Povećane trošarine, povećana cijena

Ljudi nemaju novca, sad kad je gorivo skuplje vozit će se još manje

Dubravko Grakalić / Glas Istre

Vlada neće od trošarina dobiti ni pola iznosa o kojem sada govori i vjerojatno će posegnuti za novim rezovima, kažu ekonomski analitičari



ZAGREB  Na snagu stupila Vladina uredba kojom su trošarine na naftne derivate povećane za 20 lipa po litri, na što su odmah reagirale i naftne kompanije na čijim su benzinskim postajama cijene benzina i dizela veće od 20 do najčešćih 25 lipa po litri.  Tako se cijena najprodavanijeg benzina eurosupera 95 sve više približila ili se približava cijeni od 11 kuna po litri, dok je eurodizel premašio cijenu od 10 kuna. 


Postupili smo u skladu s uredbom kojom su trošarine na benzine i dizele povećane za 20 lipa, koliko je država povećala trošarine toliko smo i mi povećali cijene, gotovo jednoglasno odgovaraju iz većine naftnih kompanija na upite o cijenama.  


Povećanje cijena za 20 ili 25 lipa po litri odnosi se i na eurosupere 98 ili 100.  Vladinom uredbom nisu se povećale trošarine za plinsko ulje za grijanje. Tako su nepromijenjene ostale cijene plavog dizela i lož ulja, koje trenutno uglavnom iznose 6,32 odnosno 6,44 kune po litri. 




Kako kaže dr. Igor Dekanić, profesor na zagrebačkom Rudarsko-geološkom fakultetu, novi način formiranja cijene benzina otvara mogućnost tvrtkama da se trošarine ugrade u postojeće cijene, te da oni koji ih ne podignu, postanu konkurentniji na tržištu.


– Cijene benzina kod nas ne mijenjaju se zbog neke geopolitičke krize ili nestašice, nego zbog potreba državnog proračuna. Dakle, to je problem fiskalne politike, a tvrtke koje se bave prodajom benzina i goriva moraju same odlučiti hoće li povećati cijene. No, koja će se od naših tvrtki »žrtvovati« i ne prebaciti trošak na leđa kupca, kad je kod nas normalno sve prebaciti na kupca i za to okriviti državu, objašnjava dr. Dekanić. 


– Trošarina od 25 lipa po litra prevelika je da bi naftne kompanije i distributeri pokrili to u cijeni. A i zašto bi se odrekli profita, komentira naftni stručnjak Davor Štern, bivši direktor Ine i nekadašnji ministar gospodarstva. Štern smatra kako to neće, ipak, prouzročiti lavinu poskupljenja raznih roba i usluga.


– Poskupjet će ono u čemu transport igra veliku ulogu, odnosno usluge prijevoza i slično. Za poskupljenje roba široke potrošnje ovoliko povećanje cijene goriva nije toliko bitno, analizira Davor Štern. 


 – Vlada neće od trošarina dobiti ni pola iznosa o kojem sada govori. Ljudi nemaju novca, vozit će se još manje i manje će telefonirati. Mnogi više nemaju ni za hranu, objašnjava pak ekonomski analitičar Slavko Kulić i dodaje da će Vlada vjerojatno  posegnuti za novim rezovima.