Radikalna filmska kretanja

Riječko gostovanje HRFF-a počinje remek djelom Filipinca Lava Diaza

Dragan Rubeša

Ovaj nevjerojatni 338-minutni film koji prati smirene živote u jednom filipinskom selu u doba Marcosove diktature, ujedno je i programski vrhunac filmske 2014.



RIJEKA » Dok je riječko gostovanje Filmskih mutacija završilo filipinskim klasikom »Himala« (Čudo) Ishmaela Bernala u kojem njegova junakinja kojoj se ukazala Gospa počinje dodirom liječiti ljude, riječko gostovanje zagrebačkog Festivala filmova o ljudskim pravima počinje sutra remek-djelom filipinskog sineasta Lava Diaza »Iz vremena koje prethodi« (Art kino »Croatia«, 13 sati) koje također koketira s motivom čudesnih ozdravljenja kroz likove mentalno retardirane Joseline i njene sestre koja na Svetu stijenu donosi darove moleći za njeno izlječenje.


   Ovaj nevjerojatni 338-minutni film koji prati smirene živote u jednom filipinskom selu u doba Marcosove diktature, ujedno je i programski vrhunac filmske 2014. Kao što je i sam Festival filmova o ljudskim pravima koji s Mutacijama vodi fini dijalog, kruna svih hrvatskih festivala, jer prikazuje ono što drugi puno razvikaniji festivali ne žele ili se ne usude prikazati. Njegovi filmovi previše su radikalni i naprosto se ne uklapaju u njihovo art mainstream ziheraštvo.


Krvava kijevska zbivanja


Uz Diazov osvrt na Marcosovu tiraniju koju inkarnira odred vojnika koji će banuti u selo, iako njegovi žitelji smatraju da je njihova prisutnost nepotrebna, festival se opsesivno prisjeća još nekih povijesnih diktatura, poput one Salazarove u velikom halucinantnom filmu Portugalca Pedra Coste »Konj zvan Novac« (Cavalo Dinheiro), te one Suhartove u najnovijem doksu Joshue Oppenheimera »Pogled tišine« (The Look of Silence) u kojem njegov akter stavlja sugovornicima optičke naočale, mjeri dioptriju dikature i tjera ih da iskopaju iz sjećanja još jedan »čin smaknuća«, tragajući za nemogućim oprostom.




   Uz filmove nedavno preminulog njemačkog eksperimentalnog sineaste Haruna Farockog, te još jedan dokument o krvavim zbivanjima na kijevskom Majdanu – »Sve je u plamenu« Oleksandra Tečinskija – koji ih promatra iz ponešto drukčijeg ugla u odnosu na Loznicin »Majdan«, dokumentarni segment festivala obuhvaća i dva filma koji sondiraju Kinu danas. Dok J. P. Sniadecki (»Ministarstvo željeza«) putuje kineskim vlakovima i nalazi se u vječnom pokretu, Wang Bing (»Otac i sinovi«) testira naše strpljenje i praktički ne izlazi iz trošne tvorničke barake u kojoj se po cijeli dan izležava njegov akter igrajući se mobitelom, dok izvan kadra dopire zvuk s TV ekrana na kojeg će on tu i tamo nezaintreresirano baciti pogled. Ponekad će u kadar ući njegov brat i otac. Jer, Bingov komad praktički je varijacija na autorove »Tri sestre«, dok su fotografije iz tih filmova nedavno bile izložene u pariškom Centre Pompidou.


Apsurdi Indije


Dominantna festivalska tema je kretanje. Costin ne-glumac fetiš Ventura čiji se spore kretnje doimaju kao da je zaustavljen u purgatoriju smještenom između realnog i onostranog (Cavalo Dinheiro). Viggo Mortensen koji hoda vrletima Patagonije u potrazi za odbjeglom kćeri (Jauja). Michel Houellebecq koji tumara brdima Provanse odjeven u biciklističke tajice u potrazi za najidealnijom lokacijom za samoubojstvo (»Near Death Experience«). Eko-teroristi iz »Noćnih kretanja« (ne miješati s istoimenim filmom Arthura Penna) koji planiraju dići u zrak branu hidroelektrane.


   Dva filma – »Tigrovi« Danisa Tanovića i »Sudnica« Chaitanye Tamhanea – bave se Indijom. Prvi kroz aferu sa supstitutima za majčino mlijeko koji su pomiješani sa zagađenom vodom uzrokovali brojne dječje smrti, a drugi kroz apsurde indijskog sudskog sistema. Slične pravne apsurde secira i krajnje emotivni »Ljubav je čudna stvar« virtuoznog Ire Sachsa u kojem odluka države New York da ozakoni gej brakove postaje fatalna za jedan stari par (neponovljivi Alfred Molina i John Lithgow) koji svoju dugogodišnju vezu odluči ozakoniti pred matičarem, ali ih otkaz koji dobije jedan od njih, inače profesor glazbe na katoličkoj školi, natjera da prodaju stan i privremeno se razdvoje. Ali ljubav nije samo čudna nego i neuništiva. Savjet? Prikazati film akterima iz inicijative »U ime obitelji«. Ako su uopće više u stanju nešto naučiti.