Johnny Cash iz osamdesetih

»Out Among the Stars« – pažnje vrijedno sjećanje na legendu

Marinko Krmpotić

Cashov sin John podario nam je album ugodan za slušanje i veličanstvenoj priči o stvaralaštvu ovog country barda dodao nove elemente svjedočeći o tome kakav je Cash bio u osamdesetima



Iako je Johnny Cash mrtav već 11 godina, njegov posthumno objavljeni album »Out Among the Stars« je od trenutka najave izlaska jedan od najiščekivanijih albuma 2014. godine, a neposredno po plasmanu na tržište opravdao je sve te najave osvojivši na US country top ljestvici, naravno, prvo mjesto, na Bilboard ljestvici najprodavanijih albuma došao je do trećeg mjesta, a i na drugim relevantnim diskografskim tržištima ostvario je odlične plasmane potvrdivši kako status legende koji je Cash stekao još za života, traje i dalje. Štoviše, gotovo je sigurno da ovakav interes i ovako dobri rezultati prodaje albuma ne bi bili ostvareni sredinom osamdesetih kad je ovaj album bio planiran za objavljivanje. Naime, u to je doba Johnny Cash kraju privodio jednu od svojih najjačih životnih i komercijalnih kriza pa je upravo iz tog razloga materijal za ovaj album gurnut u stranu budući da se pretpostavljalo kako među publikom neće biti dovoljno interesa za novi rad posustalog genija.


    Na svu sreću snimke nisu uništene već pohranjenje u bogatu arhivu obitelji Cash gdje ih je pred nepune dvije godine otkrio Cashov sin John Carter Cash, a budući da je smatrao kako je riječ o pjesmama koje vjerodostojno svjedoče o za život njegova oca vrlo bitnom fizičkom i duhovnom oporavku odlučio ih je učiniti sve da taj neobjavljeni album ipak ugleda svjetlo dana. Ono čime se Cash junior rukovodio u toj svojoj želji, a o čemu svjedoči u zapisu »Vizije« u unutrašnjosti CD-a, je činjenica da je njegov otac u završnom dijelu sedamdesetih i, pogotovo, početkom osamdesetih, postao ozbiljan ovisnik o tabletama protiv bolova zbog čega je 1983. godine neko vrijeme proveo na čuvenoj klinici Betty Ford. Na svu sreću to je liječenje bilo uspješno pa se Johnny Cash krajem 1983. godine polako se počeo vraćati životu i pjesmama. Upravo u to doba krize i pobjede nad ovisnošću nastajale su pjesme ovog albuma. »U to doba bio je znatno manje kreativan no ranije, ali glas je i dalje bio prepoznatljiv i snažan.«, prisjeća se JC Cash po čijem se sudu u nizu pjesama ovog albuma osjeća ta duhovna renesansa, povratak snage i životne radosti u svakodnevicu njegova oca. 

  Faza ovisnosti


Da bi album bio objavljen angažiran je Steve Berkowitz koji je preslušavši neobjavljene pjesme i podatke uz njih lako zaključio kako je riječ o pjesmama snimanim u razdoblju od 1981. pa do 1984. godine i to u Columbia Studiju u Nashvillu i Sound Studijima u Los Angelesu, a producent je bio čuveni Billy Sherrill, čovjek koji je producirao brojne velikane country glazbe. I tako smo dobili pažnje vrijedan album, definitivno jedan od najboljih kad je riječ o Cashovom stvaralaštvu tijekom osmog desetljeća prošlog stoljeća. 


   Već prvo preslušavanje albuma potvrđuje tvrdnje Johna Cartera Casha o nedostatku kreativnosti koji je tih godina mučio njegova oca, a taj se nedostatak najviše uočava u činjenici da je od 12 ponuđenih pjesama Cash potpisao samo dvije, a deset su obrade pjesama drugih autora. To svakako nije uobičajeno za kantautora kakav je Johnny Cash, ali valja reći kako je odabir pjesama drugih autora vrlo dobar jer je Cash uspio ostati u okvirima njemu najdražih tema pa stoga cijeli album ima onaj klasični Cash stil i nudi ono na što smo kad je riječ o Cashu i navikli – raznovrstan country izraz i stihove koji obrađuju odmetnike i gubitnike, male siromašne ljude koji žive u velikim prostranstvima SAD-a, domoljublje i socijalnu kritiku, jednostavne ljubavne balade… 




   Album otvara naslovna pjesma »Out Among The Stars«, po mnogočemu ponajbolji trenutak četrdesetak minuta dugog albuma. Kroz priču o mladiću koji, svjestan da će poginuti, kreće u pljačku jednog teksaškog restorana, Cash nudi žestoku društvenu kritiku. Nakon ovog mučnog, ali glazbeno poletnog country valcer početka, slijedi obrada čuvenog hita »Baby Ride Easy«, klasičnog country dueta starinskog kova u kojem Cash i njegova supruga June Carter kroz vrckavi dijalog oživljavaju tipičnu američku ljubavnu priču iz sredine prošlog stoljeća. Treća pjesma je ujedno i prvi singl s albuma, tema »She Used to Love Me a Lot« koju je 1984. godine napisao David Allan Coe, a u Cashovoj verziji dobila je dodatnu gubitničku aureolu. Smirenje koje ova lijepa balada donosi nastavlja se i svoj vrhunac na albumu doživljava u sljedećoj pjesmi koja pod nazivom »After All« u jednoj tihoj i komornoj atmosferi nudi nježne stihove o bivšoj ljubavi. 


  Srž country poetike


Po svojoj jednostavnosti i direktnosti ova pjesma nudi srž country poetike, a isto to, ali uz filozofiju lutanja i traženja ljubavne, ali i bilo koje druge sreće, nudi i odlična »I’m Moving On« koju je Cash otpjevao u duetu s Wylonom Jenningsom. Nastavljajući u tom stilu Cash potom nudi pjesmu »If I Told You Who It Was«, duhovita macho priča o mladiću koji je zaveo čuvenu country pjevačicu. »Call Your Mother« pomalo je ironično obraćanje svojoj bivšoj koju moli da pozdravi njenu obitelj koja mu je uvijek bila draga, mada se iz njihova opisa vidi da to baš i nije bilo tako. No, vrhunac ovih ironičnih i neobičnih pjesama nedvojbeno je odlična »I Drove Her Out Of My Mind« u kojoj na šaljiv način govori o ubojstvu i samoubojstvu. »Tennessee« je tradicionalna, možda i malčice patetična himna ruralnom načinu života. »Rock and Roll Shoes« posveta je starom rock and roll načinu života iz pedesetih godina prošlog stoljeća, a »Don’t You Think It’s Come Our Time«, drugi duet sa June Carter, opet je klasični on/ona country stil. Album završava Cashovom »I Came to Believe«, nastalom za vrijeme njegova odvikavanja u Betty Ford klinici, u doba kad je počeo je vjerovati u Boga. 


   Sve u svemu John Carter Cash podario nam je album ugodan za slušanje, osvježio sjećanje na legendu i veličanstvenoj priči o stvaralaštvu ovog country barda dodao nove elemente svjedočeći o tome kakav je Cash bio u osamdesetim, u razdoblju prije no što će devedesetih kroz suradnju s Rockom Rubinom učvrstiti status jednog od najznačajnijih autora i izvođača suvremene glazbe.