Art-kino

U Rijeci uskoro igra “Bez naslova”: Film o putovanju, pokretu i magiji slika

Dragan Rubeša

Scena iz filma 'Bez naslova'

Scena iz filma 'Bez naslova'

Autorova ideja bila je snimiti neku vrstu nomadskog »putopisa« bez strogo određene destinacije. Tijekom tog putovanja, Glawogger umire 2014. u Africi od malarije. Autorov »magnum opus« baziran na opservacijama, preuzima Monika Villi



San o filmu koji se nikad ne zaustavlja. Možda je Glawoggerova smrt u Liberiji, zemlji »oslobođenih robova«, doista bila neobična poruka Sudbine. Smrt kao jedino oslobađanje. Jer, privlačnost Glawoggerova komada krije se u nedovršenosti njegova naziva i prekarnosti njegove strukture i trajektorija, ali i nedostatku definicije.


Autorova ideja bila je snimiti neku vrstu nomadskog »putopisa« bez strogo određene destinacije. Tijekom tog putovanja, Glawogger umire 2014. u Africi od malarije.


Autorov »magnum opus« baziran na opservacijama, preuzima Monika Villi u opsesivnim pokušajima da kaos njegovih slika transformira u nešto čitljivo. Kao da mu je potreban nekakav vodič koji će poštivati odsutnost njegove metode, u nedovršenosti procesa, negdje na pola puta između strasti za prikupljanjem/montiranjem i selektivne rigoroznosti intuicije.


Intimni gubitak




Pri tome će filmu pridodati dvije naratorice – irsku glumicu Fionu Shaw i Seidlovu muzu Birgit Minichmayr, koje čitaju autorove bilješke. Bilješke ispunjene sirovim footageom snimljenim između početka autorova putovanja i njegove smrti. Zato Glawoggerov film o nestajanju slijedi autorov intimni gubitak vlastite individualnosti u deliriju svijeta, u kojem institucionalna pravila i oblici kontrole ustupaju mjesto kaosu i zanosu. Jer, ako ne postoji mit kontaminiranog Edena sublimiranog u nazivu hotela u Brindisiju koji u uvodnim kadrovima izranja iz trske, ostaje nam zemlja smeća i plastike. Ljudi koji žive u mraku i otkrivaju svjetlost električnih baterija i mobitela.


Očajnici koji tragaju za zlatom na blatnjavoj obali rijeke. Žitelji sablasnih i ratom uništenih hrvatskih sela. Srpska groblja i nedovršene kuće na čijim su ciglenim fasadama još uvijek vidljivi tragovi metaka. Albanski gorštaci i toplina njihova obiteljskog doma u kojem žmiga novogodišnja jelka u hladnoj zimskoj noći. Nemirni i umorni magarci. Bazen u magli okružen stupićima i kapija koju krasi dvoglavi orao.


Propovjednik u oronuloj afričkoj crkvi čije freske zamjenjuju oguljeni posteri Krista. Mladići koji igraju nogomet sa štakama. Pokret koji se rađa iz hendikepa, ali i mužjaci koji se hrvaju u pijesku, prašini i ulju, prizivajući duhove Matjaža Ivanišina (šifra: »Playing Men«).


Nekoherentni komad


Uvijek je u prvom planu rad i preživljavanje. Zato se autorov nekoherentni komad koji slijedi Markerovu dokumentarnu školu (šifra: »Sans soleil«), savršeno uklapa u njegov raniji opus, s velikim filmovima poput »Smrti radnika« i »Megagradova«. Čak i kad promatra prostitutke na raznim meridijanima (šifra: »Slava kurvi«), on tretira njihovo zanimanje kao i svako drugo. Zato autorov nedovršeni film ostaje film bez naslova i pečata, otvoren na svim stranama.


Film koji se slobodno kreće u svom nesavršenom prostoru, poput našeg pogleda koji prelazi crne rupe kako bi slijedio svoju jedinstvenu i krajnje osobnu putanju. Veliki nemirni film o putovanju, pokretu i magiji slika, vođen autorovom radoznalošću i intuicijom.