Drugi dan četiri filma

Pulski filmski festival. Tragedija nas zbližava

Mate Ćurić

Razočaranje prvog dana za posljedicu je imalo manje gledatelja preksinoć / Foto Neven LAZAREVIĆ

Razočaranje prvog dana za posljedicu je imalo manje gledatelja preksinoć / Foto Neven LAZAREVIĆ

Nakon lošeg početka na programu Pulskog filmskog festivala drugog su se dana našli filmovi za koje se bez zadrške može reći da nisu zalutali u Arenu, dok je jučerašnji dan bio u znaku dva nezavisna filma



PULA – Drugi festivalski dan u Puli ipak je, nakon lošeg početka, donio filmove za koje se može bez zadrške reći da nisu zalutali u Arenu: Nevio Marasović potvrdio je filmom »Goran« status jednog od najnadarenijih mladih hrvatskih autora, a Ines Tanović u filmu »Naša svakodnevna priča« (koprodukcija BiH, Hrvatske i Slovenije) nudi sarajevsku priču punu atmosfere iz koje je moguće izvući poruke i pouke.


Marasović je iskoristio filmsku draž Gorskog kotara, kojega se sjećamo kao scenografije u partizanskim kresovima, a okupio je prave suradnike. Prije svega se to odnosi na izvrsnog scenarista Gjermunda Gisvolda, potom na izbor glavnog lika – Gorana igra odlični Franjo Dijak, pa glazbe pulske braće Sinkauz, a okvir svemu upečatljiva je kamera Damira Kudina. Prvi kadar filma s opatijske šetnice s Linom (Nataša Janjić) kao da sugerira da život može biti lijep, ali već naredni kadar s ralicom u dubokom snijegu pokazuje da je stvarnost surova i hladna. Između tog toplo-hladnog najprije slutimo, a onda otkrivamo surovost lažnog prijateljstva, očinskog nerazumijevanja, bračne nevjere, lažne ljubavi, prikrivene seksualnosti i kao po ključu, bez milosti, svatko dobije svoju dozu kazne – kada pohvatamo sve konce među likovima pred nama su u nevinoj bjelini snijega četiri leša.


Prizor iz filma »Fuck off I love you«


Prizor iz filma »Fuck off I love you«





U filmu »Naša svakodnevna priča« Ines Tanović, muškarci plaču ili nisu načisto što su, rakija se pije kao u najbolja ratna vremena, a poneki mačo muškarac mora stradati jer ga je vrijeme pregazilo. U onoj mjeri koliko je »Goran« psihološki film, toliko je sarajevska priča film atmosfere i zaštitni znak identiteta jednog podneblja u kojemu su, uostalom, glavni likovi – Mehmed (Emir Hadžihafizbegović), Marija (Jasna Ornela Bery) ili Saša (Uliks Fehmiju) dio tog istog identiteta.


Sam svoj majstor


Ines Tanović uspijeva kao scenaristica i redateljica naći odmak, odvojiti starost i mladost i pokazati da nas tragedija zbližava i jača. Njena majka će – bolesti usprkos – uspijeti pomiriti oca, sina i kćer i vratiti životu osmijeh na lice, a nagrada joj ne bi smjela uteći.


Prizor iz »Naše svakodnevne priče«


Prizor iz »Naše svakodnevne priče«



Dva nezavisna filma trećeg dana festivala, oba u znaku scenarista i redatelja Anđela Jurkasa i oba u Areni – što se više može poželjeti od toga da vam te iste projekte primi neka televizijska postaja u svoj red sapunica? U prvom »Fuck off I love you« pisac A. nakon prekida veze pogleda dokumentarac »Kompletna povijest mojih seksualnih neuspjeha« Chrisa Waita i Jarmuschev film »Slomljeno cvijeće«, u kojima likovi preispituju svoje veze. Sine mu ideja da napiše knjigu o svojim bivšima, ali želi čuti i njihovu stranu kako bi odgovorio na vječna pitanja o vezama. Osim toga, pokušava nagovoriti i neke velike pop-zvijezde da im napiše biografiju.


Velika uloga – Franjo Dijak kao Goran


Velika uloga – Franjo Dijak kao Goran



Ta opčinjenost malim ekranima, da se dođe do publike s ovakvim i sličnim sadržajem, je fascinantna; od autora koji tu onda stječu iskustvo, do glumaca koji se naprosto natječu tko će se sve pojaviti u – inače glupim – serijama. A onda se ide u kuhinjski show, pa u In magazin, pa zvijezde… i tako se eto Pula, umjesto premijernog iščekivanja sa strogo odabranom selekcijom, pretvorila u izlog roza gaćica i nečijih sujeta.


U filmu Jurkas je sve – scenarist, režiser i glavni glumac, novinar, producent, PR-agent za glazbenu estradu – zapravo neka filmska inačica magazina Story. Jurkasa kamera voli, bolje izgleda ispred nego iza nje, ali cijeli taj pičvajz se čini kao neki casting iz kojega bi se možda izrodili likovi za neku radnju. Ali ne, to je radnja, malo začinjena Huljićem, Gibonijem, Anđom Marić, Ninom Badrić, Kekinom, promocijom baš kao u IN magazinu s onim dodanim – a što nam rade celebrityji… Od normalnog pravimo senzaciju, a od Bojana Navojca Casanovu. Kaže Jurkas da ovo ima namjeru za kina produžiti za još petnaestak minuta, valjda će dodati prvu epizodu »Nestajanje« iz filma »Zbog tebe« s Leonom Paraminski.


Kilavo dijete


Za razliku od prvog filma koji dosta koristi interijer, »Zbog tebe« kojeg uz Anđelka Jurkasa potpisuju još Andrej Korovljev i Tomislav M. Klarić, je uglavnom u eksterijeru. To je križaljka sedam priča o ljubavi, prijateljstvu, nježnosti, gluposti i ljudima čiji se životi isprepletu u neobičnu cjelinu; film o pop-kulturi, pištoljima, seksu, vjeri, gluposti i svakom danu na Balkanu.


Leona Paraminski i Anđelo Jurkas u »Zbog tebe«


Leona Paraminski i Anđelo Jurkas u »Zbog tebe«



U »Nestajanju«, prvoj od sedam epizoda, sve je isto kao i ranije, u filmu »Fuck off…«; mali je iskorak u drugoj epizodi »I ja tebe«, gdje se nastavlja otkrivati što se sve po Facebooku događa, a ulazi u naše živote i oblikuje ih kako se distributerima hoće; »Trica« miriše na drugog redatelja, možda T. M. Klarića?, dok »Ne ide« i »To se tako ne radi« priziva Korovljeva; »Hit« i »Intervju« zatvaraju film, a budući da scenarij ima više od dvadeset suradnika, i ne čudi kilavo dijete. Oni koji su uspjeli preživjeti, kao Iva Visković, Iskra Jirsak, Iva Mihalić, Jelena Perčin i Doris Pinčić Rogoznica, vjerojatno će potvrditi svoj talent. Zapravo je Jurkasa i ostale trebalo zadržati u ovoj kratkoj formi pa da se bruse, a ne ih odmah dovesti u Arenu kao zvijezde.