Izigran javni natječaj

Jadrolinija povoljnija, trajektnu liniju prema Rabu dobila – Rapska plovidba

Darko Pajić

Rok za žalbu ističe danas, a ministar  Siniša Hajdaš Dončić svojim ignoriranjem preuzima odgovornost za natječaj  linije prema Rabu, a koliko pritom sluša vlastitog pomoćnika Zdenka Antešića, bivšeg gradonačelnika Raba, koji je i dosad vrlo snažno zagovarao interese Rapske plovidbe, može se tek nagađati



RIJEKA Iako je Jadrolinija dala uvjerljivo najbolju ponudu na natječaju za održavanje državne trajektne linije Stinica-Mišnjak u Agenciji za pomorski linijski obalni prijevoz odlučili su favorizirati Rapsku plovidbu. Na natječaju je Jadrolinija ponudila 6,5 posto ukupno ostvarenog prihoda na liniji Stinica-Mišnjak, dok je Rapska plovidba izabrana, iako je odredila koncesijsku naknadu u iznosu od 2,27 do 2,42 posto, što je gotovo tri puta manje od ponude Jadrolinije. Osim toga, za održavanje linije prema otoku Rabu Jadrolinija je ponudila čak sedam trajekata među kojima su Juraj Dalmatinac, Jadran, Cres, Sv. Krševan, Supetar, Valun i Sv. Juraj. Svi ovi brodovi uključujući i najveći trajekt Juraj Dalmatinac mogu bez problema pristati u novoj luci Stinica, pa je očito kako bi Jadrolinija s ovim brodovima ponudila bolji servis i veći komfor putnicima u usporedbi s četiri trajekta Rapske plovidbe. Sve to svejedno nije spriječilo izbor tvrtke koja već 50 godina vozi putnike i vozila prema Rabu, iako je očito riječ o izigravanju instituta javnog natječaja, nepoštivanju procedure i obveze da sukladno odredbama natječaja mora biti izabran i najbolji ponuđač. 



Pogodovanje Rapskoj plovidbi nažalost se nije dogodilo samo kod natječaja, već i kod odluke o povećanju cijene nakon što je premijer Zoran Milanović otvorio liniju Stinica-Mišnjak, koja je duža oko 370 metara, što je bio najvažniji argument za poskupljenje karata za 4,5 posto. Ta odluka bila je presedan, jer su ranije trajektne linije poskupljivale na svim linijama, a nikada pojedinačno. Kako je linija Stinica-Mišnjak jedna od samo pet državnih trajektnih linija, koja je ujedno i profitabilna, bila je otvorena opcija da duža vožnja ide na teret prihoda Rapske plovidbe, a ne preko leđa putnika. Na kraju svega dolazi i činjenica da nitko nije napravio stručnu analizu koliko je relacija prema Stinici doista skuplja od Jablanca, jer to nužno uopće ne mora biti točno obzirom da je Stinica maritimno povoljnija pri ulazu i izlazu, te trajekte ne treba okretati pri dolasku i odlasku.      





Na pitanje zašto je odabrana lošija ponuda ravnatelj Agencije za pomorski linijski obalni promet Ivan Franičević odgovara kako je Agencija tek prihvatila mišljenje Povjerenstva za odabir koncesionara na državnim trajektnim linijama. 


– Donijela se odluka da se prihvati ponuda Rapske plovidbe na temelju stručnog mišljenja lučkih kapetana i jedne stručne studije Pomorskog fakulteta u Rijeci u kojoj se između ostalog tvrdi kako u Stinici ne mogu pristajati brodovi duži od 80 metara. Zato je odabrana Rapska plovidba, kazao je Franičević, koji se nije mogao sjetiti odgovora na upit tko je platio i naručio spomenutu Studiju Pomorskog fakulteta u Rijeci, koja se pokazala tako važnom za odabir Rapske plovidbe, iako prilikom raspisivanja natječajnih uvjeta nitko nigdje nije spomenuo ograničenja trajektnog pristaništa u Stinici niti se pozivao na bilo kakvu studiju.


Nakon kraćeg novinarskog propitkivanja ispostavilo se da je riječ o maritimnoj studiji, koja je izrađena 2008. godine, a naručila ju je i platila upravo Rapska plovidba. Povrh svega, u toj studiji sami autori, a ima ih sedam, navode kako se ona ne može koristiti bez njihovog pristanka, pogotovo ne u svrhu odlučivanja o maritimnoj pogodnosti trajektnog pristaništa Stinica, jer se izrijekom tvrdi kako je neophodno napraviti cjelovitu maritimnu studiju u kojoj bi bili uvršteni i drugi brodovi potencijalno namijenjeni za tu liniju. Iako pristanka autora nije bilo i iako su u Studiji u razmatranju bila samo tri najmanja broda Rapske plovidbe, ne i Barbat, koji 2008. godine u vrijeme izrade Studije, nije ni bio kupljen, Studija je bila krucijalna da posao dobije Rapska plovidba. Zanimljivo je također da su brodovi Jadrolinije Valun i Sv. Juraj kraći od 80 metara, kao i da je Sv. Krševan točno na granici od 80 metara, dok su najveći Juraj Dalmatinac, Supetar i Jadran dugi 87,6 metara. Riječ je o iznimno maloj razlici i ti bi trajekti također sasvim sigurno i bez ikakvih problema mogli pristajati u Stinici pod uvjetom da stručnu studiju o tome ne naruči Rapska plovidba. Neovisno o tome poigravanje s natječajem za liniju Stinica-Mišnjak ipak nije išlo sasvim glatko, a tome svjedoči i podatak o preglasavanju članova Povjerenstva, koje je na kraju preporučilo Rapsku plovidbu, iako su dva člana na sjednici bila za, a dva protiv. 


Na cijelu priču jučer se nadovezao i resorni ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, koji je bio upoznat sa svime što se događalo, ali očito ne želi naložiti da Jadrolinija uloži žalbu na natječaj, koja bi u najmanju ruku bila logična i očekivana. Rok za žalbu ističe danas, a ministar svojim ignoriranjem preuzima odgovornost za ono što se događa u resoru i Agenciji u natječaju za liniju prema Rabu. Koliko Hajdaš Dončić pritom sluša vlastitog pomoćnika Zdenka Antešića, bivšeg gradonačelnika Raba, koji je i dosad vrlo snažno zagovarao interese Rapske plovidbe, može se tek nagađati. 


Krug se tako zatvara, ali bi opasna igra tek mogla započeti. Ukoliko bilo tko podigne anonimnu prijavu, a DORH, USKOK ili netko treći pokrene istragu o natječaju za liniju Stinica-Mišnjak bit će teško pobjeći od kaznenog progona zbog djela nezakonitosti u postupanju, izigravanja javnog natječaja, oštećivanja državnih interesa i pogodovanja privatnim tvrtkama. Pritom nije zgoreg znati da Rapska plovidba vrlo dobro posluje i svih ovih godina dijeli izdašne dividende svim svojim dioničarima, koji od njezina poslovanja itekako imaju koristi, a većina ih dolazi s Raba. Sve to moguće je isključivo zato što imaju monopol na liniji Stinica-Mišnjak.