69. Cannes

Duhovi društvenih mreža: Novi filmovi Assayasa, Almodovara i braće Dardenne

Dragan Rubeša

Reuters

Reuters

Iako su ga novinari izviždali, Assayas je napravio odličan film, spoj trilera i horora naglašene atmosferičnosti i stilskog rafinmana,  u kojem spiritualizam postaje zvučna opsesija, ali i psihološka i erotska ovisnost



CANNES U najnovijem genijalnom, ali krajnje riskantnom komadu Oliviera Assayasa »Personal Shopper«, koji je na novinarskoj projekciji bio izviždan, iako je to prečesto najbolji znak da je film izvrstan, Kristen Stewart glumi američku studenticu u Parizu koja zarađuje za život kao osobna šoperica, odabirući luksuzne krpice svojoj klijentici Kyri koja je toliko zauzeta fotkanjem u društvu Lagerfelda i spašavanjem ugroženih gorila, da nema vremena obilaziti pariške butike. Ubrzo je počinje proganjati duh brata blizanca, koji je umro od malformacije srca, strahujući da bi i ona mogla doživjeti istu sudbinu, jer joj je liječnik dijagnosticirao isti poremećaj. Ili je možda riječ o tajnom stalkeru?


On joj se ukazuje u formi paučinaste mase koja riga ektoplazmu, ali i na njenom smatrphoneu dok  komunicira s njime putem SMS-a, vozeći se vlakom iz Pariza u London da bi tamo obavila još jedan šoping. Dok vlak nečujno klizi tračnicama, vagon će ispuniti monotoni zvuk kuckanja, dok mu ona tipka odgovore. Jer, što je komunikacija putem smartphonea nego prizivanje duhova u sveopćoj otuđenosti, u kojoj je kontakt sveden na jedan hladni gadžet čiji se bipovi nimalo ne razlikuju od nasilnih udaraca duha koji plaše Assayasovu heroinu. Duhovi na društvenim mrežama.


Pank film


Na isti način Assayas se referira na švedsku slikaricu Hilmu Af Klint koja je stvarala svoja platna u stanju duhovne komunikacije, ali i duhovito rekonstruira spiritističku seansu Victora Hugoa na Jerseyu, koju njegova heroina promatra na You Tubeu. Jer, na You Tubeu je sve dostupno. U igru se ubacuje i perfidni berlinski dopisnik Uomo Voguea. A ušavši u Kyirin stan, naša junakinja pronalazi Kyrino tijelo u lokvi krvi. Ali ni njen bijeg u Oman, gdje njen dečko dizajnira sigurnosne sisteme, neće je osloboditi prisutnosti duha koji je vječno progranja.




Poput »Boarding Gatea« i »Demonlovera«, tako i Assayasovo još jedno koketiranje sa žanrovskim filmom, sada u misterioznom spoju trilera i horora, igra na naglašenu atmosferičnost i stilski rafinman. To je ezoterični film koji govori o načinima komunikacije, u kojem spiritualizam postaje zvučna opsesija, ali i psihološka i erotska ovisnost. »Za mene je pank prije svega zvuk, realizam i sirova antinarativna istina« – rekao je Assayas. Zato ovo ne može biti drugo nego totalni Assayasov pank film.


Senzualni Almodovar


S druge strane, polazišna točka filma »Julieta« u režiji ništa manje rafiniranog Pedra Almodovara, tri su pripovijetke velike kanadske spisateljice i nobelovke Alice Munro (»Chance«, »Soon«, »Silence«) u kojem njena junakinja Juliet Henderson biva preimenovana u Julietu, dok je priča transponirana iz Vancouvera u Madrid. Poput autorova »Pričaj s njom« koji započinje crvenom zavjesom, tako i »Julieta« započinje crvenom tkaninom, samo što to više nije kazališna zavjesa, već lelujava crvena bluza Almodovarove heroine.


Crveno je i tetovirano srce na bicepsu njena voljena ribara, u kojem je on upisao inicijale svoje kćeri Antee i žene Juliete. No on umire u oluji tijekom ribarenja. Sve to pratimo u seriji senzualnih flashbackova, dok Julieta pokušava ući u trag nestaloj kćeri. Jedini kontakt ostaje joj Anteina najbolja prijateljica Bea. No u Almodovarovu nekonvencionalnom misteriju nema ni zločina, ni krivaca. Ipak, senzibilitet Alice Munro krajnja je antiteza Almodovarovoj ekscentričnosti, pa bi možda bilo dobro pročitati njene tri priče, naročito »Tišinu«, koja objašnjava sve ono što fali u završnici njegova filma, kako bismo dobili odgovor na misterij unutar misterija.


Konkurencija je donijela izvrsni komad »Aquarius« brazilskog sineaste Klebera Mendonce Filha. Poput autorova sjajnog prethodnog filma »Neighboring Sounds«, u kojem jedna zgrada postaje kompleksni mikrokozmos ljudskih odnosa i saveza, tako i u ovom najnovijem imamo jednu stara zgradu u Recifeu. Jedina njena stanarka umirovljena je glazbena kritičarka (Sonia Braga) koja otprilike ima istu dob kao i zgrada u kojoj živi.


No njena zgrada locirana u rezidencijalnoj četvrti Boa Viagem, predviđena je za rušenje, pa autorova junakinja kreće u svoj mali privatni rat s developerima koji na njenom mjestu planiraju izgraditi još jednu luksuznu apartmansku zgradu. I bez obzira na sav izmet na stepenicama, bučne orgije s erekcijama, okupljanja članova vjerske sekte i kolonije termita koji su zauzeli prazne stanove u njenom susjedstvu, još uvijek joj ostaje terapeutski Queen i njihov »Fat Bottom Girls« iz njene bogate kolekcije vinila.


Liječnica u  privatnoj istrazi


Nepoznata djevojka u naslovu najnovijeg filma braće Jean-Pierrea i Luca Dardennea »La fille inconnue« mlada je crnkinja koja je u panici pozvonila na ulazna vrata kuće u kojoj je smještena ordinacija mlade liječnice. No, nakon što je na obali rijeke pronađeno njeno mrtvo tijelo, liječnicu počinje proganjati osjećaj krivnje jer joj nije otvorila vrata, te odluči pokrenuti svoju sporu ali opsesivnu privatnu istragu, ne bi li otkrila njen pravi identitet. Jedino čime u istrazi raspolaže je snimka žrtve koju je zabilježila kamera videonadzora na ulazu u njenu zgradu.


Liječnica  pokušava otkriti njeno ime, ali i razlog njene smrti, iako nitko o njoj ništa ne zna. Tek je bila viđena kako oralno zadovoljava nekog starca. Ipak, ona je prije svega liječnica, a ne policajka, te ne želi ni u koga upirati prst. Iako smatra da dobar liječnik ne smije pokazivati emocije, kao što uostalom ne znamo ništa o njenoj prošlosti i privatnom životu, ona se prema slučaju mlade crnkinje odnosi emotivno. Čak je kupila parcelu na groblju da je mogu dostojno sahraniti. Jer, njena opsesija djevojkom prije svega je moralna.


 Ipak, braću Dardenne puno više  od same istrage i famoznog »whodunnit« diskursa zanima socijalni milje u kojem se odvija njihova priča, s izbjeglicama i njihovim teškim infekcijama, koji u strahu da će biti deportirani ne žele otići na pregled u bolnicu jer nemaju dokumente, iako im liječnica kaže da će im svaki liječnik u bilo kojoj bolnici pomoći u tajnosti.


Socijalnim temama bavi se i najnoviji komad Filipinca Brillantea Mendoze »Ma’ Rosa«, bučna i energična priča o majci koja se počinje baviti narko biznisom i organizira mrežu dilera da bi prehranila brojnu obitelj. Ali nakon što policija izvede raciju na njen trošni stan, te je privede u postaju zajedno s mužem ovisnikom, njena djeca pokušavaju učiniti sve da prikupe novac za kauciju, te kreću u lov na dužnike, ali se i prostituiraju sa sredovječnim homoseksualcima.