Pjevačica o CD-u posvećen BP-u

Lela Kaplowitz: Boško je stvarao čudesnu glazbu

Davor Mandić

Autobiografija »Život kao jam session« i CD-a »Lela Kaplowitz & Friends: Little Boy With a Big Heart – The Music of Boško Petrović« javnosti su predstavljeni sinoć, dan uoči Petrovićeva 77. rođendana 



    Autobiografija »Život kao jam session« i CD-a pod naslovom »Lela Kaplowitz & Friends: Little Boy With a Big Heart – The Music of Boško Petrović« javnosti su predstavljeni sinoć, i to koncertom, dan uoči Petrovićeva 77. rođendana.  


  S Lelom Kaplowitz razgovaramo o radu na albumu i nasljeđu Boška Petrovića.     Otkud poticaj za album pjesama Boška Petrovića? 


Po čemu vi osobno pamtite Boška?


    – Imala sam prilike susresti se s Boškom nekoliko puta, no nisam ga zapravo poznavala. Počela sam Boška upoznavati tek kroz studiranje njegove glazbe, kroz brojne intervjue koje sam pročitala te kroz mnogobrojne razgovore s njegovim bliskim prijateljima i glazbenicima s kojima je surađivao te ljudima koji su ga poznavali. 




    Sjećam se kad sam prvi put nastupila u BP klubu s »Elvis Stanić Groupom« davne 1999., imala sam ogromnu tremu jer sam čula iz priča drugih glazbenika kako je BP kritičan, a posebno prema vokalisticama, a uz to sjedio je na svom mjestu u klubu i budno promatrao i slušao koncert. Nakon koncerta prišla sam mu i pitala da li je sve bilo u redu. On se nasmijao i rekao: »Da nije bilo u redu, ja bih ti to rekao«. 


    Poljubila sam ga u obraz i ostatak večeri bila najsretnija jazz pjevačica na svijetu!



  – Prvobitna ideja s kojom sam krenula prije godinu i pol bila je odabrati jazz skladbe hrvatskih skladatelja i napraviti jednu kompilaciju tzv. hrvatskih jazz standarada. Nakon iznenadne Boškove smrti, koja nas je sve šokirala, a i uz činjenicu da je i uz pomoć vrhunskih hrvatskih jazz glazbenika i poznavatelja jazza bilo dosta teško pronaći dovoljan broj izvornih hrvatskih jazz skladbi, dolazi prijedlog od Davora Hrvoja da se jednostavno baziram na Boškovom repertoaru. 


   Domaća jazz krema


Bila sam počešćena tom idejom, ali istovremeno osjećala veliku odgovornost i u prvom momentu nisam bila sigurna da ću se odvažiti na tako nešto. No kad sam krenula u istraživanje skladbi koje je Boško komponirao (preko svih albuma koje je snimio, knjiga nota koje je izdao, i svih mogućih video snimaka do kojih sam mogla doći), ostala sam zapanjena bogatim opusom, raznolikošću i kvalitetom tih kompozicija i povratka jednostavno nije bilo. 


    Tko je sve sudjelovao u nastanku albuma i kako je izgledao rad na pjesmama?


    – Na albumu je sveukupno sudjelovalo 22 glazbenika. Sve redom izuzetno cijenim i volim njihovo muziciranje i jako sam zahvalna na njihovom vremenu, volji i energiji kojom su obogatili album. Posebno ističem Zdenku Kovačiček, koja mi se pridružila na skladbi »Green Lobster Dream« i s kojom mi je bila ogromna čast pjevati i družiti se.     Matija Dedić je na svoj jedinstven način prekrasno obogatio baladu »Sweet Song«; Primož Grašič i Elvis Stanić odsvirali su sjajna sola, upravo kao i Saša Nestorović, Davor Križić, Uglješa Novaković i Žarko Hajdarhodžić. Jako sam sretna što su na albumu gostovali i mladi talentirani vibrafonisti koje je sam Boško prepoznao kao velike glazbenike, a riječ je o slovenskom Vidu Jamniku i hrvatskom Šimunu Matišiću. Na skladbi »Davor’s Moon« pridružio nam se i Mate Matišić.     Ritam sekcije su se mijenjale s pjesmama i raznim stilovima koje sam obuhvatila. Bubnjari su redom: Ratko Divjak, Marko Lazarić, Dado Marinković i Kruno Levačić, kontrabasisti Mladen Baraković i Zvone Šestak. Elvis Penava je gostovao na tri kompozicije, a Hrvoje Rupčić obilježio skladbu »Music for Summer Night«. Na skladbi »With Pain I Was Born« pridružio nam se na harmonici Zlatan Došlić. Moj suprug Joe sudjelovao je na većini kompozicija svirajući klavir, hammond orgulje ili tubu, a bez čije pomoći ne bih mogla.     Ukupno sam radila 10 mjeseci na projektu, od prvobitnih preslušavanja i upoznavanja s Boškovim skladbama, preko odabira kompozicija za album, učenja melodija, pisanja tekstova, osmišljavanja aranžmana, organizacije snimanja, probi s glazbenicima do samog snimanja albuma, miksanja i masteringa. Moram napomenuti da smo, osim što sam pri odabiru glazbenika za određene kompozicije stvarala okvirne forme pjesama, na licu mjesta na probama ili na samom snimanju dolazili do zajedničkih ideja i aranžmana. Morris studio nas je mazio i pazio za vrijeme snimanja i moram posebno zahvaliti Miri Vidoviću i Filipu Vidoviću na sjajno obavljenom poslu i profesionalnosti.   

Tekstovi na engleskom


Kako je bilo pisati tekstove na glazbu Boška Petrovića? Gdje ste tražili inspiraciju?    – Vrlo izazovno. Najvećim dijelom inspiracija za tekstove je dolazila od preslušavanja Boškovih skladbi, i to raznih verzija i aranžmana. Pokušala sam osjetiti energiju kompozicije i od tud sam kretala. Znam da je Boško imao priču iza svake svoje kompozicije. S nekima sam bila upoznata, s mnogima ne, pa sam tako ponudila svoje vlastito viđenje Boškovih skladbi.     Također, nerijetko su mi i sami naslovi kompozicija bili polazna točka od koje sam kretala. To je i bio jedan od razloga zbog kojih su tekstovi nastajali na engleskom jeziku.      Moram spomenuti skladbu »Be-bop Special«. To je jedna bop skladba koju je Boško tako precizno i pametno skladao upotrebljavajući dijelove i fraze poznatih jazz skladbi koje su na jedan mudar način poslagane u novu kompoziciju »Be-bop Special«. Tekstom sam pokušala otkriti o kojim se to skladbama radi upravo na mjestima gdje se pojavljuju i zaista se nadam da bi se BP-u svidjelo to što sam napravila.     U skladbi »Green Lobster Dream« malo sam se zabavljala dok sam pisala tekst, jer sam se stavila u poziciju zelenog jastoga koji je usnio strašan san o tome kako su ga uhvatili i servirali. Zdenka Kovačiček se sjajno uklopila u taj duet i mislim da smo uspjele dočarati energiju skladbe.     »Davor’s Moon« posvećujem Davoru Hrvoju, bez kojeg ovog projekta ne bi bilo!     Veliki izazov je također bio prilagoditi Boškove skladbe, koje su bile originalno napisane za vibrafon, i samim time opseg melodija je puno veći nego što bi to bilo uobičajeno za vokal. Mislim da smo uspjeli dobiti optimum prilagođavajući tonalitete i kombinirajući oktave. 

    Boško Petrović nesumnjivo je velikan hrvatskog džeza, ali je li njegov skladateljski angažman dovoljno cijenjen ili je ostao pomalo zanemaren u cjelini njegova bavljenja džezom, od menadžerskog, preko izdavačkog do pedagoškog?


    – Boškov skladateljski angažman jest dovoljno cijenjen od ljudi koji su s njim upoznati, a čiji broj jednostavno ne smije ostati malen. Osobno me je jako iznenadilo kako malo o Boškovom skladateljskom opusu znaju mlađi glazbenici i svi oni koji nisu bili bliski Boškovi suradnici. Samim time je i veći motiv da preko vokalnih verzija Boškovih skladbi zainteresiram glazbenike te ljubitelje jazza u Hrvatskoj i šire, za glazbeno nasljeđe koje nam je BP podario. Također, jako mi je drago što su pojedini glazbenici koji su sudjelovali u projektu imali prilike upoznati neke Boškove kompozicije koje nisu nikad prije čuli. Zaista se nadam da će i dalje biti motivirani da sviraju i obrađuju Boškovu glazbu iznova i iznova.