»Birdman« je vrlo specifična satira showbiznisa, konkretnije glumačkog svijeta, kako Hollywooda, tako i Broadwaya. Koliko god »otrovna«, ta je satira ujedno i posveta umjetnosti glume, ali i meta drama u kojoj život imitira umjetnost, a umjetnost život
Ne, nismo imali na piku niti jednu holivudsku zvijezdu, otkriva nam kroz smijeh poznati meksički filmaš Alejandro Gonzales Inarritu odgovarajući na pitanje o nizu slavnih holivudskih imena s kojima se u filmu »sprda«, a među kojima su Robert Downey Jr, Michael Fassbinder, Meg Ryan pa čak i Martin Scorsese čije se prezime u filmu pogrešno izgovara »skorzis«.
Otrovna satira
»A slice of life«, kako bi to rekli Amerikanci čija je kritika oduševljena filmom iako njihov zanos, čini se, ne dijeli ostatak međunarodne kritike, barem onih nekoliko s kojima je razgovarao potpisnik ovih redaka i koji se s njima slaže.
– Svi mi imamo svog Birdmana u životu, svi mi imamo uspone i padove. Svi mi imamo glasove u glavi, svi imamo sjene koje nas prate čitav život kao što Birdman prati Riggana Thomsona u našem filmu, kaže nam Inarittu na tiskovnoj konferenciji na Mostri odgovarajući na pitanje o prožimanju umjetnosti i života i obrnuto.
K’o od šale
U središtu priče je dakle Riggan Thompson, nekada velika holivudska zvijezda koja se proslavila glumeći superjunaka Birdmana u uspješnom serijalu blockbustera – iliti »apokaliptična pornografija« kako ih otrovno duhovito etiketira Inarittu – koja želi povratiti izgubljenu slavu i glumački ugled režirajući adaptaciju djela Raymonda Carvera na daskama Broadwaya u kojoj tumači i glavnu ulogu. Nije slučajno što Riggana tumači Michael Keaton koji se proslavio kao Batman pa »nestao« s velike scene, kao što nije slučajno ni da se film zove Birdman što priznaje i sam redatelj.
Humor i desert
Inarrituova komedija je vrlo gledljiva i vrlo solidna iako zanatski preagresivna i prečesto preizlizana satira glumačkog showbiznisa u kojoj autor kanalizira crnohumornog Woodyja Allena i majstora karakternog kaosa Roberta Altmana, no s manje uspjeha, uvjerljivosti i autorskog stila od dvojice spomenutih velikana američke kinematografije.
– Sretan sam što sam dobio i tu priliku, htio sam raditi s ovim predivnim glumcima. Birdman je za mene eksperimentalni film i moram priznati da sam na početku bio uplašen, ali danas sam sretan što sam se upustio u ovu humornu pustolovinu. Od prvog kadra nastojao sam da publika gleda film iz perspektive likova, da osjeća ambiciju i strah glavnog lika jer ovo je priča o svima nama, o našim strahovima, željama i životnim planovima, nadam se da će se publika identificirati s pričom, rekao nam je na kraju susreta Inarittu