Filmski festival

Projekcijom “Everesta” otvorena 72. venecijanska Mostra

Dragan Rubeša

Foto Reuters

Foto Reuters

Priča islandskog redatelja Baltasara Kormakura oslanja se na istinit događaj i tragediju koja se na Everestu dogodila 1996. godine kad je u snježnoj oluji smrtno stradalo osam iskusnih aplinista



Zlatnog lava za životno djelo primit će 8. rujna francuski redatelj Bertrand Tavernier, kao »cjelovit, instinktivno nekomformistčki i vjerno eklektički autor«, ističe se u obrazloženju. Filmografija tog nagrađivanog redatelja dijelom se ne podudara s kontekstom francuske kinematografije u proteklih četrdeset godina i ne može se identificirati s radikalnim principima novog vala, a Tavernier svoj rad temelji na ljubavi prema klasičnom američkom filmu i njegovoj sposobnosti da zabavlja bez odustajanja od dimenzije izražajnosti, te strasti prema političkim i društvenim temama, zbog koje su njegovi filmovi izrazito osobni i originalni – dodaje se.



Jedan od tragično nastradalih planinara (Jake Gyllenhaal) kojem je »attitude« (stav) uvijek značio puno više nego »altitude« (visina), u filmu je sveden tek na cameo ulogu, iako su ga mediji najavljivali kao najveću zvijezdu Kormakurova filma. No, budući da je jedan od članova grupe Rus Anatolij Bukrejev koji je preživio tragediju, američko-ruski odnosi relativo uspješno funkcioniraju još jedino u planinarskoj sferi, iako u Krakauerovoj knjizi Bukrejev baš i nije ispao veliki pozitivac.


Indijski kralj šopinga 


Puno zanimljivije stvari događale su se nešto južnije od Everesta, na puno nižoj nadmorskoj visini. Riječ je o solidnom komadu »Island City« u režiji indijske redateljice Ruchike Oberoi, prikazanom u paralelnoj selekciji »Giornate degli autori«, čija je epizodična naracija strukturirana iz tri labavo povezane priče ambijentirane u Mumbayu danas. U svakoj novoj priči fasada nebodera koji se ukazuje u njenim uvodnim kadrovima postaje sve trošnija i derutnija. U onoj prvoj, ona je futuristički raskošna i simbolizira indijsko čudo u eri novih ekonomskih preslagivanja (BRIC), iako se iza njenog stakla krije kafkijanski ured statističke tvrtke čiji radnik osvaja »lutriju sreće«, te mu uručuju blok s kuponima koji mu pružaju šansu da u bezličnom prodajnom centru postane indijska varijanta »šoping kralja«, da bi tijekom šopingiranja složio i mitraljez kojim će pobiti svoje uredske kolege. 


Druga priča koja pokazuje da život ipak nije kičasta indijska sapunica, fokusirana je na obitelj jednog od preživjelih u njegovu masakru. A u trećoj imamo siromašnu radnicu tiskare koja će doživjeti ponižavajuće iskustvo nakon što počne dobivati tajna ljubavna pisma.


U »Giornate degli autori« vratio se i čileanski sineast Matias Bize koji iza sebe ima sjajnu dramu »Život riba«. U najnovijem filmu »La memoria del agua« sondira jedan brak koji je otišao kvragu nakon sinovljeva utapanja bazenu. »Idi i ostani koliko ti treba, a kad budeš spremna ja ću doći« – kaže muž shrvanoj ženi. Neočekivani snijeg nanovo će spojiti supružnike, ali ne zadugo.


Iz Venecije Dragan RUBEŠAVENECIJA Projekcijom britansko-američkog filma »Everest« islandskog redatelja Baltasara Kormakura, koji je prikazan izvan konkurencije za nagrade, sinoć je u Veneciji otvoren 72. međunarodni filmski festival – legendarna Mostra – na kojem će do 12. rujna biti prikazan 21 film u natjecateljskom programu za nagradu Zlatni lav.Ono najbolje u opusu Baltasara Kormakura vezano je za njegovu ranu islandsku fazu, kad je snimao male filmove poput »Reykjavika 101«. No iako se holivudskim transferom nije upuštao u raskošne produkcije s aurom blockbustera, nije se ni previše odmaknuo od standardnih žanrovskih parametara, zadržavši se mahom u zoni trilera, na što je presudni utjecaj očito imao Mark Wahlberg koji ga je i doveo u Hollywood i povjerio mu dva projekta – »Contraband« i »Dva pištolja«. Tako je bilo sve do »Everesta«, filma u kojem igraju Jason Clarke, Josh Brolin, John Hawkes, Robin Wright,  Michael Kelly, Sam Worthington, Keira Knightley, Emily Watson i Jake Gyllenhaal.Planinsko ludiloIako se još u ranijim filmovima bavio motivima junakova preživljavanja u okrutnoj prirodi, poput solidnog minimalističkog komada »The Deep« (Dubina) koji prati tragičnu sudbinu jedinog preživjelog člana posade potonulog ribarskog broda, s »Everestom« se Kormakur nanovo vraća motivu opstanka u neljudskim prirodnim uvjetima, samo što se od mora popeo na planinu. Riječ je o istinitom događaju koji se dogodio u svibnju 1996. kad je na Mount Everestu u snažnoj snježnoj oluji stradalo osam planinara, sve odreda iskusnih penjača, podijeljenih u dvije grupe – »Adventure Consultants« i »Mountain Madness«. U jednoj od njih, onoj koju je vodio Rob Hall (u filmu ga glumi Jason Clarke), sudjelovao je i novinar Jon Krakauer, poznatiji kao autor romana »U divljini« po kojem je Sean Penn snimio istoimeni film, a koji je o svojim himalajskim iskustvima objavio bestseler »Into Thin Air«, iako se mnogi nisu slagali s njegovom verzijom događaja. Kao što otkriva naziv jedne od tih ekspedicija, bilo je to doista doba planinskog ludila u kojem se dogodila sveopća komercijalizacija Everesta, s baznim logorima čija je atmosfera više nalikovala Zrću nego serioznom alpinizmu. Grupa »konzultanata« osvojila je Everest i nakon »balkona« prebrodila famoznu finalnu prepreku poznatiju kao »Hillary step«, ali je koban bio njihov olujni silazak, kad ubrzo postaje evidentno da nijedan »konzalting« ni satelitske veze nisu u stanju nadjačati nepredvidivu prirodu, iako potonje veze služe kao katalizator snažnih emocija (razgovor umirućeg Roba i njegove trudne žene Keire Knightley). Jedan od tragično nastradalih planinara (Jake Gyllenhaal) kojem je »attitude« (stav) uvijek značio puno više nego »altitude« (visina), u filmu je sveden tek na cameo ulogu, iako su ga mediji najavljivali kao najveću zvijezdu Kormakurova filma. No, budući da je jedan od članova grupe Rus Anatolij Bukrejev koji je preživio tragediju, američko-ruski odnosi relativo uspješno funkcioniraju još jedino u planinarskoj sferi, iako u Krakauerovoj knjizi Bukrejev baš i nije ispao veliki pozitivac.Indijski kralj šopinga Puno zanimljivije stvari događale su se nešto južnije od Everesta, na puno nižoj nadmorskoj visini. Riječ je o solidnom komadu »Island City« u režiji indijske redateljice Ruchike Oberoi, prikazanom u paralelnoj selekciji »Giornate degli autori«, čija je epizodična naracija strukturirana iz tri labavo povezane priče ambijentirane u Mumbayu danas. U svakoj novoj priči fasada nebodera koji se ukazuje u njenim uvodnim kadrovima postaje sve trošnija i derutnija. U onoj prvoj, ona je futuristički raskošna i simbolizira indijsko čudo u eri novih ekonomskih preslagivanja (BRIC), iako se iza njenog stakla krije kafkijanski ured statističke tvrtke čiji radnik osvaja »lutriju sreće«, te mu uručuju blok s kuponima koji mu pružaju šansu da u bezličnom prodajnom centru postane indijska varijanta »šoping kralja«, da bi tijekom šopingiranja složio i mitraljez kojim će pobiti svoje uredske kolege. Druga priča koja pokazuje da život ipak nije kičasta indijska sapunica, fokusirana je na obitelj jednog od preživjelih u njegovu masakru. A u trećoj imamo siromašnu radnicu tiskare koja će doživjeti ponižavajuće iskustvo nakon što počne dobivati tajna ljubavna pisma.U »Giornate degli autori« vratio se i čileanski sineast Matias Bize koji iza sebe ima sjajnu dramu »Život riba«. U najnovijem filmu »La memoria del agua« sondira jedan brak koji je otišao kvragu nakon sinovljeva utapanja bazenu. »Idi i ostani koliko ti treba, a kad budeš spremna ja ću doći« – kaže muž shrvanoj ženi. Neočekivani snijeg nanovo će spojiti supružnike, ali ne zadugo.