14. LFF

Nije lako snimiti intimu: Završio natjecateljski dio Liburnijskog filmskog festivala

Davor Mandić



OPATIJA  Jedan od najintimnijih filmova ovogodišnjeg izdanja Liburnijskog filmskog festivala prikazan je sinoć u konkurenciji zadnje natjecateljske večeri pod nazivom »Iza lica zrcala« autorice Katarine Zrinke Matijević. No ono što je filmu najveća vrlina, ujedno mu je i najveća mana. Naime, emocija u slici, bila ona statična ili pokretna, komunicira izvrsno, no emocija u tekstu koji ide usporedno u naratorskom glasu autorice pati od neuspješnog hodanja po rubu pathosa, koje prečesto pada u patetiku. Znade se to desiti onim tekstovima koji govore o najintimnijim stvarima, što itekako znaju mnogi pisci u pokušaju.


Kao osobna autoričina potraga za mirom u svijetu teške borbe s bolešću i svim posljedicama koje ona nosi, film doslovno ne bi izgubio ništa kada bi iz njega bila izbačena cijela naratorska linija. A dobio bi puno. Da, gledatelj bi ostao uskraćen za detalje o četirima pobačajima, vrsti bolesti – epilepsiji – raspadu braka, sjećanju na djedove i bake i djetinjstvo u Lici, ali toliko direktno ispričani jednostavno previše opterećuju film.


Priča iz Zapadne Sahare




Fotografija je, pak, toliko sjajna da će bilo što osim nagrade za najbolju fotografiju na LFF-u biti teški promašaj. Kao da je sastavljen od niza akvarela, film niže scenu za scenom i sugestivnošću slike ličkog krajolika, pokretne ili statične, priča priču koja u sebi nosi snažnu dramatsku notu, gotovo kao programatska klasična glazba. Takvoj slici mogao je parirati jedino tekst koji bi uobličio netko kalibra Tee Tulić, netko tko o teškim emocijama može govoriti bez zapadanja u patetiku, ali opet, ova je slika i sama sebi dovoljnom. Dosta bi bilo da joj parira samo pozadinska muzika.


»Vijesti iz Laayouna« redatelja Đure Gavrana dobro je ispripovijedana priča o izbjeglicama iz Zapadne Sahare, nesretnog afričkog prostora koji se bori za nezavisnost, a pod većinskom je kontrolom okupacijskog Maroka. Na drugoj je strani Polisario, oslobodilački pokret koji se bori za međunarodno priznanje i neovisnost Zapadne Sahare, sa sjedištem u Alžiru. Između je zid dug 2.700 kilometara, između su ljudi.


Petorica njih – Yahia, Hamdi, Tarozi, Selime i Hademin – u glavnom su fokusu Gavranova 50-minutnog filma, prisilni stanovnici izbjegličkog naselja »27. veljače«, koje se nalazi u surovom pustinjskom predjelu jugozapadnog Alžira, nadomak drugog najvećeg zida na Zemlji.



»Kino otok« – Ivan Ramljak (35) »Žena zmaj« – Ivana Sansević (33) »Nešto o životu« – Nebojša Slijepčević (30) Dodjela nagrada »Ispred zastava« – Sanja Bistričić (12) »Samo tvrdo« – Dražen Puklavec (9) »Neovisna lista oportunista« – Vedran Senjanović, Dejan Oblak (44) This Connection – koncert


Nema u filmu pokušaja da se razriješi geopolitičko pitanje Zapadne Sahare, traženja krivaca u globalnoj podjeli moći koja pomno bira ona mjesta na koja će strateški utjecati itd. Tu je samo pokušaj da se zabilježi svakodnevni život u naselju, čežnja za domom i svojima i načini borbe za stvar. Jedan od tih načina je muzika, koja je – kako kaže Yahia – umjetnost, ali može biti i oružje. Metak možeš upotrijebiti samo jednom, a muziku koliko hoćeš puta – kaže Yahia.


Lice i naličje turizma


Muzika je pritom bila oružje borbe i prije izbjeglištva, no tada je morala biti pametno osmišljena, u prenesenom značenju kao što je slučaj u svim opresivnim režimima, no ovdje toliko prisutnom da je dobilo i svoj termin – Lkahl.


Film također nenametljivo ukazuje na paralelizam izbjeglištava ovih prostora, bez vidljivih signala, koje se jednostavno otvara informiranom gledatelju, ukazujući na činjenicu da su sve izbjegličke nesreće iste.


»Turizam« Tonćija Gaćine mogao bi konkurirati za jednu od nagrada, iako malo boluje od pretjeranog upisavanja značenja i crtanja poante. Usporedni prikaz turista i onih koji od turizma posredno ili neposredno žive toliko je potreban film na ovim našim prostorima na kojima ide jedino rasprodaja, što nacionalne imovine, što prirodnih ljepota, da je pitanje kako se nije u ovom obliku pojavio ranije. I nema zamjerki na izbor aktera, dapače, kapetan ribarice dok nema turista idealno postaje kapetan izletničkog broda lujdefinovskog potencijala kad se oni pojave, iako puno manje simpatičan od francuskoga glumca kojeg volimo i onako apsolutno grintavog.Tu je i ribouzgajalište, gdje se radi u tišini, pa večeravanje na kranu iznad Splita sa sigurnosnim kopčama na sicevima i šampanjcem koji teče, polupodmornica, čistač septičkih jama… No ono gdje film ima problema pretjerano je signaliziranje, »telefoniranje« poante. Pa dok redatelj snima vozača polupodmornice koji proklinje glasni ventilator, znamo da je čekao baš taj trenutak, a pogotovo kad kameru zabija u septičku jamu pred kraj filma, »nenametljivo« upućujući na ono što ostaje iza turista, dok odmah nakon toga kameru švenka na čistača septičke u kamionu s burekom u ruci.

No slika partijanera koji na praznim tribinama Poljuda nakon Ultre sam prolazi svoju podnevnu špicu dok smetlari čiste, ili ona kapetana koji se turistima smije i s njima se naslikava, a ispod brka ih beštima, svakako ostaju.


Kratak kratki metar


Kratki metar posljednjeg natjecateljskog dana nije se pretjerano proslavio. »Irenino ogledalo« Leona Rizmaula kao da je paradigma hrvatskog portalskog novinarstva: film je to koji naliči na tekst urednički opremljen naslovom i fotografijama kojih u tekstu uopće nema. Da nismo pročitali kratak sadržaj filma koji kaže da će autor rekonsturirati neke epizode stare dokumentarne serije »Portreti i susreti«, ne bismo imali pojma zašto se Irena Vrkljan sastaje sa svojim glasom u prošlosti.»Pravo na rad« mlađahnih Marice Lalić i Ivana Lasića pak je potpuno nefilmičan pokušaj pričanja još jedne tragične hrvatske privatizacijske priče, one o splitskoj tekstilnoj tvornici »Uzor«. Nije problem što bivša djelatnica govori o tužnoj sudbini nekad potentnog poduzeća koje je hranilo brojne obitelji, nego što to čini dok na ekranu gledatelj vidi jedino nepismeno napisan datum. Budući da to traje pola devetominutnog filma, stvar nikako ne mogu popraviti statični kadrovi poduzeća »sada«, u neredu ostavljnog da propadne, koji se izmjenjuju s fotografijama sretnog kolektiva iz prošlosti.

I »Cile« Katarine Radetić mogao je i trebao puno više. Priča o One man bandu Ciletu u sebi je nosila potencijal ozbiljne duhovitosti i signiranja jednog prilično netipičnog života, sa svim njegovim prijeporima i prednostima, no sve je na kraju u ovom 17-minutnom filmu ostalo na površini, što je velika šteta.