Uskoro u Galebu

Ikona zlatne ere TV serija: Elisabeth Moss – cura s Madisona ili avatar osnažene ženstvenosti

Dragan Rubeša

Foto: Dragan Rubeša

Foto: Dragan Rubeša

Uskoro ćemo je vidjeti u novoj filmskoj adaptaciji Čehovljeva Galeba, te u krimiću Old Man and a Gun



Ako postoji glumačka ikona koja je obilježila zlatnu eru TV serija, to je definitivno Elisabeth Moss. Na ovogodišnjem Cannesu mogli smo je vidjeti u ulozi detektivke u novoj sezoni genijalne TV serije Top Of the Lake: China Girl iza koje stoje Jane Campion i Ariel Kleiman. U njenoj prvoj epizodi dogodio joj se transfer iz Novog Zelanda u Australiju, dok u društvu policajke sa stasom košarkašice istražuje ubojstvo kineske prostitutke, čije je tijelo skriveno u kuferu doplutalo na sidneysku surfersku plažu, famozni Bondi Beach.


U Cannesu smo je vidjeli i u najnovijem filmu Rubena Ostlunda Trg, ovih dana prikazanom i na motovunskom brdu filmova, koji je osvojio Zlatnu palmu. U njemu portretira novinarku koja radi TV interview s kuratorom prestižnog stockholmskog muzeja u kojem je izložena instalacija iz naziva filma, a s kojim se upušta u prolaznu vezu na jednu noć. Iako Moss u filmu ima epizodnu ulogu, upravo scena u kojoj se ona nakon seksa nateže s partnerom tko će od njih baciti njegov iskorišteni kondom, ostaje ono po čemu ćemo pamtiti Ostlundov komad.


Iako je njen uspon započeo ulogom copywriterice Peggy Olsen u genijalnoj TV seriji Momci s Madisona, koja je označila prekretnicu u njenom umjetničkom radu, zanimljivo je da je njena karijera započela 1990. dok je još bila djevojčica, i to upravo u jednoj TV seriji koju bi ona vjerujemo najradije zaboravila. Riječ je o treš sapunici Lucky Chances koja objedinjuje dva romana notorne Jackie Collins – Lucky i Chances. U njemu je Elisabeth Moss glumila 6-godišnju Lucky.




Prije no što joj se dogodio veliki iskorak u Momcima s Madisona, imala je zapažene (epizodne) uloge i u nekim drugim TV serijama, poput Invazije i Zapadnog krila. No tek će njen portret Peggy Olson kao pigmalionskog protegea Dona Drapera, s kojom je on razvio najstabilniji emotivni odnos tijekom poslovne suradnje i pomogao joj da postane prva žena u armadi copywritera, tretirajući ju al pari sa sobom, vinuti u američki TV panteon. U toj iznimnoj seriji, njen lik praktički postaje Draperov alter ego, svojevrsni katalizator antagonista. To se po prvi put jasno očituje u epizodi The Suitcase u kojoj Don naređuje Peggy da ostane u uredu kako bi mu pomogla osmisliti kampanju. Tijekom te noći koja priziva mehanizme talačke krize, oni prolaze sve moguće vrste osjećaja, od bijesa i očaja, radosti i zajedništva, do prezira i istinskog razumijevanja. Peggy je na početku Donova procesa samoprihvaćanja njegov podređeni. No kako serija odmiče, tako se oni počinju sve više izjednačavati, sve dok mu ona ne postane ravnopravna konkurentica. A kad ga pri kraju serije nadmaši, pobijedivši ga u kampanji za kečap, ona praktički postaje njegova šefica. Epizoda završava njihovim dirljivim plesom uz Sinatrin My Way.


Ovih dana vidjeli smo je u još jednoj seminalnoj ulozi, onoj u sumanutoj TV seriji Sluškinjina priča snimljenoj prema istoimenom romanu Margaret Atwood. Već u prvoj epizodi, Ms Atwood, ta velika dama distopijske fikcije kojoj je pripala cameo uloga tete, ošamarit će jednu od redovnica tog novog reda. Žrtva je nitko drugi nego Elisabeth Moss, iako šamar više ima efekt buđenja nego kazne. Film je ambijentiran u teokratskoj državi zvanoj Gilead, koja bi se isto tako mogla preimenovati u Lijepu našu, ako U ime obitelji i njeni mračnjaci i dalje nastave njome haračiti. U toj zemlji, vladarice nose plavo, a robinje Marte sivo. One čiji jajnici još uvijek funkcioniraju, odjevene su u grimizno. One su podvrgnute ceremonijama, što je u stvari eufemizam za silovanje. Liječnici koji im obavljaju pobačaje, bivaju prognani u nimalo ugodne krajolike ili smaknuti.


Jer, nakon Momaka s Madisona i Povrh jezera, Moss se sa Sluškinjinom pričom prometnula u avatar osnažene ženstvenosti, izbacivši s trona Gillian Anderson (šifra: Dosjei X). Dovoljno je promatrati način na koji je u Sluškinjinoj priči iz usta ispljunula roza makaron koji je pao u umivaonik. Iako je ta ista TV serija najbrutalnija dok pokazuje kakve su okrutnosti žene u stanju činiti nad ženama. No pored tih uloga nipošto ne smijemo zanemariti njen igranofilmski rad, naročito u dva iznimna komada – Listen Up Phillip i Queen of Earth – iza kojih stoji Axel Ross Perry, trenutno jedna od najintrigantnijih faca u amerindie armadi. Nažalost, naši distributeri su te filmove posve ignorirali, kao što se to već poslovično događa s autorima koji obitavaju rubne dijelove američke nezavisne produckcije.


Uskoro ćemo je vidjeti u novoj filmskoj adaptaciji Čehovljeva Galeba u kojoj joj je partnerica Saoirse Ronan, te u krimiću Old Man and a Gun s Caseyem Affleckom i Robertom Redfordom. Ipak, za većinu publike ona će i dalje ostati – cura s Madisona.