Letvica je postavljena visoko, jer je prošle sezone bilo više od 11 milijuna putnika i gotovo 3 milijuna vozila. No, rekordi su tu…