Dvanaest paklenih etapa

Najizazovnija svjetska auto-utrka: Startalo 39. izdanje Dakar rallyja

Miroslav Krpan

Foto Reuters

Foto Reuters

Na najteže, najbrutalnije i najizazovnije automobilističko natjecanje iz Asunciona je krenulo 453 zanesenjaka brzina i avantura, a status najveće zvijezde nesumljivo pripada Francuzu Peterhanselu



 Kraj stare, a početak nove godine svijetom se obilježava na različite načine. No, već 39 godina postoji jedan specifični oblik namijenjen pravim avanturistima, ali i junacima svog zanata. Izazov je to što se ne propušta. Dok »pristojan« svijet bude nazdravljao boljoj sutrašnjici u Južnoj Americi, ove godine prvi put u Paragvaju, 453 zanesenjaka brzina i avantura jučer su krenuli u najteže, najbrutalnije i najizazovnije svjetsko automobilističko natjecanje – Dakar Rallya.


I tako, devetu godinu za redom, otkako se ovaj svjetski spektakl preselio s kontinenata Europe i Afrike, Argentina više nije samo nacija nogometa. Ima ipak nešto što taj nogometni milje može »razdrmati«. Malo bi se njih kladilo na kraljicu oktanskog sporta – rally, ali tome je tako. Zanimljiv je podatak da je Argentina samo uz Francusku i Senegal jedna od zemalja koje su devet puta uzastopno bile domaćinima Dakar rallya.


Da priča bude zanimljivija ove se godine uz Argentinu i Boliviju uključio Paragvaj, iz Asunciona je krenulo 319 različitih vozila na dva, četiri i više kotača razvrstanih u pet kategorija, a kojima će upravljati ili navigavati neznatno manji broj vozača i suvozača iz 60-tak zemalja svijeta. Gotovo sva su vozila, 145 motocikala, 37 quadova, 79 automobila (ili onog što se time može imenovati) te 50 kamiona na južnoamerički kontinent stigli nakon trotjednog transatlanskog putovanja iz francuske luke La Havre. Svemu je prethodila tehnička priprema u stotinjak hangara francuske luke, gdje su deseci stručnjaka i njihovih pomoćnika montirali sigurnosnu opremu na vozila, a posebna eskadrila studenata obljepljivala je vozila obilježjima ovog za mnoge surovog, a samo za dio sretnika najdražeg rallyja svijeta.


Kako je počelo




Jurnjavu Saharom u svojem je terencu 1976. godine jedva preživio Francuz Thierry Sabine, što mu je dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu. Dvije godine kasnije, uoči starta tada samo 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao: »Još imate vremena odustati. Kasnije povratka nema i nemojte reći da vam nisam rekao!«. Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta. Upustiti se u avanturu »Dakar« mnogima je i dalje više od izazova. Prvi rally »Paris-Dakar« startao je u Parizu i to ime nosio je godinama. Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Uper Voltu, Senegal… Sve do danas u itinererima je tijekom gotovo četiri desetljeća upisano 28 zemalja svijeta. Krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima… Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009. godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent. Proteklih se godina vozilo i kroz Čile i Peru no, Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini.


Karavana je startala u Paragvaju, već jučer došla do Bolivije koja će punih šest dana biti centrom oktana. Ono što je značajno su i različitosti klimatskih uvjeta pa će tako s tropske klime i temperature od 40 stupnjeva u zraku iz regije što okružuje Asuncion u nepuna 24 sata vozači i njihova pratnja stići u bolivijsku regiju Altiplano i popeti se na više od 3.000 metara nadmorske visine. Marc Coma, sportski direktor rallyja, svojevremeno i sam uspješni i trofejni sudionik ovog natjecanja, bez ustezanja je na promociji izjavio da će 39. Dakar zasigurno biti najteže izdanje u povijesti južnoameričkog đira.


Favoriti


Posljednju pobjedu u svoj je životopis vratio do sada čak 13. pobjednik Dakar Rallya, 51-godišnji Francuz Stephane Peterhansel. Bio je to njegov šesti uspjeh u konkurenciji automobila, a preostalih sedam ostvario je »jašući« motocikl. I sada uz svog vjernog kopilota i navigatora sunarodnjaka Jeana Paula Cottreta, koji uz njega ima pet pobjeda, slove za favorite. U vrhunski pripremljenom »Peugeotu 3008 DKR« predvodnici su četvorke koja će nastojati francuskom laviću donijeti novo slavlje. Uz Peterhansela tu su vječni rally as Španjolac Carlos Sainz, potom Cyril Despres i legendarni Sebastien Loeb. No, veliki tvornički rival je Toyota, koja je u tipu »Hillux«, uz novog vođu tima, okupila znakovita imena koja mogu ravnopravno u utrku za laskavi naslov. Prvi je svojevrsni simbol, svestrani sportaš i olimpijac u streljaštvu Kataranin Nasser Al-Attiyah, a kopilot mu je Francuz Matthieu Baumel uz kojeg je prošle godine bio jedini pravi takmac Peterhanselu. Uz njih u timu su još dvojica bivših pobjednika Dakra Giniel de Villiers (sa VW-om) i živuća legenda sa 20-godišnjim dakarskim iskustvom Joan Nani Roma. Neizbježno je, makar za ukupno postolje, u favorite ubrojiti Finca Mikku Hirvonena s kopilotom Francuzom Michelom Perinom za upravljačem »napuhanog« Minija. Australac Toby Price (KTM) brani naslov u konkurenciji motociklista, Argentinac Marcus Patronelli na Yamahi željan je nove pobjede na četvrtociklu (quad), dok će Kamaz pošto poto željeti vratiti naslov u svoje dvorište nakon prošlogodišnjeg uzmaka pred boljom i spremnijom tročlanom posadom »Iveca«. Za kraj ostaje vječna uzrečica Thierryja Sabina: »To će biti izazov za one koji idu.San za one koji ostaju!«.