Očaranost nedostižnim

Godinama traže željeni komad odjeće: Modni fanovi u potrazi za ”svetim gralom”

Doris Žiković

Postoje osobe koje su u stanju potratiti pola života tražeći određeni model i boju obuće ili odjeće



Sportska odjeća i obuća već godinama vlada uličnom modom. Sportski trend tenisice je pretvorio u najpoželjniju obuću. No moramo priznati da su one oduvijek bile nezaobilazni i omiljeni dio ležernih svakodnevnih kombinacija, no u posljednje su vrijeme osvojile i brojne modne insajdere i trendsetere te postale dio elitnog društva njihovih omiljenih komada.


Potraga za određenim modelom ili bojom tenisica ponekad traje tjednima ili čak mjesecima, no rijetko tko može zamisliti, a još teže povjerovati da postoje osobe koje su u stanju potratiti pola života u takvoj potrazi. Mnogi bi rekli da je takva ideja zapravo opsesivno-kompulzivni poremećaj. Tako je 22-godišnji Toby Quinton proveo ni više ni manje nego pola života tražeći jedan par Nike tenisica. Jedanaest godina. To je 132 mjeseca ili 4.015 dana. Zašto pojedinci posvećuju toliko vremena i energije jednom paru tenisica? Iako to Quintonu nije ni malo čudno, dapače, čak mu je i sasvim normalno, malo tko bi se s njim složio. A tenisice koje je tražio su Air Max 95, koje je dizajnirao Nike i japanski proizvođač Atmos. Dodatni problem je u tome što je riječ o tenisicama nimalo sofisticiranim već dapače vrlo neukusnim, da ne kažemo čistom kiču. Jedino mogu privući jako ekscentrične osobe kojima neće zasmetati njihov izgled, odnosno print divlje zvijeri u simbiozi s kravom koji se na njima uočava.Taj »suptilni« dizajn krase šare leoparda, tigra i pume, a tko zna kako se u tu kombinaciju uvukao i uzorak kravlje kože. Na tržište su izašle 2006. godine, a prema dostupnim informacijama proizvedeno ih je samo 5.000.


Surovo posvećeni svijet


Quinton objašnjava da je imao samo jedanaest godina kad ih je ugledao i otada ih je sumanuto tražio, a ta potraga je okončana tek nedavno. Kada se prošle godine pojavio drugačiji model tenisica, ali jednako tražen – Supreme x Nike Air Max 98, od zmijske kože – kupio je dva para, i poslije toga zamijenio jedan od njih za svoje obožavane devedeset petice.



Poneki ne čuvaju svoje gralove. Nakon što iznose dugo željeni komad obuće ili odjeće, dosade im pa ih preprodaju kako se ne bi u potpunosti istrošili jer u tom slučaju ne bi uspjeli povratiti uloženi novac. Za Quintona preprodaja ne dolazi u obzir. »Ja od dvanaeste godine nisam prodao ništa«, kaže on. »Imam 400 pari tenisica, tri puna garderobna ormara i još mnogo toga u skladištu. Danas postoji ova novovremenska vrsta kupaca, koja sjedi, kupi nešto, nosi tjedan dana, a onda to proda«. Wilson se morao složiti: »Činjenica je da mnogi mladi nađu te stvari samo da bi se hvalili na društvenim mrežama pred gomilom neznanaca. Često nailazim na pojedince koji tvrde da su konačno pronašli svoj sveti gral, a onda ga prodaju u roku od 48 sati kasnije… To me zbunjuje«.


Poslije više od desetljeća pregledavanja stranica na japanskom Yahoou, dobio je ono što je želio, i čak nije morao ni platiti za to zadovoljstvo već ih je trampio. »Ne znam. To je čudan osjećaj«, počinje on. »To je, kako mi se čini, kao da sam nešto jako važno završio. Neki logičan kraj. Nisam skakao po kući i slavio, ali mi se činilo da sam postigao nešto vrlo bitno u mom životu«.



Dobro došli u surovo posvećeni svijet svetih gralova. Ako rječnik Merriam-Webster definira riječ gral kao »bilo koji žarko željeni cilj; ultimativni ideal ili nagradu«, dok u Anićevom i Goldsteinovom Rječniku stranih riječi gral znači »ono što svi bez uspjeha traže« onda je klanjanje na oltaru rijetke urbane odjeće gral svih gralova. Za fanove je u pitanju jedna stvar koju žele više od svega: nedostižna, nedohvatljiva, skoro mitska u svojoj nepristupačnosti. Primjerice, u toj kategoriji je unikatna Supreme x Andrei Molodkin »Donald Trump« majica, koja je posljednji put viđena kada je na eBay-u prodana za više od 18 tisuća funta.


Ali nisu svi pristalice ovog termina. Tako nezavisni novinar Ross Wilson mrzi riječ gral. On zapravo ne želi ništa baš toliko da bi se zaista brinuo oko toga ima li to ili ne. Najbliže tome bi bile stvari koje je već imao, ali ih je izgubio ili istrošio do raspadanja. Prema njegovom mišljenju gral nije nešto za što se jednostavno može izdvojiti novac. »Svatko može otići na forum ili na neku Facebook grupu za uličnu modu i platiti 500 funta za trenerku s kapuljačom s logom Supreme. Ovdje se ne radi o novcu, već o raritetima. O tajanstvenosti. Razlog zašto je Quinton proveo toliko vremena tražeći te Air Max devedeset petice je to što nosi broj 39, a u Ujedinjenom Kraljevstvu muški brojevi obično kreću od 40«, pojašnjava Wilson.


Ne nađu svi ono što traže


Ali ne nađu svi ono što traže. Među takvima je dvadesetpetogodišni Cash Cobain, skejter i tatoo majstor koji trenutno traga za jaknom iz prve kolekcije North Face x Supreme kolekcije ikad, iz 2007. godine. »To me nervira, zato što je to jedina stvar koju nisam uspio nabaviti«, objašnjava. »Jedine jakne koje sam vidio su bile veličina L i XL. Vidio sam samo jednu u mojoj veličini, na kineskom tržištu i po bezobrazno visokoj cijeni, ali nisam spreman potrošiti toliko novaca za nju«.



Ipak, za one kojima to ne služi samo da bi prikupljali lajkove, ova očaranost nedostižnim je mnogo više nego natjecanje. »Time kao da popunjavam neku prazninu«, precizan je Cobain. »Kada jednom postanem opsjednut nečim, ne prestajem misliti na to dok to ne nabavim. Pored North Face x Supreme jakne, jedina druga stvar koju sam zaista želio i uspio je nabaviti bila je prva maskirna jakna Stone Island Raso Gommato. Prilično sam siguran da je to jedina takva jakna S veličine u čitavoj Britaniji. Bio sam ponosan, zato što sam znao da je skoro nitko drugi nema«.Opet je posve nejasno je li to onda to? Je li zbog toga odrasli ljudi pola svog života provedu tražeći jedan par tenisica? Zar stvarno želimo ono što ne možemo imati? Cobain nije baš siguran. »Za mnoge ljude, gralovi su simboli njihovih nadanja i snova, vjera da će u budućnosti biti bolje verzije samih sebe. Postaju fizička manifestacija svog uspjeha. Većina nas sebi ne može priuštiti da potroši tisuću funta na jedan komad odjeće, iz čistog hira, ali činjenica je da bismo voljeli da upravo to možemo. Zbog toga je uspjeh u tome da se nađe gral još slađi. To, i što izgledaš posve drugačije i cool kada to nosiš«, zaključuje Cobain nastavljajući svoju potragu za modnim svetim gralovima.