Detalji dramatične akcije

EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE ‘Pomozite tonemo’: Kako je Riječanin spasio život posadi potonulog tankera

Marinko Glavan

Foto Andrej Vlašimsky

Foto Andrej Vlašimsky

U gotovo cjelodnevnoj akciji, u kojoj je sudjelovalo nekoliko plovila i zrakoplova, iz mora je izvučeno 13 brodolomaca dok je jedan član posade tankera »Rama 2«, koji je potonuo u olujnom nevremenu, pronađen mrtav



Trinaest ljudskih života spašeno je od sigurne smrti u olujnom Indijskom oceanu, u dramatičnoj akciji spašavanja koju je vodio kapetan Andrej Vlašimsky iz Rijeke, zapovjednik LNG tankera »Soyo«, kojim upravlja brodarska kompanija Teekay.


Vlašimsky i njegova posada, među kojom su i još dvojica Hrvata, drugi časnik palube Saša Tomas i električar Nebojša Radosavljević u akciji u kojoj je na kraju sudjelovalo nekoliko plovila i zrakoplova, gotovo cijeli dan su se borili za spašavanje posade tankera »Rama 2«, koji je potonuo u olujnom nevremenu, te na kraju iz mora izvukli trinaestoricu, od ukupno 14 članova posade potonulog broda.


Opasne vode 


– Ponosan sam na svoju posadu, kao i posade druga dva broda koji su se priključili akciji spašavanja, iako je teško govoriti o ponosu kada je izgubljen jedan ljudski život. No, da nije bilo nadljudskih napora svih uključenih u ovu operaciju traganja i spašavanja, ishod bi sigurno bio katastrofalan, jer se sve odigravalo po olujnom nevremenu u kojemu su čak i helikopteri imali velike poteškoće u pružanju pomoći, rekao nam je kapetan Vlašimsky.




Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Drama je započela u ranim jutarnjim satima 26. lipnja, u Adenskom zaljevu, oko stotinu nautičkih milja sjeveroistočno od otoka Sokotra, kada je posada tankera »Rama 2« putem brodskog radija uputila poziv »Pomozite, tonemo«.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Vlašimsky i njegova posada nisu dvojili ni trenutka, kapetan je odmah naredio promjenu kursa, prema 16 nautičkih milja udaljenom tankeru u nevolji, te povećanje brzine na maksimum.


– Poslali smo im poruku da stižemo, a kako je riječ o vodama gdje su učestali napadi pirata, i upozorenje da na brodu imamo tim naoružanih zaštitara, za slučaj da je riječ o lažnom pozivu upomoć. U međuvremenu smo nekoliko puta kontaktirali posadu broda »Rama 2«, koja nam je potvrdila da brod ima strukturna oštećenja, te da tone. Kontaktirali smo i brod »MTM Tortola«, koji se nalazio u blizini, tražeći da se priključe operaciji spašavanja. Tanker »Rama 2« smo ugledali nešto prije šest sati ujutro, i već tada se vidjelo da je u ozbiljnim problemima, jer je bio snažno nagnut na desnu stranu, a pramac je već bio dijelom potopljen, kaže Vlašimsky.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



U tom trenutku posada »Rame 2« odlučila je napustiti brod, no kako su do tad već izgubili splavi za spašavanje, a ni nakon nekoliko pokušaja nisu uspjeli spustiti čamac za spašavanje, nesretnici su se našli zarobljeni na tonućem brodu.


Teško izvlačanje iz mora 


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



– Radiom su nas obavijestili da nikako ne uspijevaju otpustiti hidrauliku za spuštanje čamca za spašavanje. U tom trenutku odlučio sam da im priđemo čim bliže, što nije bilo nimalo jednostavno u uvjetima vjetra i valova od 8 bofora, i s obzirom je naš brod dug 300 metara, te smo u more bacili našu splav za spašavanje, privezanu konopcem, kako bi posada »Rame 2« mogla napustiti tonući brod. Zbog visokih valova i snažnih udara vjetra bilo je vrlo zahtjevno manevrirati tako blizu tonućeg broda, ali nakon što sam odlučio da pokušamo prići niz vjetar, krmom, uspjeli smo im se približiti na svega dvadeset metara.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Mogu samo zamisliti užas koji su ti ljudi proživljavali u tim trenucima. »Rama 2« je već bio nagnut pod kutem od 45 stupnjeva, a polovica trupa broda bila je pod morem. U tom trenutku posada »Rame 2« mogla je skočiti u more i ukrcati se na našu splav, no iz nekog razloga odlučili su to ne učiniti, kaže Vlašimsky.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Posada »Rame 2« ostala je na brodu do posljednjeg trenutka, iako je brod tonuo pramcem, zbog čega je prije potonuća bio u posve okomitom položaju, s krmom iznad površine.



Kapetan Vlašimsky i njegova posada za svoju iznimnu požrtvovnost u spašavanju posade broda Rama 2 naći će se u krugu nominiranih za Plavu vrpcu, najprestižniju nagradu koja se dodjeljuje pomorcima koji su ne štedeći sebe spašavali tuđe živote na moru. A hrvatski pomorci u tome se, ističe tajnik organizacijskog odbora Plave vrpce Damir Herceg, posebno ističu.


– Ako je suditi prema prvim nominacijama počinjenih poduhvata za ovogodišnju Plavu vrpcu Vjesnika, možemo zamijetiti da se ponavljaju situacije iz nekoliko prethodnih godina, odnosno da su i dalje u mješovitim posadama na stranim brodovima glavni sudionici spašavanja upravo hrvatski pomorski časnici.


Prvi kandidat za ovogodišnju vrpcu Vjesnika je treći časnik palube Luke Peroša iz Zadra, koji je kao član posade tankera »STI Beryl« spasio kod Singapura četvoricu indonežanskih ribara, spustivši se u čamcu za spašavanje u mrak i valove. Zanimljivo, od 23 člana posade tog tankera samo trojica su bili Hrvati, i ne treba posebno naglašavati da su upravo oni bili glavni sudionici ove iznimno opasne akcije spašavanja. Sličan poduhvat učinio je i drugi kandidat za Plavu vrpcu – Damir Rikanović, dozapovjednik na kruzeru »Crystal Esprit«, spasivši kod Sejšela također po mraku i valovima osmero francuskih nautičara. Prisjećamo se i 2014. kada je treći časnik sa američkog broda »Kihoe Tide« Bojan Tasić spušten u more u libijskim vodama kako bi spašavao izbjeglice, redom neplivače, sa tonuće ribarice. U očajničkoj borbi za goli život, davljenici su u nekoliko navrata zamalo prevrnuli čamac sa Tasićem. Godinu kasnije u australskoj luci Fremeantle drugi časnik na brodu »Ocean Drover« Mario Čurkov iz Kaštel Novog spasio je iz goruće kabine kolegu Filipinca. Australski mediji slavili su poduhvat »super Marija«, ističući njegovu uvježbanost i hrabrost.



– Brod je potonuo oko devet sati ujutro, a posada se našla u moru. Dvojici od njih uspjeli smo dobaciti užad, ali nismo ih mogli izvući na naš brod. Nadvođe našeg broda je izuzetno visoko, čak 12 metara, pa zbog toga, kao i zbog i snažnog valjanja uslijed visokih valova, oni jednostavno nisu uspijevali zadržati užad u rukama. Tada sam uputio poruku brodu »MTM Tortola«, koji se u međuvremenu pridružio akciji spašavanja, da pokuša izvući brodolomce, jer je njihovo nadvođe znatno niže od našeg. Oko deset sati potrazi za brodolomcima pridružio se i tanker »Sea Power«, čije je nadvođe svega oko metar od površine, i oni su prvi, nešto kasnije, izvukli iz mora jednog od članova posade »Rame 2«. Vremenski uvjeti u međuvremenu su se dodatno pogoršali, zbog čega je bilo iznimno teško uočiti ljude u moru, među valovima visokim šest-sedam metara. Sva tri broda nastavila su potragu za brodolomcima, a iz mora su ih izvlačile posade MTM Tortole i SeaPowera. Posada Tortole izvukla je do 10 sati i trideset minuta njih desetoricu. U 11 sati po lokalnom vremenu, nažalost, uočili smo tijelo poginulog pomorca, s licem prema dolje u moru. Potraga za preživjelima je nastavljena, te su poslije 11 sati sa »SeaPowera« javili da su izvukli još jednog preživjelog, kaže Vlašimsky, koji je svo to vrijeme koordinirao akcijom spašavanja.


Helikopter bez goriva 


Kako je odmah po odazivu na poziv upomoć uputio obavijest svim nadležnim pomorskim vlastima, te centrima za traganje i spašavanje, kao i britanskoj obalnoj straži, u međuvremenu je dobio obavijest da prema njima idu jedan brod britanske ratne mornarice, te zrakoplov japanske ratne mornarice, kako bi se priključili traganju i spašavanju.


– Ukupno je do tog trenutka spašeno 12 od četrnaest članova posade, a jedan se utopio. Nastavili smo potragu za posljednjim brodolomcem, unatoč lošem vremenu. U 13:30 pronašli smo jednu od splavi za spašavanje, no bila je prazna. Sat vremena kasnije posada jednog kontejnerskog broda javila nam je poziciju na kojoj su ugledali čovjeka u moru koji je mahao dozivajući u pomoć, ali su oni prošli pored njega, s objašnjenjem da »nisu mogli pomoći zbog jakog valjanja broda«!? Odmah smo, zajedno s ostala dva broda krenuli prema toj poziciji, punom brzinom, a poziciju smo dojavili i helikopteru koji je ranije poletio s britanskog razarača. U tri sata poslijepodne posada helikoptera ugledala je čovjeka u moru, ali nisu mogli pristupiti njegovom izvlačenju jer su ostali bez goriva i morali su se vratiti na brod kako bi napunili spremnike, kaže Vlašimsky.



Drama na moru je nastavljena, iako su pola sata kasnije on i njegova posada stigli do brodolomca, ali ga opet nije bilo moguće podići na brod. U međuvremenu su se približila i ostala dva broda, a vratio se i helikopter čija je posada pokušala izvući posljednjeg preživjelog.


– Kad smo mu prišli, bacili smo u more kolut za spašavanje s dimnom oznakom, kako bi ga ostali brodovi i helikopter lakše uočili, s obzirom da ga mi iz istog razloga kao i u prethodnim pokušajima nismo mogli podići na brod. Pokušala ga je izvući posada helikoptera, ali nije im uspjelo zbog snažnih udara vjetra i visokih valova, iako su pokušavali u nekoliko navrata. Nesretnog čovjeka više puta su pokušali izvući i članovi posade »SeaPowera« i »MTM Tortola«, ali jednako bezuspješno.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Najveća nagrada 


Ipak, nitko nije htio odustati i tek oko 17 sati po lokalnom vremenu posada helikoptera uspjela je iz mora izvući posljednjeg preživjelog. Čovjek je više od pola dana bio u moru, po olujnom nevremenu, ali je nevjerojatnom srećom u nesreći, ipak preživio, pronađen je i spašen. Za sve nas to je najveća nagrada, što smo uspjeli pomoći kolegama pomorcima, ljudima koji su se našli u opasnosti. Čestitam i još jednom zahvaljujem svojoj posadi, koja je zaista dala sve od sebe, kao i posadama ostalih brodova i zrakoplova koji su se priključili akciji traganja i spašavanja, zaključuje priču Vlašimsky, koji je nakon akcije, zajedno sa svojom posadom, nastavio putovanje jer bez obzira na dramu u kojoj su nesebično, izlažući se opasnostima, spasili 13 ljudskih života, u pomorstvu nema vremena za slavu i priznanja, nego se i nakon ovakvih herojskih pothvata ploviti – mora.


Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky



Foto Andrej Vlašimsky


Foto Andrej Vlašimsky