Korupcija u pomorstvu

NOVI DETALJI MULJAŽE Plaćali 2.500 eura da im se u pomorsku knjižicu upiše staž koji nisu odradili

Slavica Kleva

Ilustracija

Ilustracija

Sinišu Miškovića (46) i Ismeta Hađiosmanovića (58) tereti se za primanje mita, a 35 drugih za davanje mita kako bi im se fiktivni plovidbeni staž upisao u knjižicu



RIJEKA Prilična gužva stvorila se jučer ispred zgrade u kojoj je smješten Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminala (USKOK). Nije jenjala gotovo cijeli dan, s obzirom na to da je policija privodila osumnjičenike sukcesivno, kako se ne bi stvorio red prilikom ispitivanja, no gužva je trajala do kasnih poslijepodnevnih sati.


S razlogom – trebalo je privesti i ispitati 37 hrvatskih državljana, s prebivalištem ne samo u Rijeci i okolici, već i iz Šibenika, Kali, Podstrane, Splita, Kostrene, Matulja, Sukošana, Kaštel Starog, Cresa, a sve pod sumnjom na počinjenje kaznenih djela primanja i davanja mita, zlouporabe položaja i ovlasti, krivotvorenja isprave i ovjeravanja neistinitog sadržaja, pomaganja u primanju mita te pomaganja u zlouporabi položaja i ovlasti. S obzirom na to da se neki od osumnjičenika fizički nisu mogli privesti jer se trenutno nalaze na brodu, većina je ipak ispitana i nakon dokazne radnje prvog ispitivanja puštena da se u nastavku postupka brane sa slobode.


Fiktivni ugovori


USKOK osnovano sumnja da je prvookrivljeni Siniša Mišković (46) iz Rijeke, po zanimanju srednjoškolski profesor, kao odgovorna osoba trgovačkog društva Macon d.o.o. koje je Dopusnicom Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture od 9. svibnja 2013. dobilo ovlasti da u Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav Ministarstva (CIMIS) unosi plovidbeni staž pomoraca, te kao odgovorna osoba jednog inozemnog trgovačkog društva, točnije Alioth Shipping and Trading LTD, s drugokrivljenim Ismetom Hađiosmanovićem zvanim Ipe (58) iz Viškova, vojnikom po zanimanju, dogovorio da mu pronalazi pomorce zainteresirane da im se za određeni novčani iznos u CIMIS i pomorsku knjižicu upiše i ovjeri plovidbeni staž koji oni nisu odradili. Prema kaznenoj prijavi, ova rabota je trajala od 2013. do 2017. godine, u Rijeci, Zadru, Šibeniku i Splitu, a sve kako bi zainteresirani pomorci ostvarili pravo na stjecanje pojedinih zvanja pomoraca te pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi o osposobljenosti pomoraca.




Iz USKOK-ova priopćenja nadalje se može iščitati da je Mišković radi prikazivanja da su odradili plovidbeni staž, u više navrata izrađivao fiktivne ugovore o radu s većim brojem pomoraca koje je ovjeravao svojim potpisom i pečatom svojeg inozemnog trgovačkog društva. Potom je na temelju tako sačinjenih ugovora u CIMIS i pomorske knjižice pomoraca upisivao neodrađeni plovidbeni staž te je knjižice ovjeravao potpisima časnika broda i pečatom broda. Po potrebi je potpisima časnika broda i pečatom broda ovjeravao i stranice Dnevnika prakse pojedinih pomoraca i podnosio njihove pomorske knjižice na ovjeru neodrađenog plovidbenog staža riječkoj Lučkoj kapetaniji, na temelju čega su ti pomorci neosnovano ostvarivali pravo na stjecanje pojedinih zvanja te pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi o njihovoj osposobljenosti. Na opisani način Mišković je od okrivljenih pomoraca preuzeo ukupno najmanje 12.200 eura koje je sukladno prethodnom dogovoru podijelio s drugookrivljenikom Hađiosmanovićem.


Izrezani brod


Konkretno, Miškovića se osnovano sumnjiči da je s većim brojem pomoraca sklapao fiktivne ugovore o radu u koje je unosio neistinite podatke o ukrcaju i iskrcaju pomoraca na brod »Demetra« (prestao je postojati u ožujku 2014. godine, točnije završio u rezalištu), zatim na brod »Benty« koji je u međuvremenu promijenio naziv i zastavu u veljači 2008. godine i brod »Flanders Harmony« koji je također promijenio naziv i zastavu u listopadu 2014. godine.



KAKO DO FIKTIVNE PLOVIDBE


– izrada fiktivnih ugovora o radu


– ovjera ugovora potpisom i pečatom inozemnog trgovačkog društva


– temeljem takvih ugovora u CIMIS i pomorske knjižice upis neodrađenog plovidbenog staža


– pomorske knjižice ovjeravane potpisima časnika broda i pečatom broda


– po potrebi – potpisima časnika broda i pečatom broda ovjeravane i stranice Dnevnika prakse


– pomorske knjižice na ovjeru neodrađenog staža u Lučku kapetaniju


– pomorcima neosnovano pravo na pojedina zvanja


– neosnovano pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi



Podatke je ovjeravo svojim potpisom i pečatom društva Alioth Shipping and Trading LTD pa temeljem tako pripremljenih ugovora u CIMIS i pomorske knjižice pomoraca upisivao neodrađeni plovidbeni staž, a pomorske knjižice ovjeravao potpisima časnika broda i pečatom broda. Po potrebi je potpisima časnika broda i njihovim pečatom ovjeravao i stranice Dnevnika prakse pojedinih pomoraca i podnosio njihove pomorske knjižice na ovjeru neodrađenog plovidbenog staža riječkoj Lučkoj kapetaniji pa su temeljem takvih ovjera pomorci ostvarivali pravo na stjecanje pojedinih zvanja pomoraca, pravo na stjecanje i obnovu svjedodžbi o osposobljenosti pomoraca za što je od većeg broja pomoraca primio novčanu nagradu, a podijelio ju s drugookrivljenim Hađiosmanovićem.


Tako je primjerice trećeokrivljenom D. K. (28) iz Kostrene u dva navrata upisao neodrađeni plovidbeni staž u svojstvu vježbenika palube na brodu »Demetra« i na brodu »Benty«, pa ovjerivši Dnevnik izmišljenim imenima časnika palube i pečatima broda ishodio ovjeru plovidbe u pomorskoj knjižici, za što je Mišković od trećeokrivljenog dobio 300 eura. Sumnja se da je od četvrtooptuženog M. V. (28) iz Splita Mišković primio 2.500 eura za istovjetnu uslugu, te tisuću eura od petookrivljenog K. D. (29) iz Podstrane. Jedan od osumnjičenih je dao mito, tereti se da je za protuuslugu obećao obaviti soboslikarske radove i Miškoviću i Hađiosmanoviću. Od nekih osumnjičenika za davanje mita prvookrivljeni i drugookrivljeni su dobili obećanje da će im od buduće zarade (nakon ovjere plovidbe u pomorskoj knjižici) i ukrcaja dati, kako tvrdi USKOK, neutvrđeni iznos novca.


Među osumnjičenima najveći je broj pomoraca sa srednjom stručnom spremom, ali ima tu i dizaličara, elektroničara, vozača, automehaničara, strojobravara, brodostrojara, ugostitelja, skladištara…


Posebna izvješća


Dug je put do podizanja optužnice i utvrđivanja prave i točne vrijednosti koruptivnih radnji, odnosno davanja i primanja mita, premda je USKOK u ovom trenutku istrage izašao s 12.200 eura kao do sada utvrđenim iznosom danog i primljenog mita. Valja naglasiti i činjenicu da je Policijska uprava primorsko-goranska, njezin Sektor kriminalističke policije te Služba gospodarskog kriminaliteta podnijela USKOK-u kaznenu prijavu temeljeći je na posebnim izvješćima, provedenim mjerama, dokaznim radnjama privremenog oduzimanja predmeta te radnjama pretrage domova što je, dakako, uobičajen postupak u takvim slučajevima.


U veljači ove godine oglasilo se i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture dostavivši obavijest o sumnji na počinjenje kaznenog djela s obzirom na to da je inspekcijskim nadzorom utvrđeno da je društvo Macon ukrcavalo pomorce na nepostojeće brodove »Demetra«, »Benty« i »Flanders Harmony« te za fiktivne plovidbe sačinjavalo fiktivne ugovore o radu istih pomoraca s društvom Alioth Shipping and Trading LTD.


Neki od osumnjičenika u iskazima su potvrdili da su davali određenu novčanu nagradu, neki su priznali neistinitost podataka o plovidbama u svojim pomorskim knjižicama, a neki sve negiraju. Istraga se nastavlja, a privođenje nekih od osumnjičenika očekuje se tijekom današnjeg dana.