Okončano dvanaesto izdanje

Liburnia Film Festival: Ozbiljne teme u ležernoj atmosferi

Davor Žic

Ljubitelji filma vidjeli su tijekom pet dana 25 filmova koji, prema mišljenju selektora i direktora LFF-a Olivera Sertića, predstavljaju najkvalitetniji presjek ovogodišnje hrvatske dokumentarne produkcije



Dvanaesto izdanje Liburnia filmskog festivala, nacionalne smotre hrvatskog dokumentarizma, zaključeno je sinoć u ičićanskoj lučici dodjelom nagrada najboljim filmovima po izboru žirija koji su činili Ana Alexieva, Anđelka Nenezić, Rajko Petrović, Miroslav Sikavica i Sanja Šamanović, ali i publike koju su činile stotine ljubitelja filma, autora i gostiju koji su se tijekom pet dana zabavljali u Ičićima gledajući 25 filmova koji, prema mišljenju selektora i direktora LFF-a Olivera Sertića, predstavljaju najkvalitetniji presjek ovogodišnje hrvatske dokumentarne scene.


   – Jako sam zadovoljan s kvalitetom filmova ove godine, a vidim da je i publika zadovoljna budući da smo imali visoke prosječne ocjene za većinu filmova. Da ih je program zainteresirao vidi se i po tome što ih je manje bilo za šankom, a više u gledalištu nego ranijih godina.


   Zanimljivo je i da je nagradu publike odnio film »4. majmun« Hrvoja Mabića, i to s vrlo visokom prosječnom ocjenom od 4.7, jer dakle publika nije izabrala komediju, već društveno angažiran film koji otvoreno progovara o značajnom problemu – kazao je direktor i selektor festivala Oliver Sertić, dodavši da se vidi i da sami autori promišljenije pristupaju temama, što je prema njegovim riječima dijelom i zbog HAVC-ove politike financiranja filmova.


Kvalitetni regionalci




Prvi čovjek LFF-a dodao je i da je zamjetan snažan kvalitativan iskorak u regionalnoj filmskoj produkciji, što potvrđuje i činjenica da je žiri posebnim priznanjem nagradio upravo film »Povratak posljednjeg« Igora Paulića koji je bio prikazan u regionalnoj selekciji, a tematizira sudbinu i sjećanja Olega Mandića, koji je kao jedanaestogodišnji dječak bio posljednji logoraš koji je napustio nacistički logor Auschwitz.


   – Autori s ovog područja rade sve bolje i bolje filmove, i nadam se da će to prepoznati i lokalne i regionalne samouprave koje na raspolaganju imaju sredstva što bi ih mogla utrošiti u podršku tako dobrim radovima, istaknuo je Sertić.


  Posljednji natjecateljski dan, održan u petak, donio je još pet filmova u konkurenciji za nagrade. Večer je otvorio upravo film »4. majmun« redatelja Hrvoja Mabića koji su pored samog autora najavili i producentica Morana Komljenović te Robert Tomić Zuber uime HRT-a koji je uz Fade In producentska kuća ovog filma što na vrlo potresan način razotkriva javne tajne o polulegalnim i nehumanim radnjama u Psihijatrijskoj bolnici Lopača kraj Rijeke.


   Ana Veldić i Martin Semenčić predstavili su svoj film »Hux Flux«, priču o bolesnom psu snimljenu iz ruku veterinarke Sunčice Ane te o njegovim vlasnicima koji nastoje učiniti baš sve ne bi li pomogli svome ljubimcu, a prikazan je i »Prozor na Život« Silvija Mirošničenka, dokumentarni eksperiment o zatvorenicima koji snimaju vlastiti život u strogo kontroliranom zatvoru.



Sinoć su uručene i nagrade 12. Liburnia filmskog festivala – najboljim filmom proglašeni su »Potrošeni« Boruta Šeparovića, dok je publika svoje glasove u najvećoj mjeri dala filmu »4. majmun« Hrvoja Mabića. Dvije nagrade dobili su autori filma »Ljubavna odiseja« – Boudewijn Koole nagrađen je za montažu, a Tatjana Božić proglašena je najboljom redateljicom. Ova nagrada dodjeljuje se u suradnji s Institutom dokumentarnog filma (IDF) iz Praga, što će Božićki omogućiti direktan ulazak na program za razvoj projekata Ex Oriente Film sa svojim sljedećim filmom. Za najbolji zvuk nagrađen je Marko Pelaić za film »Ovrha«, a najboljim snimateljem proglašen je Lovro Čepelak za film »Maslačak«.   Dvije nagrade pripale su filmovima iz regionalnog programa. Doks »Mula, skupina korijenja svezanih zajedno« nagrađen je kao najbolji regionalni film, što redateljici Sabini Mikelić osigurava izravan ulaz i 50 posto popusta na participaciju za program BDC Discoveries koji osigurava Balkan Documentary Centre iz Sofije, a posebno priznanje žirija dobio je »Povratak posljednjeg« Igora Paulića.


   Kao posljednja dva filma u natjecateljskom programu publika je gledala »Još jednom« Ane Opalić i Noe Pintarića, u kojem su navedeni redatelji i jedni od protagonista te zajedno s ostalim prijateljicama – »outanim« lezbijkama – šest godina kameri povjeravaju svoje ljubavne sreće i nedaće, i »Ovrhu« Nevena Hitreca, o procesu ovrhe koji je ugrozio egzistencijalni životni prostor obitelji Medak.


Vjerna publika


Zadnje večeri, sinoć, prikazani su filmovi izvan konkurencije, nastali u produkciji Restarta, među kojima je bilo iznimno zanimljivih ostvarenja koja su mogla i kotirati za glavne nagrade, kao što je to »Posljednji splavar« Drage Toromana, s kojim su veliko platno u lučici podijelili »Starci« Anje Strelec i Tomislave Jukić, »Neke stvari ne treba sakriti« Lidije Špegar te film nastao u Restartovoj Školi dokumentarnog filma – »Svaki dan je Božić« Ante Zlatka Stolice.


   Inače, prema procjenama organizatora, ukupno je oko 4.000 gledatelja »skupio« ovogodišnji LFF-ov program.


   – Ono što nas svake godine fascinira je prostor lučice u Ičićima koji je svake večeri u 20.30 sati gotovo prazan, a u 20.35 ima oko četiri stotine ljudi koji s pažnjom prate prikazivanje svakog filma. Godinama imamo vrlo vjernu publiku, koja je aktivna – gleda filmove, glasa i o njima raspravlja, a ove godine dobila je i još jednu dimenziju jer svojim donacijama može poduprijeti film koji je po izboru publike proglašen najboljim i koji dobiva tu novčanu nagradu.


   I publika, i organizatori i naši vrijedni volonteri koji zaslužuju posebne zahvale, ali i gosti koje smo ove godine imali iz čitavog svijeta, zaslužni su da se u lučici Ičići stvorio jedan zanimljivi fenomen. Primjetili su to i naši ovogodišnji gosti koji su prvi puta na LFF-u i koji su kao jedinstvenu situaciju istaknuli upravo tu činjenicu da smo festival na samo korak do mora, otvoren prema javnosti, publici i lokalnoj zajednici, u ležernoj atmosferi, a opet s vrlo ozbiljnim i kvalitetnim programom – kazao je izvršni direktor festivala Igor Bajok.