Projekt američkog fotografa

Humans of Planet Earth – foto blog koji vraća nadu u ljudski rod

Vedrana Simičević

Američki fotograf Brandon Stanton čije svakodnevne »postove« na Facebooku prati više od 9 milijuna ljudi zadnjih tjedana obilazi zemlje Bliskog Istoka i Afrike, donoseći svakodnevno priče o ljudima koji unatoč lošim uvjetima života daju sve od sebe da ostanu humani 



Gledam pornić na internetu, a u komentarima se Srbin i Hrvat svađaju tko je počeo rat. Pa zar vam ništa nije sveto – protestira neki anonimni Srbin u forvarduši – toj modernoj formi širenja vica, koja ovih dana kruži internetskim bespućima. Uistinu, žestokim nacionalistima zaista više ništa nije sveto – u njihovim ih dramatičnim raspravama iza tipkovnice ne može smesti ni seksipilna porno diva, niti poveći broj mrtve djece u članku ispod kojeg zazivaju svoju stranu i vrijeđaju protivnika.


   Razina mržnje u čitateljskim komentarima na portalima nadilazi prostore i granice. Od lokalnih dnevnih novina u Hrvatskoj do moćnog CNN-a, svađaju se Hrvati i Srbi, Izraelci i Palestinci, Ukrajinci i Rusi i Amerikanci s ostatkom svijeta, izražavajući svi skupa zavidnu količinu netrpeljivosti prema ljudskoj patnji. Internet, taj izum koji je nekoć slavljen kao ultimativni alat demokracije izvukao je na vidjelo razmjere mizantropije zbog kojih više nije nimalo teško shvatiti zašto se danas, u »civiliziranom« 21. stoljeću diljem svijeta vode na stotine krvavih »građanskih« ratova.


   Količina nasilja koja nas svakodnevno zasipa sa svjetskih portala toliko je velika da čak ni novinski prilozi više ne donose sućut prema tisućama žrtava. Krv, znoj i suze služe tek kao mamac u naslovu, a same vijesti potom hladno informiraju o broju mrtvaca. Donoseći vijest o atentatu na Hamasovog lidera u kojem je poginulo njegovo dvoje male djece i žena, čak se i novinar uglednog New York Timesa na ovoj potonjoj činjenici zadržava u jednoj hladnoj šturoj rečenici, posvećujući potom ostatak teksta analizi tko trenutno dobiva rat.




   Izostanak empatije na internetu je ipak najbolnije primjetan u čitateljskim reakcijama, pa se tako praktički četvrtina od petstotinjak komentatora pod člankom u Guardianu o medicinskom bratu iz Engleske koji je beskompromisno liječeći oboljele od Ebole u Sierra Leoneu i sam zaradio opaku bolest, otvoreno pita je li bilo opravdano vraćati ga na liječenje u rodnu zemlju. Vrhunac ljudske otuđenosti, pak, predstavljaju društvene mreže, internetski produkt koji bi, baš kako mu i ime govori trebao spajati ljude, no zapravo ih sve više zatvara u osobne male svjetove iza ekrana računala ili mobitela. A iako povremeno posluže za poneku kolektivnu pozitivu, najčešće u službi kakve humanitarne akcije, informacije koje se društvenim mrežama šire poput požara uglavnom su neprovjerene, površne i kao takve savršen poligon za manipulaciju bilo koje vrste, od one čisto marketinške pa sve do one pamfletističko-političke.


   Talent za pripovijedanje


U cijeloj toj pomalo sumorno šarenoj svakodnevici selfija, »dalekog« nasilja, mudrih statusa, lajkova i tužnih smajlića kao ultimativne ekspresije tuge i zgražanja, stranica imenom Humans of New York, ili skraćeno HONY iskače poput neke endemske vrste. Jednostavna, no konceptualno odlična ideja pala je još 2010. godine na pamet stanovitom Brandonu Stantonu, mladom diplomiranom povjesničaru iz Georgije, netom nakon što je izgubio posao brokera. Brandon je odlučio iskoristiti svoj talent za fotografiju, izaći na njujorške ulice i započeti sa serijom portreta stanovnike najkaotičnije američke metropole. Fotografije prolaznika upario bi s kratkim tekstom koji bi najčešće sadržavao crticu iz njihovog života – ponekad o poslu, ponekad o djeci, roditeljima, aktualnim ili bivšim ljubavima, problemima koji ih muče, najljepšim ili najbolnijim uspomenama iz njihovog života. Ponekad smisao portretu daje tek izjava o trenutnom raspoloženju, a ponekad aktera Stantonovog portreta upoznajemo kroz neki mudri savjet koji želi podijeliti sa svijetom. Ove foto-tekstualne priče nikad, međutim, nisu banalne. Jedna od njihovih osnovnih odlika je neosporni Stantonov talent za pripovijedanje. Iza svake od ovih dirljvijih, životnih minijatura krije se vjerojatno poduži razgovor iz kojeg se publici potom prezentira najbolji dio, no svaka rečenica ispod HONY portreta nije isforsirana niti površna. Stanton jednostavno u svakom svojem sugovorniku uspjeva pronaći nešto smisleno, humano i nadasve životno.     Koncept HONY-ja postao je gotovo preko noći internetski hit. Stanoton je stranicu postavio na najpopularniju društvenu mrežu današnjice na kojoj danas, nakon četiri godine svakodnevnog »postanja« po nekoliko fotografija dnevno, HONY na Facebooku ima gotovo 9,5 milijuna »sljedbenika«. Tu valja pribrojiti još ponekog »followera« bazične, klasične internetske stranice, te njene »tumblr« varijante. Sve u svemu, oko deset milijuna ljudi diljem svijeta škicne svakodnevno ili bar povremeno Stantonove portrete, što njegov projekt čini svakako jednim od najpopularnijih, a time i najutjecajnijih blogova na svijetu. Svaki od portreta dnevno »lajka« od sto do petsto tisuća ljudi, prošera još po nekoliko desetaka tisuća Facebook korisnika, od kojih njih nekoliko stotina osjeti potrebu i da prokomentira priču.   

Brutalno životne priče


Poanta cijele priče, međutim, nije ova zavidna statistika, već razlog zbog kojeg je HONY postao tako popularan. Dovoljno je pola sata iščitavati komentare ispod svake fotografije da postane kristalno jasno da ljudi Stantonove postove obožavaju ponajviše zato jer imaju priliku pročitati priče s kojima se mogu poistovjetiti. Nema ovdje političara, filmskih zvijezda, hiper popularnih pjevača, bizarnih lovaca na slavu, agresivnih vođa nacije, samodopadnih komentatora ili svih ostalih ličnosti većih od života koje nas svakodnevno bombardiraju iz medija. U Stantonovom svijetu svatko je jednako vrijedan akter s dobrom pričom. Bile one tužne ili sretne zajedničko im je jedno – brutalno su životne. Neispunjeni snovi, traume iz prošlosti, beznadnost situacije, ispovijesti o zlostavljanju, alkoholizmu, nevjeri, žaljenje za propuštenim, požrtvovanost, ljubav, suze, bezbrižnost, vječna pozitivnost i sreća isprepleću se u sudbinama koje je uhvatilo Stantonovo oko kamere.  

  »Moja je majka bila navučena na crack. Uvijek smo bili sami i nismo nikad imali hrane u kući, pa sam jela jedino u školi. I nikad nismo imali struje. Zato sam svaki dan svoju domaću zadaću radila u hodniku zgrade«.


   – Sjećate li se najsretnijeg trenutka u svom životu?


   – Kad sam dobila stipendiju za Georgetown.«


   Gotovo 800 tisuća ljudi »lajkalo« je ovu gorko-sretnu haiku priču o životu mlade crnkinje iz New Yorka, a titulu jednog od »najlajkanijih« HONY postova njen je portret je zaradio upravo kao ultimativna personifikacije nade. Ima tu, naravno, i drugih razloga popularnosti. Dok »listate« ove njujorške portrete vrlo je lako spoznati koliko malo poznajemo ljude oko sebe – susjede, kolege na poslu, čak i poznanike. Uz sve veću otuđenost lakše je postati i ravnodušniji na tuđe patnje, no oduševljenje i pozitivni stavovi s kojim čitatelji HONY bloga dočekuju svaku od priča, koliko god da sretne ili nesretne bile, dovoljno govori o tome koliko je malo ponekad dovoljno da osjetimo bliskost s nekim koga nikad nismo ni upoznali.   

Žrtva za druge


Vrhunac popularnosti, međutim, Stantonova stranica doživljava upravo zadnjih tjedana od kad je njezin autor potpisao ugovor s UN-om, te krenuo na 50-dnevni obilazak desetak zemalja Bliskog Istoka i Afrike. Počevši s Irakom, put je nastavio kroz Jordan, potom Kongo, Keniju, a zatim i Ugandu, obilazeći i urbane, no i zapuštene i marginalizirane dijelove država. Njegov u početku »tek« iznimno topao i životni foto blog, sad je postao puno više – nevjerojatno utjecajan alat razbijanja predrasuda između »zapadnog« svijeta i muslimanskih i »slabije razvijenih« zemalja.   


   Naoružan utjecajem koji mu je priskrbilo više od 9,5 milijuna čitatelja, Stanton je nastavio predstavljati svakodnevni život, prikazujući kako unatoč siromaštvu, životnim prilikama često posve drugačijim no u najrazvijenijim zemljama svijeta, pa i ratnim sukobima koji nagrizaju ova područja, u njima žive ljudi s jednakim nadama, ambicijama, potrebama i osjećajima kao bilo gdje drugdje na svijetu. Štoviše, u većini priča koje Stanton svakodnevno donosi iz ovih zemalja nazire se spremnost žrtvovanja za druge. Za razliku od priča s njujorških ulica, ove cu crtice iz života ozbiljnije, često puno tragičnije i ispunjene tugom, no istovremeno i pune želje njihovih aktera da naprave nešto za druge, da doprinesu zajednici.


   Upravo su takve priče, međutim, i ono što čitatelji najviše vole, pa je tako jedna od ubjedljivo najpopularnijih ona o momku iz Ugande koji je kao dječak svjedočio kako mu naoružana skupina ljudi ubija oca i brata, bijegom spasivši vlastiti život, te koji sad unatoč krajnjem siromaštvu radi još jedan posao kako bi školovao dvojicu dječaka iz svog sela. Više od pola milijuna ljudi lajkalo je i priču sredovječnog muškarca iz Jordana koji je žrtvovao svoje vlastito školovanje kako bi pomogao da se školuje njegov, kako je ustvrdio, pametniji brat. Žrtva je urodila plodom, jer je brat dobio odličan posao u Australiji, upoznavši tamo i svoju buduću suprugu. Na bratovom vjenčanju, međutim, Stantonov je sugovornik upoznao mlađu sestre svoje šurjakinje koja je ubrzo postala njegova supruga. Govorim joj svaki dan – završava svoju priču ova romatična duža iz Jordana – da je ona bolja od bilo kakvih milijuna.


   Sve u takvom stilu, od jedne do druge ljudske sudbine, razbija tako Stanton na tisuće predrasuda dnevno.


   HOPE


Da ima što razbijati, dokazuju i komentari čitatelja u kojima se ogroman broj njih iščuđava da umjesto religijskog ekstremizma, agresivnih terorista, nasilnih muškaraca i obespravljenih i zlostavljanih žena, vide sve redom priče iz njihovog susjedstva, štoviše ljude koji se unatoč lošim uvjetima života trude da ostanu humani.


   »Imao samo puno mržnje prema ljudima, dok nisam našao ovu stranicu. Sada svaki put kad je otvorim, dobro se isplačem«.


   »Činjenica da 99 posto postova iz Konga prikazuje ljude koji žele unaprijediti svoju zajednicu inspirirajuća je i vraća vjeru u ljudski rod«


   »Ovo je najbolji prikaz Afrike i Bliskog Istoka ikad, jer mediji nikad ne pokazuju od tamo ništa uistinu vrijedno. Mediji pokazuju samo negativne stvari koje nas čine ciničnima na račun ovih područja«.


   I koliko god da neki od ovih komentara pokazuju razočaravajuće duboku razinu predrasuda, ostaje činjenica da Stanton svakodnevno na vrlo jednostavan način, makar i da »preobrati« i natjera na razmišljanje samo nekoliko svojih čitatelja dnevno, čini više za mir u svijetu nego većina skupih projekata raznoraznih organizacija.


   Ne čudi stoga da su mnogi njegovu stranicu prozvali Humans of Planet Earth (Ljudi planeta zemlje), što indikativno u kratici formira riječ HOPE, odnosno prevedeno – nada.