O planovima i željama

Joe Bašić: Uvjeren sam da ćemo uskoro moći organizirati Springsteena, Coldplay, Foo Fighterse…

Vinko Peršić

Joe Bašić

Joe Bašić

Našu zemlju vidim kao nezaobilaznu svjetsku pozornicu koja zaslužuje predstaviti najbolje svjetske umjetnike



Joe Bašić je kanadsko-hrvatski biznismen široj javnosti najviše poznat kao organizator festivala Ultra Europe i koncerta Justina Biebera. Čovjek je nevjerojatne energije u stalnoj potrazi za novim projektima. Razgovarali smo o suradnji s lokalnim i državnih vlastima i problemima na koje je nailazio prilikom realizacije projekata, o Ultri, gotovo rasprodanom Bieberu i ostalim planovima. Trenutno najveća Bašićeva preokupacija su istarski festivali MTV Europe Summerblast i Poreč Open Air. Budući da je Joe Bašić i predsjednik kanadsko-hrvatske komore zanimala nas je i perspektiva kanadsko-hrvatskih ekonomskih odnosa. Dotakli smo i pitanje eventualnog održavanja MTV nagrada sljedeće godine u Zagrebu. Najveća želja Joe Bašića je dovesti Brucea Springsteena u Hrvatsku što dosad nije uspjelo nijednom hrvatskom koncertnom promotoru od stjecanja neovisnosti naovamo.


Brojne mogućnosti


Zašto ste 1997. godine sa samo 26 godina odlučili napustiti Kanadu i došli živjeti u Hrvatsku, domovinu svojih roditelja? Čak su i vaši roditelji i prijatelji bili skeptični prema tome.


– Dolazak u Hrvatsku 1997. godine nije bila laka odluka, međutim to je bio veliki izazov na koji sam se odvažio. Hrvatsku sam uvijek doživljavao kao zemlju s brojnim mogućnostima i vjerovao sam da će mi moje višegodišnje iskustvo i znanje koje sam stekao organizirajući više od stotinjak događanja i promocija u Kanadi itekako koristiti u mojoj namjeri da u Hrvatskoj sebi stvorim nov i ispunjen život.



Povećali smo trgovinu između Hrvatske i Kanade za više od 150 posto


Predsjednik ste Kanadsko-hrvatske komore koja okuplja 45 hrvatskih tvrtki vezanih uz Kanadu ili kanadsko tržište. Kakve su perspektive hrvatsko-kanadskih ekonomskih odnosa?– Hrvatska je najveći trgovački partner Kanade u ovoj regiji, 2009. godine uspostavili smo Kanadsko-hrvatsku poslovnu mrežu (CCBN) i za vrijeme mog mandata organizirali smo dvije trgovačke misije u Kanadi s više od 70 tvrtki iz Hrvatske te smo time povećali trgovinu između tih zemalja za više od 150 posto. Vjerujem da će se taj rast u sljedećih pet godina nastaviti te da će članovi CCBN-a nastaviti s promicanjem i unaprjeđenjem gospodarskih odnosa između naših dviju zemalja.


Što ste prije Ultre radili u Hrvatskoj? Ja se osobno sjećam gostovanja Fatboy Slima u Umagu…


– Tvrtku MPG, kao prvu specijaliziranu agenciju za organizaciju događanja i unaprjeđenje prodaje u Hrvatskoj, vrlo su brzo prepoznale velike domaće i međunarodne tvrtke. U 2005. godini organizirali smo nekoliko koncerata elektroničke glazbe u trenutku kad je u Hrvatskoj na takvu vrstu događanja dolazilo uvijek istih 500 ljudi, a zanimljiva je činjenica da su ulaznice za naša događanja bile rasprodane. Na Zagrebački velesajam smo doveli Armanda Van Heldena, a u Dom sportova Martina Solveiga i Sebastiana Ingrossa. Također, organizirali smo i promovirali VIP Tour i VIP Open od 2000. do 2008. godine s više od 50 odbojkaških natjecanja u više od 15 hrvatskih gradova, a četiri smo godine sudjelovali u organizaciji FIVB World Tour Events na Jarunu gdje su se najbolji svjetski odbojkaši natjecali za nagradu vrijednu više od 800 tisuća američkih dolara. Do 2008. godine organizirali smo više od 60 velikih događanja, a od 2006. godine počeli smo organizirati festivale i koncerte elektronske glazbe kao što su Sound Race, Umagination, Big Beach i Discoteque Riva na kojima su, po prvi put u Hrvatskoj, nastupili najpoznatiji svjetski glazbenici poput Tiesta, Carla Coxa, Axwella, Sebastiana Ingrossa, Fedde Le Granda, Erica Morilla i mnogih drugih. Organizacija koncerta Fat Boy Slima koji je prvi put posjetio Hrvatsku i nastupio u Umagu zauvijek ću pamtiti kao jedan od najboljih koncerata na kojem sam bio. Organizirali smo i ATP Party Nights koji je 2010. privukao više od 50 tisuća posjetitelja te predstavio glazbenike poput Gibonnija, Olivera Dragojevića, TBF, Tonyja Cetinskog, Estelle, Gabrielle i DJ dvojac Sunnery James&Ryan Marciano.


Stopostotna koncentracija


Na hrvatsko glazbeno tržište ušli ste prije četiri godine s Ultra Europe Festivalom. Kakva je trenutačna situacija s Ultrom?


– Ultra Europe je bez sumnje najveći hrvatski festival elektroničke glazbe koji svake godine privlači preko 150 tisuća ljudi iz više od 130 zemalja. To je događanje nadišlo granice Hrvatske te smatram da bismo trebali svi zajedno biti izrazito ponosni što se takvo događanje održava upravo u Splitu i svijetu predstavlja Hrvatsku kao nezaobilaznu ljetnu destinaciju. Vrijednost takve vrste promocije je nemjerljiva jer je upravo održavanje festivala Ultra Europe odigralo ključnu ulogu u transformaciji Splita iz tranzitnog grada u vodeće europsko turističko odredište. Svijet je prepoznao ljepotu, povijest, jedinstveno okruženje i veliki potencijal grada Splita i ponosan sam na svoju ulogu u toj transformaciji.


Koliko su točna nagađanja medija da ste se povukli s liderske funkcije organizatora, ali da ćete i dalje raditi na organizaciji Ultre? Ako jesu, što vas je motiviralo na takav potez?


– Tvrtka Adria MM produkcija odgovorna je za organizaciju festivala Ultra Europe u Hrvatskoj. U prosincu 2015. godine u dogovoru s partnerima odlučio sam prestati djelovati kao direktor i producent festivala jer smatram da smo postigli sve najvažnije zacrtane ciljeve. Više od 150 tisuća posjetitelja iz više od 130 zemalja svijeta, nastupi vodećih svjetskih glazbenika i priznanje Hrvatske turističke zajednice za najbolje događanje u Hrvatskoj, bili su izazovi koje smo predanim radom i vjerom u ovaj projekt ostvarili u samo tri godine održavanja festivala. Zbog novih projekata kao što su koncert Justina Biebera, festivali MTV Summerblast i Poreč Open Air ali i drugih nadolazećih međunarodnih događaja i obveze morao sam napustiti tu ulogu i pružiti drugima priliku da nastave razvijati ovo događanje. Uspjeh organizacije zahtjeva stopostotnu koncentraciju i potpunu osobnu predanost. Upravo sam zbog toga donio ovu odluku te vjerujem da će na taj način festival Ultra Europe još više rasti, a ja ću svoju energiju preusmjeriti na ono u čemu doista uživam – postavljanju novih ciljeva i izazova i njihovog ostvarivanja.


Odličan posao


Kako ocjenjujete dosadašnju suradnju s hrvatskim državnim i lokalnim vlastima u tom projektu?



MTV Europe Summerblast i Poreč Open Air Festival


Vaše najaktualnije preokupacije su organiziranje MTV Europe Summerblast Festivala čija će se svjetska premijera održati 19. i 20. kolovoza u Poreču, te Poreč Open Air Festivala koji će se održavati sve do 10. rujna. Recite nam nešto više o tim projektima.– U suradnji s tvrtkom Atlas i uz potporu grada Poreča, tvrtki Plava Laguna i Valamar uspjeli smo potvrditi održavanje prvog MTV glazbenog festivala u svijetu. Kako je MTV vodeća svjetska glazbena platforma, ovo je zbilja nevjerojatna prilika da se u Hrvatskoj svakog ljeta predstave najbolji svjetski glazbenici. Grad Poreč je idealna lokacija za održavanje ovakvog događanja jer može ugostiti više od 100 tisuća posjetitelja, nalazi se u centralnoj Europi i prepoznata je kao jedna od najatraktivnijih destinacija na Jadranu zbog čistog plavog mora, prekrasnih plaža i povijesne jezgre grada. Jedan od razloga zašto svjetske zvijezde zaobilaze našu zemlju jest to što ne raspolažemo s odgovarajućim koncertnim prostorima. Upravo zato će ovakav festival otvoriti vrata zvijezdama poput Justina Timberlakea i Rihanne i dati im mogućnost da se predstave posjetiteljima iz cijelog svijeta s jedinstvene porečke ljetne pozornice. Sigurni smo da će u narednim godinama MTV Summerblast postati vodeći glazbeni festival u Europi na kojem će nastupati najveće svjetske zvijezde. Grad Poreč je destinacija koja privlači goste tijekom cijele godine stoga su tvrtke MPG i Valamar u suradnji s gradom Porečom i TZ Poreč pripremile ljetni program aktivnosti i događanja koji je započeo u lipnju i traje sve do rujna. Festival Poreč Open Air donosi više od 100 događanja, uključujući povijesne kazališne predstave, jazz, RnB, elektroničke i pop glazbene večeri, kino na otvorenom, interaktivne aktivnosti i Princess Ball, a svi su sadržaji besplatni za posjetitelje Poreča. Festival MTV Summerblast zasigurno je vrhunac porečke ljetne sezone koju smo otvorili koncertom 2Cellosa, a nastavljamo koncertima Hladnog piva, Grette, Judette i Barbara u sklopu festivala Rock Off. Program završavamo koncertnim spektaklom glazbenika Tonyja Cetinskog i uvjereni smo da će ovo ljeto u Poreču biti nezaboravno.


– Smatram da hrvatska Vlada te njezine institucije i agencije rade dobar posao, posebice uzevši u obzir ograničenja i financijske sposobnosti s kojima se svakodnevno susreću. Hrvatska nije bogata zemlja, ali unatoč tome uspijevamo organizirati i poduprijeti mnoga događanja i aktivnosti koje se u drugim zemljama ne održavaju. Moji prijatelji i gosti iz inozemstva uvijek komentiraju kako ne mogu vjerovati koliko različitih događanja i festivala mogu posjetiti u brojnim hrvatskim gradovima. Njima se čini da je Hrvatska među najbogatijim središtima događanja u svijetu. Vlada Republike Hrvatske, gradovi i institucije podržavaju te aktivnosti diljem Hrvatske i rade odličan posao s obzirom na ekonomsku situaciju u zemlji. Vjerujem da će u budućnosti situacija biti sve bolja i bolja.


Na koje ste najveće probleme naišli kod realizacije vaših dosadašnjih projekata?


– Hrvatskoj najveće probleme pri organizaciji događanja predstavlja nedostatak stručne i kvalitetne radne snage, osiguranja te opreme. U prošlosti nije bilo jednostavno organizirati rasvjetu ili video- projekciju za potrebe većih projekata. No, kako se u Hrvatskoj organizira sve više i više velikih događanja, situacija se promijenila i naše je tržište sada naprednije i razvijenije. Jedan od najvećih problema u Hrvatskoj su niske lokalne cijene na tržištu i niske cijene ulaznica koje ne mogu opravdati visoke troškove organizacije. Zbog niske razine raspoloživog dohotka ljudi si jednostavno ne mogu priuštiti odlazak na tri ili četiri koncerta, predstave ili slična događanja tijekom jednog mjeseca, što je prosjek u Europi. Hrvatski prosjek su tri do četiri događanja godišnje. Ujedno, lokalni organizatori su frustrirani jer ulažu znatne količine sredstava u takva događanja, a ljudi imaju naviku radije tražiti besplatne karte umjesto da prepoznaju potrebu da kupe ulaznicu i na taj način podrže ovu industriju i potaknu organizaciju sličnih događanja u budućnosti.


Početni kapital


Plan vam je, rekli ste, svake godine dovesti jednog od pet ili deset najaktualnijih svjetskih izvođača u Hrvatsku. Jeste li se već odlučili koga ćete dovesti 2017. godine? S kojim imenima baratate za sljedećih nekoliko godina?


– Svakodnevno razgovaramo i pregovaramo s umjetnicima kako bismo u Hrvatsku i regiju doveli najveće glazbene zvijezde današnjice. To je jako riskantan posao koji zahtijeva kvalitetne reference, znatne količine početnog kapitala ali i brojne garancije kako bi vas uopće uzeli u obzir kao potencijalnog organizatora ili promotora događanja. Uz to, Hrvatska ima dodatnih problema i prepreka koje ne omogućavaju svakom umjetniku da nastupi ovdje. Međutim, svakodnevno se razvijamo i ulažemo potrebne napore da se to u budućnosti promijeni i da poboljšamo klimu u Hrvatskoj kako bi u sljedećih pet godina doveli najveća imena u svjetskoj glazbenoj industriji. Našu zemlju vidim kao nezaobilaznu glazbenu pozornicu koja zaslužuje predstaviti najbolje svjetske umjetnike. Uvjeren sam da će se to dogoditi i da ćemo uskoro moći organizirati koncerte glazbenika kao što su Bruce Springsteen, Coldplay, Foo Fighters i Rihanna.


Dokaz da mislite ozbiljno je gostovanje Justina Biebera, jednog od najaktualnijih i najpopularnijih svjetskih izvođača koji 9. studenoga nastupa u zagrebačkoj Areni. Čujem da je ostalo još relativno malo neprodanih ulaznica?


– Ulaznice za koncert Justina Biebera gotovo su rasprodane. Ostalo je manje od tisuću ulaznica za koje vjerujemo da će se ubrzo prodati kao i preostale VIP ulaznice. Svi koncerti u sklopu Justinove turneje »Purpose« su rasprodani diljem svijeta što jasno govori o tome da je riječ o najuspješnijoj turneji i jednom od najvažnijih glazbenih događanja u 2016. godini. Nije bilo lako dovesti Justina u Hrvatsku. Međutim iskoristili smo svoje znanje i iskustvo kako bismo minimalizirali rizik i zagarantirali nezaboravno događanje. Jako sam sretan jer su se ulaznice za zagrebački koncert prodale u više od 15 zemalja svijeta uključujući SAD, Južnu Afriku, Englesku, Njemačku, Kanadu i Brazil.


Početkom ove godine izjavili ste da vam je najveća želja dovesti u Hrvatsku Brucea Springsteena te da ako ove godine bude dolazio u Europu da ste gotovo sigurni da će nastupiti i u Hrvatskoj. Zašto se na kraju nije realizirala ta vaša želja?


– Nažalost, okolnosti na svjetskoj razini nam nisu dopustile da organiziramo taj koncert u Hrvatskoj ove godine. Najbliži grad koji je ugostio Brucea Springsteena na turneji River bio je Milano. Iskreno se nadamo da će održati koncerte u još europskih gradova i u 2017. godini i da će Zagreb biti jedan od njih.


Znam da biste voljeli dovesti imena poput Adele i da želite organizirati masovna događanja na Hipodromu, maksimirskom stadionu i u pulskoj Areni. U kojem vremenskom periodu mislite da bi se mogle ostvariti te vaše želje?


– Strateški cilj tvrtke MPG je organizirati od 2 do 5 velikih međunarodnih događanja u idućih nekoliko godina. Razmatramo potencijale postojećih lokacija ali razvijamo i nove destinacije za međunarodna događanja u suradnji s hrvatskim gradovima i županijama. Vrlo smo uzbuđeni oko izvođača s kojima smo u pregovorima i vjerujemo da će zahvaljujući našem trudu Hrvatska postati poželjna lokacija svim međunarodnim glazbenicima na njihovim svjetskim turnejama.


MTV u Zagrebu?


Govorka se da vam je namjera da dodjelu MTV-jevih glazbenih nagrada koja se svake godine održava u nekom drugom europskom gradu 2017. dovedete u Zagreb. Koliko su te informacije točne i kolike su po vama šanse da se to zaista i dogodi?


– Ne mogu to komentirati.


Očito je nakon Ultre u Splitu i ova dva festivala u Poreču da preferirate turističke destinacije za organiziranje raznih događanja…


– Svi hrvatski gradovi koji se nalaze na obali imaju potencijal za privlačenje izuzetno značajnog broja domaćih i stranih turista. To nas motivira i potiče da usko surađujemo sa svima onima koji prepoznaju mogućnost otvaranja i povezivanja sa svijetom kroz zanimljiva događanja. Pretvaranjem grada u svjetsku pozornicu privlačimo posjetitelje željne novih iskustava, predstavljamo njegovu ljepotu, povijest i kulturu, a lokalnoj zajednici pružamo komunikacijske alate za isticanje njene posebnosti i razvijanje sadržaja koji će služiti njezinoj budućoj promociji. Jako smo zadovoljni s našim partnerima na destinacijama na kojima smo radili do sad i vjerujemo da i tu postoji jako puno potencijala za veće i bolje stvari koje dolaze.


I na kraju samo još jedno pitanje: kakvu glazbu privatno slušate i koliko to utječe na odabir koncertnih projekata koje radite?


– Ne gledam na glazbu kao na žanr ili vrstu. Glazba je za mene umjetnost koja me nadahnjuje i koja me privlači, ovisno o raspoloženju i mjestu na kojem se nalazim. Upravo zbog toga mogu slušati Beethovena dok razvijam novi koncept ili slušati LL Cool J-a u autu kad idem pokupiti svoja dva sina s tenisa. Glazba je nešto što me čini sretnim, ona zbližava ljude i stvara lijepa sjećanja. Zahvalan sam i sretan sam što je glazba dio mog života i način na koji zarađujem za život, te se nadam da za mene nikad neće prestati svirati.