Redatelj nagrađenog "Zvizdana"

Dalibor Matanić: Hrvatski film sada može ići samo na više razine

Hina

Foto Goran Mehkek / CROPIX

Foto Goran Mehkek / CROPIX

»Neće biti drugog momenta od ovoga, sada smo se podigli na razinu 'dva', paučina stara 34 godine je maknuta, već nakon prve projekcije pojavila se gužva oko filma, ali se istovremeno počelo pričati o zemlji iz koje dolazi«, rekao je Matanić na konferenciji za novinare i proslavi tog velikog uspjeha u Gliptoteci HAZU



ZAGREB  Sada je idealni trenutak za hrvatski film, nema više spuštanja i možemo se samo dizati na više razine, rekao je Dalibor Matanić, redatelj filma »Zvizdan«, koji je na nedavno završenom filmskom festivalu u Cannesu osvojio nagradu žirija u natjecateljskom programu »Izvjestan pogled«.


»Zvizdan« je prvi hrvatski film u službenoj selekciji tog prestižnog festivala nakon više od trideset godina, a Matanić smatra kako su aktualna događanja u regiji i svijetu označila pravi trenutak da se sve tako dobro posloži za njegov film.


»Neće biti drugog momenta od ovoga, sada smo se podigli na razinu ‘dva’, paučina stara 34 godine je maknuta, već nakon prve projekcije pojavila se gužva oko filma, ali se istovremeno počelo pričati o zemlji iz koje dolazi«, rekao je Matanić na konferenciji za novinare i proslavi tog velikog uspjeha u Gliptoteci HAZU.




Da je tako potvrdio mu je razgovor s nagrađivanim rumunjskim redateljem Corneliuem Porumboiuem. »Analizirali smo što se dogodilo prije deset godina u Rumunjskoj, isto nitko nije gledao domaći film, oni nisu bili složni, no jedan po jedan film krenuo je u ofenzivu i dogodio se rumunjski val koji je poznat i priznat svugdje u svijetu«, ustvrdio je.


Nagrađeni filmovi jugoistočne Europe


Zadovoljan je i što su sve glavne nagrade u Cannesu dobili filmovi jugoistočnog dijela Europe, koja je sada u modi, pa smatra da je idealan trenutak da se stvari dignu na viši nivo. Imamo autore s kojima to možemo napraviti, važno je shvatiti da film nije kompeticija, treba poštivati druge inače se ne trebate baviti tim poslom, napomenuo je.


Najavio je da će nakon »Zvizdana«, kao prvog filma trilogije sunca, koja analizira najniže i najviše ljudske porive, u tom slučaju ljubav i mržnje, idući projekt biti »Zora«, koja se bavi jakosti emocionalnih spona među ljudima i pohlepom. »Bit će intrigantan, čak možda i novi filmski žanr, sada istražujemo do kojih granica film dalje može ići, imam osjećaj da će to biti jako zanimljivo i nekim poznatim selektorima, dodao je.


Matanić je u razgovoru sa žirijem saznao kako su se svi ‘tukli’ tko će im je dati, a svih petero članova složilo se da je »Zvizdan« potpuni film, u kojem se sve spojilo, priča, režija i gluma. »Užasno su hvalili glumce Tihanu Lazović i Gorana Markovića, nema osobe s kojom sam pričao o filmu da ih nije pohvalila, taknule su ih emocije i jačina glume«, rekao je.


Za uspjeh hrvatske kinematografije zaslužni i bivši ministri


Ministar kulture Berislav Šipuš čestitao je ekipi filma, ali i čitavoj filmskoj zajednici koja iz godinu u godinu bilježi značajne korake, a ako je to povratak hrvatskog filma na scenu nagrađivanih to je veliki korak, rekao je.


Upitan je li to i uspjeh Ministarstva kulture, Šipuš je rekao da jest u onom dijelu u kojemu su bivši ministri imali hrabrosti ‘riješiti se’ filmaša iz Runjaninove (osnovati HAVC) i dati im u ruke odgovornost, financijska sredstva koja nisu mala za ovu državu, mogućnost da razvijaju samostalno svoju djelatnost i da se međusobno dogovaraju.


Iz toga je krenuo val jer su hrvatski filmovi već nekoliko godina zavrijedili da budu na velikim festivalima, a ovo je vrh do kojeg se nije došlo odjednom nego ustrajnim radom u kojem ima prijepora, dvojbi, sumnji, nedoumica, napomenuo je.


Ravnatelj HAVC-a Hrvoje Hribar prigodu je iskoristio da zahvali prethodnim ministrima kulture, Boži Biškupiću, Jasenu Mesiću i Andreji Zlatar, ali i Albertu Kapoviću »koji je pokrenuo HAVC i imao nevjerojatnu viziju«.


Producentica »Zvizdana« Ankica Jurić Tilić pohvalila je HAVC-ov sustav poticanja razvoja filma kao jednu od najdragocjenijih inovacija u hrvatskom filmu koja, napomenula je, možda nema odmah vidljive rezultate, ali dugoročno donosi koristi za film, omogućuje da pisci ne rade besplatno da se film međunarodno testira i pronađe partnere.


Matanićev film ogledan je primjer kako se razvija europski film, bio je to jedan od slučajeva gdje nije bilo umjetničkog kompromisa, a kod ulaska u službeni program Cannesa donio je i dodatni rad HAVC-a jer je u toj mreži prekrasnih filmova i snažnih autora lako ostati nezapažen, ako imate dobar film bitno je da ga pogledaju bitni ljudi u pravo vrijeme i da sve bude pripremljeno kako treba, rekla je.


Na prestižnoj nagradi ekipi filma čestitali su bivši i sadašnji umjetnički savjetnici HAVC-a, Branko Ivanda, koji je izrazio zadovoljstvo što su ga oni koje je učio prerasli te Ognjen Sviličić, koji je rekao da je »Zvizdan« pokazao kako su netočne tvrdnje da se u HAVC-u dijeli novac po poznanstvima ili da nekoga treba potplatiti za ulazak na veliki festival.