''Atlantis – Moć gitare, Vol. 1''

Damir Halilić Hal: Onaj tko se naslušao važnih standarda, neće po Severinu

Davor Hrvoj



Dobitnik nagrade Porin i suradnik uglednih svjetskih gitarista Damir Halilić Hal jedan je od svestranijih hrvatskih glazbenika: gitarist, skladatelj, umjetnički ravnatelj nekoliko festivala, promotor, glazbeni pedagog… Zadnjih godina uglavnom sudjeluje inovativnim nastupima uživo audio-vizualnog karaktera pod nazivom »Moć gitare / Guitar Power«.


To je alternativna koncepcija solističkog nastupa čije su osnovne značajke sinkroniziranost audio i video komponente, korištenje tzv. prirodnog chorus efekta i široki raspon repertoara. S tim projektom bio je angažiran na nastupima i snimanjima od europskih pozornica (London, Berlin, Rim, Milano, Varšava, Budimpešta, Prag, Ljubljana, Lugano, Lille, Rehms, Krakov) do nastupa u Hrvatskoj (HNK Zadar, HNK Osijek, INK Pula, HNK Varaždin, Dubrovačke ljetne igre). Radi se o jednom od najaktivnijih međunarodnih projekata koji dolaze iz Hrvatske, a čija se promocija nastavlja početkom 2018. u SAD-u.


Nakon dvostrukog CD-a »50«, obogaćenog videobrojevima, Hal je upravo objavio knjigu »Atlantis«, luksuzno opremeljenu zbirku autorskih skladbi pisanih u formi notnog zapisa za klasičnu gitaru, uz popratne tekstove i fotografije. Do kraja godine bit će objavljena još jedna, također u izdanju Dancing Beara. Svaka knjiga sadrži notni zapis deset skladbi i videomaterijal. Sadržaj knjige označene s Vol. 1 upotpunjuju dva DVD-a s tri i pol sata videomaterijala koji se odnosi na skladbe u originalnoj autorovoj izvedbi (original recordings) u formi videospotova i deset skladbi u usporenim izvedbama (slow motion examples). Autorstvo spotova kao i kompletnog videomaterijala i fotografija potpisuje redatelj Igor Modrić.


Zanimljivi svjetovi




Skladbe u knjizi »Atlantis« kreću se u rasponu od onih koje mogu savladati i početnici do koncertnih, za koje je potrebna određena tehnička vještina. Dodatni videomaterijali omogućuju svakome, od početnika do koncertnih majstora, da razumiju svaki detalj i pitanje je samo stupnja na kojem se gitarist nalazi da se u odnosu na to može zaključiti koliko mu vremena treba da ovlada skladbama. Knjiga pruža material koji će, što se nebrojeno puta pokazalo, učenicima i studentima biti više nego zanimljiv i inspirativan. Susrest će se s brojnim tehničkim izazovima, raznim detaljima koji teško da se mogu naći objedinjeni u jednom izdanju.


Jedan DVD je »klasični« DVD za reprodukciju u DVD-playerima, a drugi je DATA DVD na kojem je isti sadržaj u HD-rezoluciji namijenjen za korištenje na osobnim računalima i drugim kompatibilnim napravama: tabletima, telefonima, smart TV-ima i slično.



Hal je nedavno ostvario još jedan projekt koji, između ostalog, sadrži pedagošku komponentu. To je dokumentarni film »Črni Kastavac« redatelja Igora Modrića. Radi se o priči o afroameričkom blues glazbeniku »Philadelphiji« Jerryju Ricksu koji je posljednje godine svog života proveo u Kastvu, odabravši ga za svoje posljednje počivalište.– Nakon njegove smrti pokrenut je Kastav Blues Festival kao memorijalni festival, a po prvi put se u jednom glazbenom dokumentarcu hrvatske produkcije pojavljuju fascinantni podaci koji Jerryja povezuju s temeljima američke glazbe. Ne samo po mom mišljenju, radi se zasigurno o jednom od najkvalitetnijih glazbenih dokumenatraca domaće produkcije koji bi sada trebao ići dalje prema promociji na HRT-u, festivalima itd. – kaže Hal.


Kako ističe Hal, videomaterijali znatno olakšavaju savladavanje notnog materijala posebno u brojnim primjerima u kojima se pojavljuju nestandardni elementi za svijet klasične gitare, što se odnosi na otvorene štimove i razne tehnike sviranja srodnih glazbala kao što su akustične steel string gitare, električne gitare, flamenco gitare, bendža i 12 žičane gitare.


– Svi takvi dijelovi detaljno su obrađeni i prikazani u videoformatu. Upravo ti videomaterijali omogućavaju savladavanje ovih skladbi i onima koji ne čitaju note. Tu se nalaze skladbe u rasponu od onih koje odmah možemo staviti u kategoriju ozbiljne glazbe u nekakvoj standarnoj formi kompozicija za klasičnu gitaru preko skladbi koje imaju iste odrednice, ali sadrže i elemente sviranja srodnih instrumenata kao što su akustična steel string gitara, električna, flamenco, jazz gitara… pa sve do autorskih skladbi koje su odsvirane tehnikom klasične gitare, ali žanrovski spadaju u neke druge kategorije koje se najčešće isprepliću unutar iste kompozicije pa je to teško definirati unutar postojećih granica – kaže Hal.


Jedinstveno izdanje


Radi se o jedinstvenom izdanju na našem tržištu, vjerojatno najobimnijem ovog profila koje je kod nas objavljeno. Sadržaj donosi žanrovsku raznolikost i brojne elemente raznih tehnika sviranja srodnih instrumenata koji su »insertirani« u svijet klasične gitare, te razna aražmanska riješenja koja često spajaju razne glazbene žanrove.


– Svi ti detalji gitaristima »klasične provenijencije« otvaraju nove zanimljive svjetove i proširuju horizonte na njima poznatom jeziku, jeziku klasične gitare, dok ostalima ova knjiga pruža ulaz u svijet klasične gitare i raznih tehnika sviranja koje će im sigurno biti od koristi bilo da se bave jazzom, bluesom, rock glazbom bilo ikojom drugom glazbom.


Kao klinac koji pohađa glazbenu školu žudio sam za edukacijskim materijalima iz kojih bih mogao naučiti nešto o flamenco ili jazz gitari, improvizaciji, bluesu, rock standardima i svemu vezanom uz gitaru. Isto je i danas sa svima koji uče svirati, a kojima je glazba u krvi, samo što je moderna tehnologija poglavito posljednjih nekoliko desetljeća razvojem interneta omogućila brži protok informacija i glazbeni svijet, kao i svaki drugi, doživio je promjene koje su ga odvele u novim pravcima. Razvile su se nove metode učenja, a za razliku od prijašnjih generacija glazbenici lako upoznaju rad svojih kolega i općenito nove ideje i trendove – kaže Hal.


Jedna od osnovnih značajki Halova stvaralaštva je žanrovska raznolikost, što dolazi do izražaja i u ovoj knjizi.– Ovdje nezaobilazno dolazimo i do vječne podjele na takozvane »čistunce« i »one druge« koji nisu mogli biti jednostavno svrstani u postojeće kategorije. Često, tijekom povijesti, sukobljavali su se svjetovi tih »čistunaca« i »onih drugih« pa smo i u naše vrijeme svjedočili raznim intelektualnim raspravama, suprotstavljanjima i neuvažavanjima drugačijeg. Nisam niti želim biti jazz, klasika, rock, blues ili nešto drugo.

Istovremeno ako nisi svrstan u neku od tih ladica kompliciranije je objasniti o čemu je riječ. Ne radi se o kvalitativnim kategorijama u smislu da radim nešto bolje ili lošije od glazbenika u navedenim kategorijama. Radi se samo o tome da je moj put drukčiji, a čim je nešto drukčije teže se definira i s tim uvijek imaju problema moji izdavači pa iako sve lijepo napišu u promo-materijalima to rijetko tko pažljivo pročita. Kao što neosporni autoritet u svijetu klasične gitare Andres Segovia u mladom Pacu De Luciji nije prepoznao genija, nego samo gitarističku pirotehniku, tako ni »klasični svjetonazor« nije ozbiljno doživljavao razvoj akustične gitare – steel string guitar – sve do pojave novih glazbenika, kao što je Tommy Emmanuel, čiji je utjecaj na kompletan svijet gitare danas neupitan.


Glazba u ušima


Miles je toliko puta »utekao« čistuncima da su ovi »odustali od potjere«. Primjeri su brojni, a povijest se ponavlja pa uvijek »čistunci« uredno poslože stvari u kategorije, da bi im onda netko »stao na žulj« i ispremiješao stvari u njihovom »urednom svijetu«, zaboravljajući pritom na samu bit umjetnosti kod koje kreacija kao osnovna pokretačka snaga stvara bezgranične izražajne horizonte. Spadam pod »ove druge«, a odgovor na pitanje radi li se ovdje o klasičnoj gitari (koje bi neki »kužolog« mogao postaviti iz perspektive svog mikrosvemira) može se naći u samom notnom zapisu pisanom u formi notnog zapisa za klasičnu gitaru, kao i na svim videomaterijalima na kojima u rukama držim upravo klasičnu gitaru.


U jednom radijskom razgovoru voditelj je načeo temu valorizacije glazbe i u tom kontekstu spomenuo poznatu uzrečicu »ukusi su različiti«. Ja se s tim ne slažem i odgovorio sam na to pitanjem zna li nekog tko je preslušao standarde ozbiljne glazbe, jazz i blues standarde, kao i ključne albume rock glazbe, a da ide u CD-shop kupiti album Severine ili Lady Gage? Odgovor je, naravno, da teško da se može naći takav primjer, što znači da je »količina dobre glazbe u ušima« jedan od ključnih čimbenika u razvoju glazbenika. To je u najmanju ruku isto toliko važno koliko i vježbanje instrumenta i učenje glazbe, a za razvoj kreativne dimenzije kod glazbenika ta komponenta je od presudnog značaja – zaključuje Hal.