Kineski brodograditelji

Delegacija CSIC-a stigla u 3. maj. Novak: ‘Oni su nam jedna od zadnjih slamki spasa’

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Kinesku delegaciju na porti 3. maja je dočekala Slavica Šota s transparentom na kineskom jeziku: 'Ovo je država u kojoj svaki strani investitor bude opljačkan'



RIJEKA Nakon poludnevnog posjeta pulskom brodogradilištu predstavnici kineske grupacije CSIC. s predsjednikom uprave Huom Wenmingom na čelu, oko 17.30 sati stigli su u 3. maj, za pretpostaviti je, u ipak nešto kraći obilazak riječkih navoza. U pratnji kineskih brodograditelja je pomoćnik ministra gospodarstva Zvonimir Novak, kao i predstavnici Hrvatske brodogradnje – Jadranbrod.


Zajedno s novinarima, visoku kinesku delegaciju pred glavnom portom 3. maja dočekala je i Slavica Šota, iz Pokreta otpora – Riječani protiv korupcije, s transparentom na kineskom jeziku: ‘Ovo je država u kojoj svaki strani investitor bude opljačkan’.


Šota kaže da je, naime, njezina namjera upozoriti Kineze gdje dolaze i još jednom podsjetiti na sve pljačke koje su se dogodile u Hrvatskoj, a koje nisu nikad do kraja istražene niti dobile svoj pravosudni pravorijek.


Foto Sergej Drechsler


Foto Sergej Drechsler





Novak: Kineze impresionirala složenost naših brodova


Pomoćnik ministra gospodarstva Zvonimir Novak izjavio je nakon ulaska kineskog izaslanstva u 3. maj, da je u izaslanstvu top menadžment najvećega kineskog brodogradilišta kao i eksperti, odvjetnici i bankari.


Dodao je da je sastanak u pulskom Uljaniku bio detaljniji, a da se u 3. maju održava sastanak s Upravom 3. maja i predstavnicima sindikata, odnosno prezentacija brodogradilišta i kapaciteta, a potom se planira kraći obilazak.


»Jučer je održan sastanak u Vladi, gdje ih je primio premijer Plenković i uvodno smo ih upoznali sa situacijom u brodogradilištu. Danas se razgovaralo i o detaljima, o kapacitetima brodogradilišta, što je sposobno napraviti, što je radilo u svojoj povijesti, stanju pojedinih ugovora i pojedinih novogradnji. Dotaknuli smo se i EU pravila, sukladno s time, jer, ako će ući u ovaj proces i ako će u tom procesu inzistirati da i država bude dio tog procesa, morat ćemo raditi prema EU regulativi, pa smo im dali presjek te regulative«, dodao je pomoćnik ministra gospodarstva.



Novak je rekao da su njihove reakcije vrlo pozitivne, ali i da se ne može uspoređivati kineska brodogradilišta s našima.


»Ne znam bi li se ijedan brod iz njihove knjige narudžaba mogao graditi u našim brodogradilištima, oni grade velike brodove, koji ne mogu ni stati na naše navoze«, dodao je. Kinesko izaslanstvo, kazao je, impresionirao je stupanj složenosti naših brodova i stupanj tehničkih rješenja do kojih su došli naši stručnjaci, a koje primjenjuju na izgradnji brodova.


Na upit o dojmu, Novak je rekao da je pozitivan.


Do petka sigurno bez odluke


»Činjenica da je došao ovako respektabilan tim je znak da su doista došli vidjeti postoji li mogućnost bilo kakve suradnje,« procijenio je.


Na pitanje o mogućoj odluci, Novak je rekao da do petka sigurno neće biti odluke.


»Jasno su dali do zanja da se moraju vratiti kući i pregledati materijale koje su dobili. Svjesni su da je najveći problem u ovom trenutku vrijeme, da ga brodogradilište nema te da ako krenu u taj proces, treba krenuti što prije, po mogućnosti prije otvaranja stečajnih postupaka,« naveo je.



Na novinarski upit o modelu ulaska kineskih ulagača u brodogradilišta i o vrijednosti restrukturiranja, Novak je rekao da su sume velike.


»U kojem obliku još je rano govoriti, uglavnom strateško partnerstvo podrazumijeva neki od oblika ulaska u vlasničku strukturu; voljeli bismo da i Rijeka i Pula iza sebe imaju strateškog partnera koji predstavlja značajan udjel na svjetskom tržištu. Nismo razgovarali o parcijalnim rješenjima, samo za Pulu ili Rijeku, još uvijek razgovaramo o paketu«, rekao je Novak.


Kinesko izaslanstvo, dodao je, sutra popodne bi trebalo krenuti na put za Kinu, a prije njihovog odlaska pokušava se dogovoriti još jedan, kratki razgovor u Ministarstvu gospodarstva.Na pitanje jesu li kineski investitori zadnja slamka spasa za 3. maj i Uljanik, Novak je rekao kako »nada umire posljednja te da ne bi rekao da su zadnja slamka spasa, ali da jedna od zadnjih sigurno jesu.«

Šoljić: Očekujemo da se što prije isplati plaća


Predsjednik Sindikalnog odbora za opstojnost »3. maja« Juraj Šoljić izjavio je uoči dolaska kineskog izaslanstva u to brodogradilište da radnici pozdravljaju ulazak svakog partnera koji će im jamčiti isplatu plaća i nastavak brodograđevne djelatnosti.


Rekao je da su sindikati u stalnom kontaktu s direktorom »3. maja« Edijem Kučanom, koji sudjeluje u razgovorima s kineskim gospodarstvenicima. Dodao je da je kao član Nadzornog odbora »3. maja«, u kojemu predstavlja radnike, pozvan na sastanak s kineskim investitorima kako bi se u razgovore uključili i predstavnici radnika.



»Očekujemo od potencijalnoga kineskog investitora, ako to Vlada nije shvatila, da shvati o čemu se ovdje radi, da se radnicima što prije isplati plaća, da se zajedno s Vladom i Ministarstvom gospodarstva dogovori tijek ulaska partnera u vlasništvo. Pozdravljamo bilo kakav oblik nastavka brodograđevne djelatnosti u ‘3. maju’ unutar Uljanik grupe ili, ako se iskaže potreba, izvan nje, rekao je Šoljić, javlja Hina.


On pozdravlja »sve radnje koje će dovesti do nastavka brodograđevne djelatnosti, od početka, obrade crne metalurgije, projekta, konstrukcije do primopredaje brodova u ‘3. maju’ te zaštite radnih mjesta«.


Ugovoreni novi poslovi


Istaknuo je da će radnici »predočiti želju i volju za radom da zarade plaću» te vjeruje da će Kinezi u »3. maju« prepoznati svoj interes i da će ga Vlada poslušati i odlučiti da se brodovi koji su se počeli graditi u »3. maju« tu i završe, da se hrvatska brodogradnja održi.



Na upit o mogućnostima obavljanja i drugih poslova u »3. maju«, Šoljić je odgovorio da je »3. maj« s tvrtkom »Vulkan Nova« u zadnjih tjedan dana ugovorio poslove koje prošla uprava nije bila u stanju ugovoriti u šest mjeseci.


»Pred potpisom je ugovor za tvrtku ‘Ital Aqua’ jer možemo napraviti poslove obrade više od 200 tona crne metalurgije u sekcijama, vrijednosti veće od tri milijuna kuna. Pregovaramo i s Brodogradilištem ‘Viktor Lenac’ o izradi barže, posla od oko milijun eura. Dakle, mi uz brodograđevne djelatnosti i izgradnju brodova možemo ugovarati bilo kakve poslove koje prošla uprava na čelu s bivšim direktorom Maksimilijanom Percanom nije ugovarala«, rekao je Šoljić je dodao i kako se očekuje i potpisivanje ugovora za izgradnju trupa za njemačkog naručitelja, za posao vrijedan milijune eura te da »3. maj« tako može osigurati dodatnu zaradu.


Hadžić zadovoljan kineskim interesom


Nakon sastanka u Uljaniku izjavu je dao predsjednik Nadzornog odbora Samir Hadžić.


»Zadovoljan sam što postoji još netko tko je zainteresiran za oba brodogradilišta, s obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo. Teme razgovora bazirale su se na prošlosti, sadašnjost i budućnost brodogradilišta u Puli i Rijeci, gradnji brodova i na samoj tehnologiji, što bi zapravo i trebala biti tema razgovora nekoga koji se zanima za brodogradnju«, kazao je Hadžić za Hinu po završetku razgovora.


Ustvrdivši kako su razgovori bili sadržajni i kako je osobno zadovoljan sastankom, Hadžić je istaknuo kako su Kinezi tijekom razgovora iskazali interes prvenstveno za tehnologiju i za brodove za specijalne namjene koje je Uljanik gradio do sada.


»Njima kapaciteti nisu potrebni, koliko sama tehnologija«, poručio je Hadžić dodavši kako se na sastanku nije razgovaralo o novcu ni o bilo kakvom međufinanciranju.



Međutim, smatra on, Kinezi su tražili konkretne odgovore, dubinski su analizirali svaku stavku a, kako je rekao, »kada će donijeti konačnu odluku, to znaju samo oni«.


Dolaze i u Lenac?


»Ne možemo mi nikoga prisiljavati da donese konačnu odluku u kratkom roku. To je proces koji trebaju provesti, no nadam se da neće proći puno vremena, jer radnici u Puli i Rijeci nemaju više vremena za čekanje«, poručio je Hadžić za Hinu.


Nije isključeno da će nakon 3. maja visoka delegacija iz CSIC-a otići i do brodogradilišta Viktor Lenac u kojem je, kao što je i poznato, na dokovanju polarni kruzer Scenic Eclipse australskog brodovlasnika Glena Moroneya.


Navodno, kako čujemo, Kinezi su iskazali interes da bi vidjeli taj polarni kruzer, tržišnu nišu u kojoj kineska brodogradnja želi biti zastupljenija. Službenu informaciju o tome nismo mogli dobiti, sve ovisi koliko će i kako potrajati ovaj njihov obilazak 3. maja.