(Ne)pravedne kazne

Obijesni za volanom: Zašto se “divljaci” u automobilima izvlače s preblagim sankcijama

Fiore Vežnaver

Nesreća u Ilici zgrozila javnost i zbog (pre)blage kazne vozaču / Snimio Tomislav Kristo / CROPIX

Nesreća u Ilici zgrozila javnost i zbog (pre)blage kazne vozaču / Snimio Tomislav Kristo / CROPIX

Imućni biznismen Miroslav Stanojević pijan za volanom umalo je ubio oca i bebu na nogostupu u zagrebačkoj Ilici, ali je platio samo 20.000 kuna kazne i ostao bez međunarodne vozačke dozvole, mladi Boris Prpić koji je »divljao« Rijekom već je odavno iza rešetaka i osuđen je na godinu zatvora, a vozilo kojim je počinio prekršaj mu je oduzeto kako njime ne bi ponovio (ne)djelo



Niz prometnih nesreća u Zagrebu u kojima su zbog divljanja pijanih ili neiskusnih vozača u skupocjenim vozilima život izgubile četiri osobe, od čega troje pješaka, kao i »mlako« kažnjavanje onih koji su nesreće izazvali, u javnosti su izazvali prilično negodovanja te se otvorila rasprava o tome što je zapravo »obijesna vožnja«.


Naime, dok je Nikola Kovačević, koji je s 1,92 promila alkohola u krvi na nogostupu na Kvaternikovom trgu pokosio četvero pješaka, od kojih je dvoje preminulo, 19-godišnji David K. koji je usred dana na zagrebačkim Sveticama pregazio 72-godišnjeg pješaka i produžio, pušten je na slobodu i protiv njega je tek otvorena istraga zbog izazivanja nesreće sa smrtnim posljedicama iz nehaja, a kao »mjera opreza« samo mu je oduzeta vozačka dozvola. Dobro je prošao i imućni biznismen, 49-godišnji Miroslav Stanojević, koji je pijan za volanom umalo ubio oca i bebu na nogostupu u Ilici – kažnjen je prekršajno s 20 tisuća kuna kazne i oduzimanjem međunarodne, ali ne i srbijanske vozačke dozvole koju posjeduje kao državljanin susjedne zemlje.


Slučaj Prpić


Činjenica je da su obojica vozača izbjegli jednomjesečni istražni zatvor što je po dosadašnjoj praksi kažnjavanja i puno blažih nedjela, blago rečeno, neobično. U slučaju mladog Davida K. priopćenje DORH-a potvrdilo je da je u pitanju bila prebrza vožnja te da je tragediji prethodio prometni prekršaj – skrenuo je udesno iz prometnog traka za skretanje ulijevo i pješak, iako je bio u prekršaju jer je prelazio preko pješačkog dok je na semaforu bilo crveno svjetlo, nije mogao predvidjeti iznenadni manevar vozača. Niti u ovom, kao niti u slučaju srbijanskog biznismena, policija nije pronašla dovoljno elemenata za kazneno djelo obijesne vožnje.





Članak 226. Kaznenog zakona »obijesnu vožnju u cestovnom prometu« definira na sljedeći način: »Sudionik u cestovnom prometu koji iz obijesti teško krši propise o sigurnosti prometa vozeći u stanju nesposobnosti za vožnju izazvanoj trošenjem alkohola uz koncentraciju od najmanje 1,50 g/kg alkohola u krvi, ili droge ili psihoaktivnih lijekova, ili vozeći u zabranjenom smjeru, ili pretječući na nepreglednom mjestu kolonu vozila, ili vozeći brzinom koja prelazi 50 km/h iznad dopuštene u naseljenom mjestu ili području s naznačenim ograničenjem brzine, izazove opasnost za život ili tijelo ljudi, kaznit će se kaznom zatvora do tri godine«.



A upravo zbog obijesne vožnje sredinom travnja u Rijeci je na godinu dana bezuvjetnog zatvora kažnjen 25-godišnji Boris Prpić. On je prošle godine za volanom crnog BMW-a zagrebačkih probnih tablica vozio »slalom« riječkim ulicama, bježeći pred policijskim patrolama i čineći pritom niz prometnih prekršaja – vozio je neprilagođenom brzinom, na pješačkom prijelazu nije propustio pješaka, nije se zaustavljao na crveno svjetlo na semaforu, pretjecao je na punim linijama, a ignorirao je i svjetlosne i zvučne signale vozila policijske patrole.


Osim zatvorske kazne, Prpiću je dosuđena i dodatna mjera – oduzet mu je automobil iako nije bio njegov vlasnik. Sutkinja Sandra Juranović pozvala se na zakonsku odredbu koja jasno kaže da »ako je sredstvo bilo upotrijebljeno za počinjenje kaznenog djela, postoji opasnost da bi ga ponovo mogao upotrijebiti za činjenje kaznenog djela«. Vlasniku automobila, V. Ž.-u, ne preostaje drugo nego da naknadu za izgubljeni automobil traži od Prpića.



Jedna od najjezivijih nesreća u Rijeci, u kojoj su život kao pješakinje izgubile dvije mlade djevojke, dogodila se 19. srpnja 1998. na Krimeji. Dado Mikuličić iz Rijeke, tada 45-godišnjak, teško pijan, renaultom 4 naletio na pješakinje, osuđen je na pet godina zatvora.


Stravična nesreća, u kojoj su poginule pješakinje u dobi od 18 i 19 godina, dogodila se oko 14.15 sati. Mikuličić je tada, s koncentracijom od 2,66 promila alkohola u krvi, upravljao renaultom 4 (vlasništvo poduzeća) Kumičićevom ulicom u smjeru Vežice. Vozio je automobil dvostruko većom brzinom od one ograničene prometnim znakom na 40 km/h.


U jednom trenutku izgubio je kontrolu nad vozilom i renaultom prešao na desni nogostup. U trenucima što su uslijedili, renault je srušio pješakinje, 18-godišnju Stelu Bratonja i godinu dana mlađu Tihanu Žegarac, koje su hodale nogostupom u smjeru suprotnom nailasku auta.



Slučaj Cupać


Na riječkom Općinskom sudu tek predstoji i sudski proces za jednu od najstrašnijih prometnih nesreća posljednjih godina, koja se dogodila 12. srpnja 2014. godine u središtu Rijeke, u Adamićevoj ulici i u kojoj je 35-godišnji Riječanin Aleksandar Cupać audijem A6 usmrtio dvojicu pješaka. Izbori bliski sudskim navode da je optužnica protiv vozača potvrđena, no, suđenje još uvijek nije počelo.


U tom će se procesu, po svemu sudeći, dosta razglabati od bitnom detalju – je li vozaču bilo crveno ili zeleno svjetlo na semaforu kada je pješačkim prijelazom u Adamićevoj ulici projurio audijem i pokosio pješake. Optužba otpočetka tvrdi da je vozač pod utjecajem alkohola prošao za crvenog svjetla, pozivajući se na iskaze ljudi koji su se u kritičnim trenucima našli na mjestu događaja, dok obrana pak vjeruje da će neki svjedoci na suđenju potvrditi da je audiju bilo zeleno svjetlo. Po tvrdnjama upućenih u slučaj, ispostavilo se da nadzorne kamere u okolici nisu snimile trenutke same nesreće.


Jeziva nesreća u Adamićevoj dogodila se oko 2.20 sati, nadomak lokala Brasserie As, a poginuli su tada 50-godišnji Dario Krbavac s područja Opatije i 48-godišnji Marko Bunoza iz Rijeke. Crni audi A6 doslovno je pokosio dvojicu pješaka, a o kakvoj se silini naleta na nesretnike radilo zorno je nakon svega svjedočio ne samo izgled automobila nakon nesreće, već i okolnost da su jadni pješaci odbačeni pedesetak metara.



Prošloga tjedna na Općinskom građanskom sudu u Zagrebu izrečena je i nepravomoćna kazna Hrvoju Žužiću, sinu tajkuna Željka Žužića, kojom roditeljima Hrvoja Matijaševića koji je teško stradao u nesreći što ju je mladi Žužić skrivio 2007. godine, isplatiti odštetu od 440 tisuća kuna.


U toj nesreći, koju je Žužić skrivio vozeći BMW s 2,15 promila alkohola, poginula je 19-godišnja Ružica Pavić, a njezinom dečku Hrvoju Matijaševiću ozlijeđena je kralježnica i teško je pokretan. Mladić koji je skrivio nesreću bio je nakon nesreće osuđen na pet godina zatvora, ali je iz zatvora pušten više od godinu dana ranije.



Prema dosad poznatom, klupko tragičnih zbivanja u Adamićevoj ulici se, uvjetno rečeno, zakotrljalo malo ranije, nekoliko stotina metara dalje, kada su djelatnici policije pokušali zaustaviti Cupaćev audi zbog prometnog prekršaja. Prema neslužbenoj rekonstrukciji događaja, vozač audija se na to oglušio i nastavio dalje. Po svemu sudeći, prejako je stiskao papučicu gasa, dok je policija za njim pohitala u službenom autu, pod rotacijom. Ubrzo je projurio ispod robne kuće »Ri« i malo zatim naletio na pješake.


Cupać je nakon nesreće smrskani audi A6 ostavio u obližnjoj, paralelnoj Ulici Riva, te nastavio pješice. Ipak dva sata kasnije sam se javio policiji, i to Trećoj policijskoj postaji na Bulevardu. Pritvoren je, smješten u riječki zatvor, ali je kasnije pušten uz plaćanje jamstva i suđenje čeka na slobodi.