Temelj ska glazbe

Ska krv protiv rasizma: 35 godina od debi albuma The Specialsa

Marinko Krmpotić

»Specials« je jedan od najplesnijih, najrazigranijih, ali i društveno kritički najznačajnijih albuma sedamdesetih. Danas, 35 godina od svog nastanka, djeluje svježe, poletno i uvjerljivo



Nakon osvježavajućeg punka i novog vala sedamdesete su u svojoj posljednjoj godini donijele afirmaciju još jednog glazbenog pravca obogativši tako ukupnu glazbenu sliku sedmog desetljeća. Taj novi glazbeni pravac bio je ska, a temeljio se još tijekom kasnih pedesetih na Jamajci stvorenom glazbenom izrazu koji je spajao zvukove karipskog calypsa i menta sa američkim rhytam and blusom i jazzom pri čemu je u prvom planu bio naglašeni bas te plesni ritam i melodizoni refreni. Šezdesetih je taj oblik glazbe vladao Jamajkom, a u drugoj polovini sedamdesetih snažno se proširio u Engleskoj, koliko zbog brojnih jamajćanskih iseljenika, toliko i zbog svježine i slobode koju je tražio i pružao novi val i punk. Upravo u ska zvuku brojni su glazbenici vidjeli mogućnost da kroz glazbu stvorenu na području crne rase progovore o brojnim rasnim i socijalnim problemima svog doba, a prvi koji su to učinili na toliko dobar način da su postali svjetska glazbena atrakcija bili su dečki iz grupe The Specials, sastava kojeg su činili mahom useljenici ili potomci useljenika.


Borba protiv rasizma


Grupu 1977. godine u gradu Coventry osnivaju Jerry Dammers (orgulje, pravim imenom Gerald Dankin, rođen 1954. godine u Indiji), gitarist Lynval Goilding (rođen 1952. godine na Jamajci), bas gitarist Sir Horace Gentleman (Horace Panter). Njih troje nazivaju se Coventry Automatics i u početku sviraju punk reggae ne privlačeći veću pažnju, ali kad se odluče okrenuti ska zvuku i kad povećaju broj članova stvari kreću nabolje. U grupu ulaze pjevači Terry Hall i Nevile Staples (rođen na Jamajci) i gitarist Roddy Radiation (Rodney Byers), mijenjaju ime u Coventry Specials, potom The Special AKA te napokon u The Specials, a kreće im nakon što jedan njihov nastup vidi Joe Strummer iz grupe The Clash i ponudi im da im budu predgrupa na turneji »On Parol«. Godine 1979. Jerry Dammers odlučuje osnovati malu diskografsku kuću nazvavši je 2 Tone čime, uz kombiniranje isključivo crno i bijele boje, želi naglasiti spremnost na borbu protiv rasizma. Uz pomoć ugledne kuće Chrysalis snimaju debi singl »Gangsters« koji ih predstavlja ne samo kao svježu ska krv na pozornici, već i kao društveno angažirani sastav pri čemu ih proslavlja stih »They use the law to commit crime« (koriste zakon da bi činili zločine) kojim govore o kriminalcima u društvu svog doba.



Vrhunac slave grupa je doživjela u razdoblju od 1979. do 1981. godine kada nekolicina članova napušta grupu i osniva skupinu Fun Boy Three, a Jerry Dammers sve se više veže uz politiku pri čemu je vrhunac tog rada organiziranje uspješnih akcija pod nazivom Artist Against Apartheid. Godine 1993. grupa se, bez Dammersa, iznova okuplja i djeluje do danas objavivši četiri studijska i pet live albuma okrenuvši se ponajprije atraktivnim koncertnim nastupima. Štoviše, prošle su godine imali vrlo uspješnu i potpuno rasprodanu turneju po SAD-u i Engleskoj! Ska je i dalje tu!





   Singl ide do šestog mjesta britanske top ljestvice i budi veliko zanimanje za njih pa zajedno s ostalim ska grupama poput Madness i Selector, kreću na uspješnu britansku turneju. U studenome 1979. godine van ide i njihov debi album »Specials« kojeg producira Elvis Costello i na kojem gostuje Chrissie Hynde. Album ide do odličnog četvrtog mjesta britanske ljestvice i uklapa se u ska ludilo koje te i iduće godine vlada britanskom i europskom rock scenom. Album je sniman u ljeto 1979. godine u TW studijima u londonskom Fulhamu i ponudio je 45 minuta odlične ska, reggae i punk glazbe koja će postati zaštitni znak 2 Tone Recordsa.


   Naravno, The Specials nisu htjeli tek oponašati ska zvuk Jamajke šezdesetih, već su tom temeljnom obrascu dodali isto tako drag im reggae, upotpunili to novovalnom i punk žestinom stvorivši – djelomično i stoga što su neke pjesme snimane uživo, a dio ih je nastao »od prve« – jedan od najplesnijih, najrazigranijih, ali i društveno kritički najznačajnijih albuma sedamdesetih. Naime, tekstovi pjesama – iako je sve skupa djelovalo uhu jako ugodno i jednostavno tjeralo na ples – bili su itekako ozbiljni i kritični pa je bilo jasno da se uz ovu glazbu može i sjajno plesati, ali i itekako ozbiljno razmišljati o svijetu koji nas okružuje i koji nije nimalo savršen.


Žestoka kritika


Album otvara hit tema »A Message to You, Rudy«, obrada hita Dandyja Livingstonea iz 1967. godine, vesela pjesma o nestašnom i neozbiljnom dečku koji još nije sazrio, a zanimljivo je da trombon svira Rico Rodriguez, čovjek koji je s grupom Skatalites prvi odsvirao ovu pjesmu još 1962. Kao prvi singl s albuma pjesma je došla do 10. mjesta britanske top ljestvice i bila rado slušana, iako je po svojoj bezbrižnosti netipična za grupu. No, zato već druga pjesma pokazuje što Dammers i društvo žele kroz svoju glazbu. »Do the Dog« obrada pjesme Rufusa Thomasa u njihovoj verziji prava je ska punk new wave žestoka kritika svega vezanog uz rasizam i nacionalizam pri čemu je stav prema desnim političkim strankama i mladim fašizmu okrenutim grupacijama vrlo oštar zbog čega odmah postaje jasno kako su The Specials lijeva politički angažirana skupina glazbenika. Potvrđuje to i »It’s Up to You« u kojoj nakon rock uvoda dominira reagge uz čiju se pratnju slušatelju poručuje kako odluka o tome što će raditi, kako se ponašati, koju muziku slušati, koga prihvaćati, a koga ne ovisi isključivo o njemu, a ne stavovima okoline, crkve ili tradicije.


»Nite Klub« plesni je spoj novog vala, ska i reagge elemenata kroz što se govori ispraznom provođenju vremena u noćnim klubovima i idealan je uvod za »Doesn’t Make It Alright«, jednu od ponajboljih pjesama albuma u kojoj se u laganom ritmu uz privlačne zvukove orgulja i reagge/ska ritam pjeva o tome kako »to što nisi »netko«, ne znači da nisi dobar, to što si crnac ili to što si bijelac ne znači da moraš mrziti onog drugog i tući se«. Prava anti rastička i socijalna himna novog vala čuvena po ponavljanju naslovnih stihova često je izvođena od strane tadašnjih punk grupa koje su žestinom izvedbe pokazivale snagu teksta ove pjesme. No, za mnoge je nastavak još bolji. Riječ je o skladbi »Concrete Jungle« koja s puno više rock žestine od ostalih pjesama opisuje opasnosti običnog noćnog izlaaska nebjelačke londonske mladeži. Umjesto zabave noću se ulice Londona pretvaraju u betonsku džunglu (frazu su posudili od Boba Marleya) u kojoj ljude pogrešne boje kože i naglaska love fašistički nastrojeni mladi pripadnici Nacionalne fronte. Ista tema, strah crnaca od nasilja i napada, nastavlja se u fantastičnoj »Too Hat«, hitu Princea Bustera iz 1966. godine, a neobičnost ove pjesme je što je riječ o iznimno melodioznoj i nježnoj skladbi koja govori o smrtnoj opasnosti i nasilju najgore vrste.


Svježe, poletno i uvjerljivo


Završivši A stranu nedvojbenim političkim porukama Specialsi B stranu albuma počinju jednostavnom, zabavnom »Monkey Man« kojom su Toots & the Maytals imali hit 1969. godine i kojoj je temeljni cilj ponuditi pravo rasplesano slavlje ska i reggae glazbe što uspijeva i stoga što je riječ o live snimci. Slijedi potom »(Dawning of A) New Era« koja o nemogućoj rasnoj ljubavnoj vezi dvoje mladih govori kroz veseli, razigrani i raspjevani ska ritam s puno dobrih gitara i zarazno plesnim ritmom. »Blank Expression« nudi nešto sporiji ritam i priču o bezizražajnom licu kao posljedica svijeta u kojem ionako nema osjećaja, a »Stupid Marriage« motivirana je hitom »Judge 400 Years« Princea Bustera i odskače duhovitošću i vjerno prenesenim naglaskom jamajkanskog engleskog. »Too Much Too Young« jedna je od najneobičnoijih pjesama albuma. Utemeljena na pjesmi »Birth Control« Lloyda Charmersa pjesma kroz čisti ska izraz govori o opasnosti preranog stupanje u spolne odnose i rađanje djece od strane maloljetnih majki. Za kraj albuma Dammers i društvo ostavljaju ponajprije ples i zabavu – »Little Bitch« kreće novovalnom žestinom a nastavlja se u ska ritmu da bi The Skatalites hit iz 1964. godine »You’re Wondering Now« nježnim tonovima i porukom da uvijek moraš misliti svojom glavom stekao čast zaključiti još jednu veliku ploču sedamdesetih godina prošlog stoljeća.


   Po svim karakteristikama debi album Specialsa ide u red ponajboljih debi ploča popularne glazbe, a kritika ga opravdano smatra za razvoj ska glazbe i ska punka najznačajnijom pločom. I danas, 35 godina od svog nastanka, djeluje svježe, poletno i uvjerljivo, a godine što su došle nakon nje pokazale su da The Specials, iako su bili i još su vrlo uspješni, nikada kasnije nisu napravili tako dobru ploču.