Adaptacija

Snjegović Tomasa Alfredsona: Bez mrkve, ali i bez punokrvnosti

Dragan Rubeša



Nakon Fincherova finog komada »Muškarci koji mrze žene« nastavlja se holivudska kolonizacija narativnog imaginarija skandinavskog trilera. No dok je Fincher transponirao Larssonov bestseler u SAD, Šveđanin Tomas Alfredson zaržava u adaptaciji istoimenog romana Joa Nesboa norvešku ambijentaciju, ali je upregnuo holivudsku glumačku A-ligu. Njome dominira Michael Fassbender, kao stvoren za ulogu detektiva Harryja Holea, kojeg će autor nakljukati Diazepamima i ugurati u snježne lokacije Osla i Bergena.


Jer dok su u Alfredsonovu prethodnom izvrsnom komadu »Dečko dama kralj špijun« filmski kadrovi bili okupani zelenim tonovima nalik Holeovoj parki, sada ih je prekrio snježnom bjelinom. Iako autorova fascinacija prozorima priziva i duhove vampirske teen drame »Neka uđe onaj pravi«, koja i dalje ostaje vrhunac njegova kompletnog opusa, a koju će teško nadmašiti.


Ista formula


Iako su se u sveopćem cunamiju adaptacija nordijskih trilera Nesbou već dogodile dvije »domaće« pulpovske produkcije – »Lovci na glave« Mortena Tylduma i »Jackpot« Magnusa Martensa – Alfredsonov komad čiji je koproducent Martin Scorsese, a montažerka slavna Thelma Schoonmaker, inače vjerna Scorseseova suradnica, dogodio se u trenutku kad se (precijenjeni) skandinavski krimić već počeo štancati na pokretnoj traci, nalik svoj onoj hrpi uniformiranih romana o patnjama afganistanskih žena pod talibanskom čizmom koji su preplavili police naših knjižara.




Temeljna formula uvijek ostaje manje-više larssonovska – korumpirani bogataši, sada utjelovljeni u seksualno nestašnom norveškom magnatu (J. K. Simmons), luciferska priroda beskrupuloznog neoliberalizma, hladnoća skandinavskih smirenih hipokrizija te neizostavne traume iz djetinjstva utjelovljene u liku autoritarnog i nasilnog oca koji tjera sina da nauči lekciju iz norveške povijesti, onu istu kojom se pozabavio Erik Poppe u »Kraljevu izboru«, norveškom kandidatu za Oscara. Nedostaje još samo srpska mafija, tako često prisutna u nordijskom paklenom pulpu.


Ima bolje


Jer Alfredsonovi likovi ne razlikuju se puno od snijegom prekrivenih ogromnih Vigelandovih skulptura u Frogner parku, jednoj od brojnih znamenitosti Osla, bliskih naci-kunst ikonografiji, pored kojih prolazi Hole nakon što se probudio na autobusnom stajalištu. Imamo dakle Šveđanina Alfredsona koji nam priča skandinavsku priču s umornom i predvidivom holivudskom vizurom. Čak i oni rijetki zanimljivi likovi poput suicidnalnog Vala Kilmera, svedeni su na kratke flashback epizodiste.A inače sjajna Chloe Sevigny, poznata kao bivša muza Harmonyja Korinea, nestat će iz filma brže no što se u njemu ukazala, najprije sa sjekirom za klanje kokoši, da bi potom kokošju glavu zamijenila ona njene sestre blizanke, koja će osvanuti na jednom od ubojičinih snjegovića. Snjegovići su to koji nemaju dobru staru mrkvu umjesto nosa i ukazuju se na svim mogućim prizorištima zločina, od onih nizinskih do onih brdskih iznad pitoresknog Bergena. Ali Alfredson nam je ionako tu istu mrkvu prodao za rodakvu, alias muda pod bubrege.

Nema sumnje da je Scorsese očito savjetovao svoju montažersku muzu da Andersonov materijal zadrži u krajnje konvencionanim i »normalnim« okvirima, kakav je uostalom i recentni Scorseseov opus. Ako vam je stalo do punokrvnog trilera, doduše ne skandinavskog nego njujorškog, pogledajte u susjednoj dvorani multipleksa remek-djelo braće Safdie »Paklena noć« (Good Time). Takve je filmove Scorsese snimao nekad. Danas je on koproducent filmova koji su daleko od »onog pravog«.