Skyscraper

Bionička akcijska figura: Gledali smo novi film redatelja Rawsona Marshalla Thurbera

Dragan Rubeša

Dwayne Johnson koreografiranim zračnim akrobacijama i mastodontskom pojavom priziva geste heroja iz zlatne ere holivudskog akcijskog filma. Iako je riječ o gotovo bioničkoj akcijskoj figuri transformiranoj u videogejmerskog heroja, čiji je konačni cilj spasiti svijet od terorista



Opsesija Rawsona Marshalla Thurbera starom školom holivudskog akcića evidentna je još otkako se u autorovu »Dodgeballu« ukazao Chuck Norris, ali i kad je u »Tajnoj službi« s čak previše respekta ispisao posvetu holivudskoj buddy-buddy tradiciji. Te opsesije nastavljaju se i u njegovu najnovijem komadu inspiriranom »Die Hard« mehanizmima, gdje Dwayne Johnson umire muški, iako mu je prosede kontaminiran dostatnom dozom »stallonizma«, u rasponu od »Cliffhangera« do »Daylighta« s kojim ga povezuje motiv prolaska kroz tunel od turbine.


Dekonstrukcija


Riječ je dakle o lucidnoj hi-tech dekonstrukciji Willisovih ludorija koje barem ne vrijeđaju intelekt publike, za razliku od većine uniformiranih ljetnih blockbustera. No, dok je u originalnoj verziji filma »Umri muški« iz 1988. ubijeno 23 ljudi, žrtve Thurberova »Skyscrapera« gotovo je nemoguće izbrojati. Jer, dok McTiernanov komad tretira ubijanje kao krvavu i krajnje jezivu rabotu, u Thurberovu filmu ono je čisto i brzo.


Film je to koji uključuje smrtno ozbiljne bombaše ubojice, pištolje uperene u prestravljene klince i globalizirani konzorcij koji uključuje čak »tri kriminalna sindikata«. Imamo dakle jednog bivšeg hrvača sa 120 kilograma čiste mramorne muskulature čija je majka Samoanka, a otac crni Kanađanin (The Rock), jednog opakog »Kineza« rođenog u Singapuru (Chin Han), jednog Engleza (Noah Taylor) i istočnoeuropskog zlikovca kojeg glumi Danac (Roland Moller).




Ipak, jedini je Dwayne Johnson taj koji koreografiranim zračnim akrobacijama i mastodontskom pojavom priziva geste heroja iz zlatne ere holivudskog akcijskog filma. Iako je riječ o gotovo bioničkoj akcijskoj figuri transformiranoj u videogejmerskog heroja, čiji je konačni cilj spasiti svijet od terorista.


I sama proteza ugrađena u njegovu nogu postaje neka vrsta minijaturne verzije nebodera na kojeg se on mora popeti, inicirajući novu fazu parkoura. A finalna referenca na famoznu scenu sa zrcalima iz Wellesove »Dame iz Šangaja« u ponešto osuvremenjenoj hi-tech varijanti, priziva analognu sekvencu iz »Ludog detektiva« Johnnieja Toa, iako je potonji često naglašavao da nikad nije gledao Wellesov film. S Toom ga povezuje i hongkonška ambijentacija.


Voljeni heroj


No, u Dwayneovoj zemlji u kojoj vlasti na granici razdvajaju migrantske obitelji, valjda je red da navijamo za njegova herojskog junaka koji ubija gadove jer su mu oteli dijete. Ostaje pitanje da li bi publika istim žarom navijala za njega da glumi jednog od onih migrantskih očajnika kojem su te iste vlasti otele sina. Problem je što on želi da ga shvatimo previše ozbiljno. Jer, Thurberu još uvijek nedostaje McTiernanove mizanscenske virtuoznosti.


Naravno, The Rock ne bi bio naš voljeni akcijski heroj da ga ne prate njegove aktivne partnerice. To više nisu uspavane princeze koje treba spasiti. Prisjetimo se Else Pataky u »Brzima i žestokima« i borbene Carle Gugino u »San Andreasu«. Sada je tu borbena Neve Campbell naoružama škarama, koja »umire« ženski. Film se prikazuje u Cinestaru Rijeka.