Meksički redatelj

Alejandro Gonzales Inarritu: Ne sprdamo se s Hollywoodom

Stjepan Hundić

»Birdman« je vrlo specifična satira showbiznisa, konkretnije glumačkog svijeta, kako Hollywooda, tako i Broadwaya. Koliko god »otrovna«, ta je satira ujedno i posveta umjetnosti glume, ali i meta drama u kojoj život imitira umjetnost, a umjetnost život



Ne, nismo imali na piku niti jednu holivudsku zvijezdu, otkriva nam kroz smijeh poznati meksički filmaš Alejandro Gonzales Inarritu odgovarajući na pitanje o nizu slavnih holivudskih imena s kojima se u filmu »sprda«, a među kojima su Robert Downey Jr, Michael Fassbinder, Meg Ryan pa čak i Martin Scorsese čije se prezime u filmu pogrešno izgovara »skorzis«.


  – Jednostavno smo ubacivali imena koja su se dobro uklopila u kontekst, priču i konkretnu scenu bez nekog osobnog »animoziteta«, kaže Inarritu.    

Otrovna satira


Već je iz ovog kratkog uvoda jasno da je novi film Alejandra Gonzalesa Inarittua – »Birdman« – kojim je preksinoć svečano otvorena 71. Mostra, vrlo specifična satira showbiznisa, konkretnije glumačkog svijeta kako onog s velikih ekrana Hollywooda tako i onog s kazališnih dasaka Broadwaya. Koliko god »otrovna«, ta je satira ujedno i posveta umjetnosti glume, ali i meta drama u kojoj život imitira umjetnost, a umjetnost život, karakterni ansambl komad – naslovne uloge tumače Michael Keaton, Edward Norton, Emma Stone, Naomi Watts, Zach Galifianakis i drugi – zaslađen magičnim realizmom i vizualnim trikovima kojima nas autor želi »zavarati« da je čitav film snimljen u jednom kadru.  

  »A slice of life«, kako bi to rekli Amerikanci čija je kritika oduševljena filmom iako njihov zanos, čini se, ne dijeli ostatak međunarodne kritike, barem onih nekoliko s kojima je razgovarao potpisnik ovih redaka i koji se s njima slaže.


  – Svi mi imamo svog Birdmana u životu, svi mi imamo uspone i padove. Svi mi imamo glasove u glavi, svi imamo sjene koje nas prate čitav život kao što Birdman prati Riggana Thomsona u našem filmu, kaže nam Inarittu na tiskovnoj konferenciji na Mostri odgovarajući na pitanje o prožimanju umjetnosti i života i obrnuto.


   K’o od šale




U središtu priče je dakle Riggan Thompson, nekada velika holivudska zvijezda koja se proslavila glumeći superjunaka Birdmana u uspješnom serijalu blockbustera – iliti »apokaliptična pornografija« kako ih otrovno duhovito etiketira Inarittu – koja želi povratiti izgubljenu slavu i glumački ugled režirajući adaptaciju djela Raymonda Carvera na daskama Broadwaya u kojoj tumači i glavnu ulogu. Nije slučajno što Riggana tumači Michael Keaton koji se proslavio kao Batman pa »nestao« s velike scene, kao što nije slučajno ni da se film zove Birdman što priznaje i sam redatelj.


  – Da, naravno da izbor Michaela Keatona nije slučajan i da smo svjesno igrali na kartu povezanosti s Batmanom, ali nije samo to razlog što sam angažirao Michaela. Smatram da samo nekoliko glumaca na svijetu može odglumiti ovaj lik, a jedan od njih je i Michael, i to ne samo zato što je bio jedan od prvih filmskih superjunaka u novije holivudsko doba. Ovo nije jednostavna uloga, jako je teško uvjerljivo balansirati između drame i komedije, a Michael to radi k’o od šale. Bez njega ovaj film bi bilo nemoguće napraviti i zato sam imao mnogo sreće što je prihvatio ulogu. Čim sam ga upoznao, znao sam da je pravi izbor za ulogu i shvatio sam koliko je siguran u sebe kao glumca i koliko se ugodno osjeća u svojoj koži, nije ga sram »ogoliti« se pred čitavom svijetom, otkriva nam Inarritu pa nastavlja.  

  Humor i desert


Inarrituova komedija je vrlo gledljiva i vrlo solidna iako zanatski preagresivna i prečesto preizlizana satira glumačkog showbiznisa u kojoj autor kanalizira crnohumornog Woodyja Allena i majstora karakternog kaosa Roberta Altmana, no s manje uspjeha, uvjerljivosti i autorskog stila od dvojice spomenutih velikana američke kinematografije.


  – Mislim da sam se nakon toliko teških drama koje sam režirao i toliko meksičkog emotivnog čilija poželio malo humora i deserta, odnosno maknuti se iz svoje sigurne autorske zone pa sam odlučio snimiti komediju i malo se smijati na setu, objašnjava Inarittu zašto se odlučio na drastičan zaokret u karijeri nakon što se proslavio teškim emotivnim dramama kao što su »Amores Perros«, »21 Gram«, »Babel« i »Biutiful«.  

  – Sretan sam što sam dobio i tu priliku, htio sam raditi s ovim predivnim glumcima. Birdman je za mene eksperimentalni film i moram priznati da sam na početku bio uplašen, ali danas sam sretan što sam se upustio u ovu humornu pustolovinu. Od prvog kadra nastojao sam da publika gleda film iz perspektive likova, da osjeća ambiciju i strah glavnog lika jer ovo je priča o svima nama, o našim strahovima, željama i životnim planovima, nadam se da će se publika identificirati s pričom, rekao nam je na kraju susreta Inarittu