Politička alegorija

“Bijeli Bog” u Art kinu: Pasja ljubav za Jobbikovu eru

Dragan Rubeša

Mundruczova politička alegorija aludira na ksenofobnu politiku Viktora Orbana i njemu sličnih političara s ekstremne desnice, a autorovi psi lutalice zapravo su »prljavi imigranti«, azilanti, Romi i slični uljezi koji predstavljaju ultimativnu prijetnju jobbikovski čistoj Mađarskoj



Najemotivniji trenutak lanjskog Cannesa bio je onaj kad je na svečanoj premijeri alegorijskog filma »Bijeli bog« redatelja Kornela Mundruczoa njegov glavni akter, pas Hagen, zakoračio na pozornicu s leptir kravatom, kako to već nalaže strogi festivalski »dress code«, dakle – smoking obavezan. Hagen je čak osvojio i »Pseću palmu« (Dog palm) za najbolju ulogu. Jedini opasni konkurent bio mu je Godardov crni pas Roxy koji se u autorovu trenutno omiljenom 3D formatu slike, pretvorio u Dogzillu.


   I doista, Hagenu se dogodila možda najuvjerljivija i najbolja »pseća uloga« u povijesti filma. Tko je za to zaslužan? Njegov trener? Sam Hagen? Mundruczo sigurno nije. Osim ako nema diplomu iz kontrole psećeg uma. A tada se Cannes već opasno približio cirkusu.


   Šalu na stranu, autorov film čiji se naslov eksplicitno referira na remek-djelo Sama Fullera »Bijeli pas« o njemačkom ovčaru istreniranom da napada crnce, balansira negdje na pola puta između Hanekeova »Vremena vukova« i Disneyeva »Ružnog jazavčara«, iako već na samom početku autor naglašava da je film posvetio Miklosu Jancsou. Samo što bi se Mundruczova politička alegorija mogla preimenovati u »Vrijeme Jobbika«, jer zapravo aludira na ksenofobnu politiku Viktora Orbana i njemu sličnih političara s ekstremne desnice.




   Mundruczovi psi lutalice čijim je vlasnicima država nametnula visoki porez naprosto zato jer su »drukčiji«, zapravo su svi oni »prljavi imigranti«, azilanti, Romi i slični uljezi koji predstavljaju ultimativnu prijetnju jobbikovski čistoj Mađarskoj. Žrtva takve fašističke politike je i naš voljeni Hagen kojeg će gazda izbaciti na cestu, nakon čega njegova 13-godišnja kćer Lily kreće u potragu za njime, dok se njegova »amores perros« avantura pretvara u katalog najgorih mogućih poniženja i maltretiranja.


   Ali katarzični pseći ustanak će se kad tad dogoditi uz maestralno citiranje Wagnerova »Tannhausera«, garnirano Lilynom trubom. Taj apokaliptični dio filma s primjesama horora ujedno je najbolji, kad se Hagen otima s uzice, napada jednog od radnika azila za napuštene pse i oslobađa njegove zatočene stanare, koji se okreću protiv ljudske rase i započnu sijati teror na gradskim ulicama, spremni osvetiti se svima koji su im u prošlosti nanijeli zlo. Pri tome valja naglasiti da su Mundruczovi ustanici psi od krvi i mesa, a ne digitalne tvorevine izašle iz holivudske CGI radionice.


   No najveća vrijednost filma je njegovo odbijanje da zaluta u zonu lake mizantropije, kad pseće oči počnu svijetliti poput zvijezda izgubljenih u beskonačnosti životnog ambisa. Jer, kako bi to u jednom filmu rekao Akira Kurosawa – »izgubljeni pas postaje bijesan«.