Zlatna palma

Redateljske zvijezde za jubilarno izdanje: Predstavljen program 70. izdanja Cannesa

Dragan Rubeša

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Michael Haneke, Sofia Coppola, Todd Haynes, Yorgos Lanthimos, Josh i Bernie Safdie, Fatih Akin i Francois Ozon samo su neki od redatelja čiji su novi filmovi u natjecateljskom programu



U Parizu je predstavljen program jubilarnog 70. Cannesa – njegov natjecateljski program, ali i filmovi izvan konkurencije i oni iz paralelnog programa »Un certain regard« (Izvjestan pogled). Kao što se moglo očekivati, njegova siva eminencija Thierry Fremaux potrudila se da njegovo jubilarno izdanje bude dostatno reprezentativno, iako ne odustaje od imena koja su obilježila njegovu recentnu genezu, dakle, njegovih »obiteljskih« sineasta.


Među njima suvereno mjesto pripada neizostavnom Michaelu Hanekeu koji je u filmu »Happy End« nanovo angažirao svoju muzu Isabelle Huppert. Priča je ambijentirana u Calaisu u miljeu izbjegličke krize, par kilometara od »džungle«, pa je njen naziv vjerojatno hanekeovski ciničan.


Tu je i najnovija Sofia Coppola (»The Beguiled«) koja se nakon »Marie Antoinette« nanovo vraća povijesnim temama, samo što Versailles sada zamjenjuje ženska škola u Virginiji tijekom građanskog rata (žene u filmu su Nicole Kidman, Elle Fanning i neizostavana Kirsten Dunst). Riječ je o remakeu istoimenog komada genijalnog Dona Siegela snimljenog 1971. s Geraldine Page i Clintom Eastwoodom, čiji lik u Coppolinu filmu portretira Colin Farrell.


Suludi Grk




U Cannes se vraća i Todd Haynes u društvu Julianne Moore (»Wonderstruck«) čije je crvene vlasi ofarbao u sijede (film je snimljen prema romanu Briana Selznicka čijeg je »Huga« već adaptirao Scorsese).


Tu je i sumanuti Grk Yorgos Lanthimos koji je u najnovijem filmu »Ubojstvo svetog jelena« nanovo angažirao Colina Farrella (»Jastog«), a tu su i sjajna braća Josh i Bernie Safdie (»Good Time«) koji su nakon genijalne narko drame »Heaven Knows What« sada angažirali puno zvučnija glumačka imena – Jennifer Jason Leigh i Roberta Pattinsona.


A amerindie miljenik Noach Baumbach je u najnovijem komadu »The Meyerowicz Stories« ambijentiranom u njujorškom umjetničkom miljeu združio Adama Sandlera i Bena Stillera. Tradicionalno prodoran je i francuski tim u sastavu Jacques Doillon (»Rodin«), Francois Ozon (»Dvostruki ljubavnik«), oscarovac Michel Hazanavicius (»Le Redoutable«), Robin Campillo (»120 otkucaja u minuti«) i Arnaud Desplechin (»Išmaelovi fantomi«) čiji film otvara festival i prikazuje se izan konkurencije.

I fanovi istočnoazijskog filma doći će na svoje s Naomi Kawase (»Hikari«), autorskim radoholičarom Hong Sangsoom (»Dan poslije«) i sumanutim Bong Jun-hoom kojem se u najnovijem filmu »Okja« vraća Tilda Swinton. No ako su canneski rumunjski miljenici ove godine posve odsutni, zamjenjuju ih neki drugi istočnoeuropski autori koji obećavaju, poput Ukrajinca Sergeja Loznice (»Blaga kreatura«), Rusa Andreja Zvjagninceva (»Bez ljubavi«) i Mađara Kornela Mundruczoa (Jupiterov mjesec).



Festival u Cannesu, odnosno njegov znameniti »crveni tepih« ove će godine biti u znaku Nicole Kidman koja se pojavljuje u čak četiri filma. Australska glumica pojavit će se uz Colina Farrella u čak dva filma iz natjecateljske konkurencije – »The Beguiled«, drami iz perioda američkog građanskog rata u režiji Sofije Coppole, te u »Ubojstvu svetog jelena«, novom filmu trenutno najpoznatijeg grčkog redatelja Yorgosa Lanthimosa.


Kidman se pojavljuje i u dva filma koji se prikazuju u paralelnom programu, SF romantičnoj komediji »Kako pričati s curama na tulumima«, te u epizodi TV serije »Top of the Lake« koju je režirala Jane Campion.



Ponoćno ludilo


Izvan konkurencije uvršteni su najnoviji filmovi Takashija Miikea (»Oštrica besmrtnih«) i queer sineasta Johna Camerona Michella (»Kako pričati s curama na tulumima«). A ponoćno ludilo rezervirano je za dva relativno anonimna korejska autora koji obećavaju – Byun Sung-Hyun koji se nakon dvije romantične komedije preorijentirao na nešto žešću zatvorsku dramu (»Nemilosrdan«) i Jung Byun-Gil koji se nakon izvrsne »Ispovijesti ubojice« vraća sličnom miljeu, sada kroz lik killerice (»Opaka«).


U program posebnih projekcija, mahom rezerviran za dokumentarni film, uvršteni su najnoviji filmovi Claudea Lanzmana (»Napalm«), Raymonda Depardona (»12 dana«) i Eugenea Jareckog (»Obećana zemlja«), ali i debitantski doks Vanesse Redgrave »Morska tuga« o sirijskim izbjeglicama