Modernizacija smanjivanjem broja radnika

Do kraja godine 2.700 otkaza u HŽ-u i 15 povezanih tvrtki

Hina

U sljedeće četiri godine iz HŽ-a bi trebalo otići 4.500 radnika od 17.482 koliko ih je sada ukupno u povezanim i ovisnim društvima



ZAGREB – Iz četiri povezana društva HŽ Holdinga i 15 ovisnih društava do kraja ove godine će uz poticajne otpremnine, unutar restrukturiranja HŽ-a, otići 2.700 radnika, rekao je danas ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić na predstavljanju programa restrukturiranja društava HŽ Holdinga.


Ukupni trošak otpremnina procjenjuje se na 420 milijuna kuna, a trebao bi biti pokriven zajmom EBRD-a, rekao je Hajdaš Dončić.


Uz pretpostavku ostvarenja planiranih ulaganja i modernizacije željezničkog sustava, u sljedeće četiri godine iz HŽ-a bi trebalo otići 4.500 radnika od 17.482 koliko ih je sada ukupno u povezanim i ovisnim društvima.




Programom restrukturiranja predviđa se podjela društva HŽ Vuča vlakova i integraciju njegove djelatnosti, imovine, zaposlenika, prava i obveza u društva HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo.


Izdvajanje HŽ Infrastrukture


Planira se izdvajanje HŽ Infrastrukture u tvrtku u državnom vlasništvu, radi ostvarenja neovisnosti upravitelja željezničkom infrastrukturom. To je propisano smjernicama EU-a, kako bi svi željeznički prijevoznici nakon liberalizacije, imali ravnopravan pristup infrastrukturi.


HŽ Cargo bi se unutar restrukturiranja pripremio za povezivanje sa strateškim partnerom odnosno išao u privatizaciju, a HŽ Holding d.o.o. postojao bi još neko vrijeme radi pravne provedbe prethodno opisanih koraka.


Za ovisna društva Željezničko ugostiteljstvo i Željeznička tiskara u planu je privatizacija, a za RŽV Čakovec i PPV Bjelovar spajanje u jedinstveni servisni centar, a potom privatizacija.TŽV Gredelj bi pak bio podijeljen na dva društva – Gradnju vozila i Tehničke servise. Potonje bi društvo nastalo spajanjem Gredeljeva odjela za održavanje vozila s društvima Održavanje vučnih vozila, Održavanje vagona, njega i čišćenje vagona i RVP Slavonski Brod.


Stečaj za Remont i PROREG


Za ovisna društva Pružne građevine i POSIT u planu je likvidacija i vraćanje djelatnosti i radnika u matično društvo HŽ Infrastrukturu, a u stečaj bi išla ovisna društva Remont i održavanje pruga i PROREG.


Ukupni troškovi restrukturiranja i modernizacije HŽ-ova sustava do 2017. godine procjenjuju se na oko 35 milijardi kuna pri čemu se najviše, 25,5 milijardi kuna, odnosi na HŽ Infrastrukturu.


Primjerice, od 2013. do 2017. godine potencijal ulaganja na glavnim međunarodnim koridorskim prugama je 16,9 milijardi kuna, a na regionalnim i lokalnim prugama 4,9 milijardi kuna. Među važnijim investicijama je i gradnja motornih vlakova za putnički prijevoz te 25 lokomotiva i oko tisuću i pol vagona za teretni.


Ministar Hajdaš Dončić kazao je kako je restrukturiranje HŽ-a jedan od najvećih Vladinih projekata s ciljem stvaranja poslovnog sustava spremnog za tržišnu utakmicu s europskom konkurencijom, nakon 1. srpnja 2013. godine kada nastupa liberalizacija željezničkih usluga.


Drugi cilj koji navodi je osiguravanje investicijskog zamašnjaka provedbom velikih željezničkih projekata pri čemu se najveće mogućnosti otvaraju u modernizaciji infrastrukture na europskim koridorima.


Valčić odgovoran za provedbu plana


Upitan za poziciju Renea Valčića na čelu HŽ-a, rekao je da je on obavio zadatak izrade plana restrukturiranja HŽ-a i da je sada odgovoran za njegovu provedbu. 


Hajdaš Dončić najavljuje i da će u sljedećih desetak dana biti predstavljeni programi restrukturiranja Hrvatskih autocesta (HAC), Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ), Croatia Airlinesa i drugih javnih poduzeća iz njegova resora