Far East

Festival azijske kinematografije u Udinama privlači horde kung fu kultista

Dragan Rubeša

Kadar iz filma "The Tiger"

Kadar iz filma "The Tiger"

Osamnaesto po redu izdanje festivala Far East u Udinama privlači horde kung-fu i inih kultista iz regije i šire, a nudi dostatan broj atrakcija i u drugim žanrovima



Iako azijske kinematografije čuvaju najsumanutije adute za Cannes, poput najnovijeg Chan-wook Parka (»Agassi«) i Na Hong-jina (»Goksung«) koji iza sebe ima velike filmove poput »Chasera« i »Žutog mora«, to još uvijek ne znači da će 18. po redu izdanje festivala Far East u Udinama, koje privlači horde kung-fu i inih kultista iz regije i šire, ostati imuno na atrakcije.


Festival je otvoren 22. travnja svečanom projekcijom filma »The Tiger« Park Hoon-junga koji slijedi tragove Inarrituova »Povratnika« u priči o starom lovcu (glumi ga legendarni Choi Min-sik) koji na korejskoj svetoj planini Jirisan mora – po nalogu japanskih kolonizatora – ubiti posljednjeg korejskog tigra, inkarnaciju korejskog nacionalnog duha.


Ovdje je Parkov tigar dobro naoštrio svoje nacionalističke kandže. Zato je ovo možda najbolji primjer na koji famozni TPP (Trans-Pacific Partnership) funkcionira u ozračju korejske filmske industrije. Iako ne znamo koliko on koristi filipinskim kućnim pomoćnicama koje u pauzi između dvije smjene odlaze u udinski Teatro San Giovanni na filipinske feelgood komade da bi zaboravile svakodnevne brige.


Legende na okupu




Takav je film »Appocalypse Child« Maria Corneja, ambijentiran među surferima na plaži Baler na sjeveru Luzona, na kojoj je Coppola snimio jednu od kultnih scena filma »Apokalipsa danas« (njegov lik instruktora surfa vjeruje da je Coppolin izvanbračni sin).


No Choi Min-sik nije jedini veteran Far East festivala. Starci postaju njegova konstanta. Zato je vrhunac priredbe dolazak hongkonške kung-fu legende Samma Hunga koji se nakon skoro 20-godišnje pauze vraća iza kamere s filmom »The Bodyguard«, u kojem glumi ostarjelog tjelohranitelja u početnoj fazi Alzheimera, koji je 1973. štitio Nixona tijekom njegova posjeta Kini.


U akciji koja se događa na kinesko-ruskoj granici pomaže mu hongkonški superstar Andy Lau. A u filmu se u cameo ulogama ukazuju još tri legende iz »Cinema City« ere – Tsui Hark, Dean Shek i Karl Maka. Dirljivo i groteskno u isti mah.


Mitovima se bavi i »Trivisa«, snimljena u produkciji Johnieja Toa, iza koje stoji mlađahni autorski trio Frank Hui, Jevons Au & Vicky Wong. Oni bi legendama tek trebali postati, iako su ovim solidnim, ali ne i antologijskim, filmom o trojici gangstera koji postaju žrtve vlastitih legendi, dok se tog ključnog ljeta 1997. u osvitu prelaska Hong Konga u kineske skute pokušavaju prilagoditi novim poslovnim modelima, na dobrom putu da nastave Toovu tradiciju.


Sjevernije od Hong Konga


Zato se puno intrigantnije stvari događaju ponešto sjevernije od Hong Konga, što pokazuje i izvrsni noir »The Dead End« Cao Baopinga, čiji prosede priziva mehanizme Yinan Diaoa (»Crni ugljen, tanki led«), uvodeći lik homoseksualnog detektiva za kojeg je rezervirana dostatno eksplicitna scena seksa, prilično atipična za kineski triler (dosad su u kineskoj kinematografiji takvi likovi bili getoizirani u njenom arthouse miljeu, poput »Proljetne groznice« Loua Yea).


Ništa manje zanimljiva nije ni melodrama »Mountain Cry« u režiji Larryja Yanga, koja je zatvorila lanjsko izdanje prestižnog Busana, prateći vrući odnos jedne udovice i mladića u čijoj je zamci za jazavce nastradao njen muž. Ljubavnike portretiraju Ziyi Wang i Yueting Lang, čija je kemija već testirana u mjuziklu »Office« Johnnieja Toa.