Uspjeh Mirjane Klepić

Riječanka pobijedila na natjecanju za neafirmirane dizajnere: Igram se siluetom i kožom

Ivana Kocijan

Prethodna kolekcija mi je prag nove, uzimam je kao bazu za istraživanje nadogradnje kojom gradim svaku sljedeću. Sve svoje kolekcije u osnovi vidim kao manifestacije istog projekta



RIJEKA Mirjana Klepić. Ljubitelji mode i oni koji će to tek postati ovo bi ime svakako trebali zapamtiti. Mirjana Klepić talentirana je 31-godišnja modna dizajnerica iz Rijeke koju je šira javnost upoznala prošlog tjedna, nakon što je postala pobjednicom Portanova Fashion Incubatora, poznatog osječkog natjecanja za mlade i neafirmirane dizajnere.


Na Portanova Fashion Incubatoru predstavili ste se kolekcijom  Discontinuing  Web. Je li ona nastala za ovo modno natjecanje?


– Kolekcija za jesen-zimu osmišljena je za ovaj konkretan događaj, iako se kreativni proces u mojem slučaju uvijek ostvaruje fluidno i u kontinuitetu. Prethodna kolekcija mi je prag nove, uzimam je kao bazu za istraživanje nadogradnje kojom gradim svaku sljedeću. Niti ovaj slučaj nije iznimka u tom pogledu – ideja o odvojenim projektima mi djeluje ograničavajuće. Sve svoje kolekcije u osnovi vidim kao manifestacije istog projekta.


Možete li nam opisati kolekciju?




– Vođena izazovom da dihotomije funkcioniraju kao dualiteti, odlučila sam se na korištenje materijala koji se rijetko dovode u suodnos – vunenih pletiva i prirodne kože. Također, isti sam izazov odrađivala na platformi izrade krojeva, tretirajući oba materijala na samoj granici njihove tipične uporabe tehnikama omotavanja i ukrućivanja. Logičan je slijed bio odabir tonova koji su većinom ostali u paleti crne, upravo zbog kompleksnosti detalja koje sam željela istaknuti. Kolekcija se igra idejom siluete i mogućnostima njezine transformacije »drugom kožom«.


Holistički pristup


Što je rekao žiri, zašto je upravo ova kolekcija zaslužila titulu najbolje?


– Sa zadovoljstvom mogu reći kako su mi se razlozi odabira bezrezervno i neposredno nakon proglašenja iznijeli i većinom odnosili na to da je kolekcija bila najpotpunija, osmišljena do svakog detalja i izvrsno izvedena u krojevima, te kako rijetko viđaju mlade dizajnere s tako zrelim pristupom, dizajnere koji su već formirani i imaju prepoznatljivu estetiku.


Koliko vam znači pobjeda na Portanova Fashion Incubatoru? Što vam je ona donijela?


– Osim novčane nagrade i poziva na Cro A Porter, ova pobjeda je bila šećer na kraju izuzetnog druženja s ostalim natjecateljima i organizacijskim timom kojemu želim čestitati i ujedno zahvaliti na besprijekornoj profesionalnosti i susretljivosti. Ono što ovakva platforma nudi izvan ostalih modnih događanja jest ciljana podrška mladim dizajnerima i prvi korak u ozbiljnu dizajnersku karijeru.


Ove ste godine izlagali i na Fashion Week Zagrebu gdje ste predstavili kolekciju Cubic confluence u kojoj se propituje odnos virtualnog i realnog fokusirajući se na sam proces izrade kolekcije. Možete li nam otkriti još nešto više o njoj?


– Kolekcija Cubic confluence je također izvedena u prirodnoj koži i bila je nastavak na natjecateljsku kolekciju prezentiranu na Modnom ormaru prošle godine. Pozabavila sam se dvodimenzionalnim likovnim rješenjima na teksturi kože koje sam oblikovala štepovima i izrezima na način izveden iz printeva na poliesteru koje sam umnažanjem sama softverski razvijala.


Oni su pak došli iz razrade vizualnosti ljudske anatomije apliciranjem segmenata fotografija mojeg ručno izrađenog nakita od kovina. Cilj je bio od detalja nakita koji sam uzela kao modul razrade, primijeniti isti segment u oblikovanju ostalih odjevnih artikala: uzorka na hlačama i krojeva na jaknama. Takva vrsta proliferacije je moj vid holističkog pristupa dizajnu.


Spomenuli ste Modni ormar na kojem ste osvoji drugo mjesto stručnog i drugo mjesto novinarskog žirija. Što ste tamo predstavili?


– Modni ormar je bio moj prvi izlet u vode praktične mode, nakon što su moje aspiracije k nastavku akademske karijere udarile zid realnosti i dogodio se svojevrsni oblik revolta spram institucije mode uopće. Kolekciju sam začela potpuno se lišavajući svjesne korelacije spram bilo kakve tipične reference, inspirirana idejom budućeg vlastitog vizualnog identiteta koji prihvaćam kao onaj u perpetualnoj transformaciji. Upravo radi toga se i većina komada unutar kolekcije može modificirati, presložiti i služiti kao multifunkcionalna.


Romantičar


Jeste li izlagali i na nekim drugim modnim događanjima?


– Izlagala sam i u Beogradu, na BAFE eventu, pozvana sam i ove godine u prosincu. Pozivnica je stigla i za Fashion Week u Zagrebu. U rujnu ove godine ušla sam u finale izbora za najboljeg novog dizajnera Fashion Weeka u Ateni, međutim nisam se odazvala jer mi je nastup na Portanova Fashion Incubatoru bio prioritet, a termini odvijanja su se poklapali. Projekt koji me posebno obradovao, izložba kojeg je u tijeku, jest postav haljina od ambalažnih materijala »Kopčaj me selotejpom« u Zagrebu. Jedna sam od jedanaest hrvatskih dizajnera koji su poduprli važnost ovog edukacijskog projekta, izradom haljine od ambalaže. U mom slučaju radi se o suradnji s Totalnim FM-om.


Kako biste opisali svoj dizajnerski stil? Što je karakteristično u njemu? Koji su vam odjevni predmeti najdraži?


– Korištenje termina »stil« može biti vrlo škakljivo, ali moja vizualna ugođenost razvija se u smjeru snažne reljefne (de)konstrukcije već postojeće ljudske siluete. Izbjegavam opisivati karakterističnosti dizajna iz jednostavnog razloga što se one ne bi niti trebale moći verbalizirati: ciljam na vizualni hipertekst s autorskom notom koji će se prepoznavati na razini estetskog senzibiliteta, a ne racionalizacije.


Bitno je imati plan


Kome su namijenjene vaše kreacije?


– Namjena uvijek ima prizvuk funkcije što je područje koje je samo djelomično dizajn. U tom smislu sam romantičar i držim da je svaka osoba koja u mojem komadu pronalazi mogućnosti intenziviranja vlastitih prezentacijskih i komunikacijskih sklonosti, upravo ona kojoj ga namjenjujem, ili radije, posvećujem.


Koliko ste prisutni na riječkoj, odnosno hrvatskoj modnoj sceni?


– Posljednjih desetak godina nisam prebivala u Rijeci, tako da je činjenica o neprisutnosti time opravdana. Što se tiče Hrvatske općenito, moje su se aktivnosti odvijale prvenstveno na području Zagreba, ali ne u domeni praktične mode. Ta se smjernica, na moje osobno i zadovoljstvo uskog kruga ljudi, sada redefinira.


Što možemo očekivati od vas u skorijoj budućnosti?


– U pripremi je već kolekcija za proljeće-ljeto sljedeće sezone. Osim toga, trenutno odlučujem na koji ću se od evenata u prosincu odazvati budući da se sljedećih dvadesetak dana maksimalno posvećujem pisanju teksta za simpozij» Slika i antislika, Julije Knifer i problem reprezentacije« u organizaciji Centra za vizualne studije. Granice tržišta je nemoguće definirati u suvremenom svijetuPlanirate li i širenje na strano tržište i inozemne modne manifestacije?– Svakako, one su već u planu. Granice tržišta je gotovo nemoguće definirati u suvremenom svijetu, tako da se prelaze i nehotimično. Moja velika ljubav ostaje i teorija, koju ne kanim zanemariti. Srećom, uviđam kako ova dva područja funkcioniraju savršeno u simbiozi i nema potrebe da se nešto tako totalno kao što je suvremeni dizajn reducira na samo jedan prezentacijski vid. O konkretnostima ću više moći kasnije, nakon što iskujem plan jer prema riječima mog petogodišnjeg nećaka – bitno je imati plan, iako se nekada i bez plana ljudima dogodi da uspiju. Ipak, pokušat ću ne prepustiti taj dio slučaju.