Danka Šošić i Žarko Vijatović, dvoje likovnih umjetnika i kustosa iz Zagreba u zadnjih desetak godina priredili su niz zapaženih izložbi hrvatskih umjetnika u europskim i svjetskim metropolama poput Pariza, Londona, Torina, New Yorka...
Likovni umjetnici i kustosi Danka Šošić i Žarko Vijatović od devedesetih žive u Parizu. U zadnjih desetak godina priredili su, u suradnji s uglednim europskim galeristima, niz zapaženih izložbi hrvatskih umjetnika u metropolama poput Pariza, Londona, Torina, New Yorka... U fokusu njihova interesa prvenstveno je djelovanje umjetničke grupe Gorgona i njezinih članova, ali i predstavnika nove umjetničke prakse koja se na hrvatskoj likovnoj sceni javila krajem šezdesetih godina 20. stoljeća
Danka Šošić i Žarko Vijatović, dvoje likovnih umjetnika i kustosa iz Zagreba, koji od devedesetih žive u Parizu, u zadnjih desetak godina priredili su, u suradnji s uglednim europskim galeristima, niz zapaženih izložbi hrvatskih umjetnika u europskim i svjetskim metropolama poput Pariza, Londona, Torina, New Yorka… U fokusu njihova interesa prvenstveno je djelovanje umjetničke grupe Gorgona i njezinih članova, kao i predstavnika nove umjetničke prakse koja se na hrvatskoj likovnoj sceni javila krajem šezdesetih godina 20. stoljeća.
Na poziv Galerije P420 u Bologni upravo gostuju s izložbom »Gorgona, Postgorgona« koja u prvi plan stavlja kolektivne akcije i foto-performanse umjetničke grupe koja je djelovala u Zagrebu između 1959. i 1966. godine, kao intelektualno i duhovno bratstvo njezinih članova: Josipa Vanište, Marijana Jevšovara, Julija Knifera, Đure Sedera, Ivana Kožarića, Miljenka Horvata, Dimitrija Bašićevića Mangelosa, Radoslava Putara i Matka Meštrovića.
Gorgona se zalagala za nekonvencionalne, do tada nepoznate oblike umjetničkog djelovanja, ali nikad nije djelovala manifestno, po nekom programu. Svaki od njezinih članova imao je potpunu stvaralačku autonomiju, a povezivale su ih zajedničke akcije, sastanci, izleti, međusobna prepiska i korespondencija s istaknutim stranim umjetnicima (Dieter Rot, Piero Manzoni, Enzo Mari, Lucio Fontana, Victor Vasarely, Yves Klein, Harold Pinter, Robert Rauschenberg), izdavanje anti-časopisa »Gorgona« te niz grupnih i samostalnih izložbi u Studiju G – prostoru radionice okvira Salon Schira u Preradovićevoj ulicu u Zagrebu koji su iznajmljivali kako bi mogli djelovati neovisno od izložbenih institucija. Tek deset godina nakon što su prestali postojati prepoznati su kao grupa koja je svojim akcijama anticipirala umjetničke postupke koji će se afirmirati sedamdesetih godina.
Profesionalna i osobna prijateljstva
Danka Šošić i Žarko Vijatović, kustoski i bračni par, s umjetnicima gorgonskog kruga i zagrebačke scene osamdesetih kojoj su i sami pripadali, povezani su i osobnim prijateljstvima. Do odlaska u Pariz, Vijatović je u Zagrebu vodio Izložbeni salon Doma JNA, kao jednu od rijetkih galerija koja je osamdesetih promovirala suvremenu scenu i avangardne umjetnike s kojima je ostvario i niz suradničkih projekata kao fotograf.
Na aktualnoj izložbi u Bologni Gorgonu predstavljate sa 140 radova i dokumenata iz privatnih kolekcija iz Zagreba, Pariza, Milana i Beča. Kako ste koncipirali izložbu, na što stavljate naglasak?
Vijatović: Naglasak izložbe »Gorgona, Postgorgona« je na zajedničkim radovima gorgonaša, foto-performansima i akcijama od 1961. do 2002. godine. Uspjeli smo sakupiti foto-dokumentaciju osam foto-performansa i akcija.
U drugom dijelu izložbe prikazana je izdavačka djelatnost: anti-časopis Gorgona (1961-1966), bilten Postgorgona (1985-1986), šest brojeva časopisa Post Scriptum objavljenih 1989. godine te tri broja Postgorgone izdanih 2007., 2008. i 2010. godine.
U likovnom dijelu izložbe postavili smo radove po temama: linija, krug, smrt, repeticija, praznina… Zanimljivo je kako se neke teme provlače kroz osobni rad svih gorgonaša, posebice one formalne prirode poput linije i kruga. Izborom radova i postavom izložbe, nastojali smo obraditi teme o kojima su gorgonaši raspravljali i kojima su se bavili na svoj osoben način.
Šošić: Ova je izložba na neki način pokušaj da se malo više prodre u takozvani »gorgonaški duh«.
Vaništa je napisao još početkom šezdesetih: »Gorgona se definira kao zbir svojih mogućih tumačenja«. Zahvaljujući velikom izložbenom prostoru galerije P420 uspjeli smo na pregledan način izdvojiti tematske cjeline u želji da uspostavimo vezu između materijalnog i duhovnog, te grupnog i pojedinačnog djelovanja članova grupe. Gorgona je djelovala samozatajno, samo je mali broj iz okruženja članova Gorgone bio upoznat s njezinim aktivnostima. Kao dijete družila sam se s Vaništinim kćerima, no za Gorgonu sam saznala tek osamdesetih kad sam se upisala na Akademiju likovnih umjetnosti.
Sloboda stvaranja u Jugoslaviji
Kako ste ostvarili suradnju s galerijom u kojoj gostujete i kako na izložbu reagira publika?
Šošić: Voditelje galerije P420, Alessandra i Fabrizia smo susretali na sajmovima gdje bi nas uvijek iznenadili s predstavljanjem zanimljivih umjetnika. Galerija postoji samo sedam godina, no već je postala nezaobilazan prostor suvremene umjetničke scene. Već su izlagali zagrebačkog umjetnika Gorana Trbuljaka, a ove će ga godine predstaviti samostalnom izložbom na prestižnom Art Baselu.
Za izložbu »Gorgona, Postgorgona« postoji veliko zanimanje – očekujemo posjet kustosa iz cijelog svijeta koji su se najavili u vrijeme održavanja Venecijanskog bijenala. Na otvorenje je došao velik broj kustosa, kolekcionara i umjetnika, iznenadilo nas je koliko su dugo i sa zanimanjem gledali izloške i postavljali pitanja.
Što je to što ih fascinira u djelovanju Gorgone?
Šošić: Gorgona je anticipirala ono što će početi raditi tek konceptuala sedamdesetih. Izvodili su performanse kad riječ performans još nije postojala. Njihovi radovi poput kolektivnog poziranja u foto performansu »Gorgona gleda u nebo« i »Gorgona gleda u zemlju« iz 1961. vrlo su radikalni. Na Zapadu slične skupine poput Fluksusa ili grupe Zero počinju djelovati kasnije od Gorgone. Iz zapadnjačke perspektive izgleda nevjerojatno da se tako nešto moglo događati iza željezne zavjese, jer kod nas nije bilo slobode.
Prije ove, organizirali ste više izložbi naših umjetnika u Parizu i New Yorku u suradnji s pariškim galeristom Frankom Elbazom koji se vašom zaslugom zainteresirao za hrvatsku neoavangardnu i konceptualnu umjetnosti. Što ste sve zajedno napravili?
Šošić: S galerijom Frank Elbaz suradnju smo počeli 2010. godine i organizirali smo 13 izložbi hrvatskih umjetnika. Osim Gorgone kao grupe predstavili smo Julija Knifera, Josipa Vaništu, Mangelosa, Tomislava Gotovca, Vladu Marteka, Mladena Stilinovića i Borisa Cvjetanovića. Izložbe su bile postavljene u Parizu, Londonu, Baselu, Torinu i New Yorku.
Preko galerije Frank Elbaz otkupljeni su i neki vrlo bitni radovi iz opusa Tomislava Gotovca, Vlade Marteka, Josipa Vanište i Julija Knifera za MoMA-u i Centar Pompidou.
Globalno tržište
Što znači probiti se na velikim tržištima poput Francuske i SAD-a s našim umjetnicima? Kakvo je zanimanje galerista i kolekcionara za njihova djela i kakav je, po vašem sudu, značaj umjetnosti koju predstavljate u globalnim okvirima?
Šošić: Danas je tržište jedno, globalno. Iste kolekcionare iz cijelog svijeta možete vidjeti na sajmovima u New Yorku, Baselu, Londonu, Parizu. Oko stotinjak umjetnika se nalazi u samom vrhu i oni su neka vrsta »sigurnog ulaganja«. Poput dionica na burzi.
Da bi stigli na taj vrh, veliki tim ljudi treba raditi na njihovoj promociji. U to su uključeni svi čimbenici tržišta: umjetnici, galerije, kustosi, muzeji, aukcijske kuće, kolekcionari i država. Ulaganjem se stvara tržišna vrijednost. No kad je riječ o apsolutnoj vrijednost umjetničkog djela, onda treba sačekati i vidjeti da li će ga vrijeme pregaziti ili ne. Gorgona, recimo, i nakon više od pola stoljeća postojanja i dalje izaziva zanimanje. U Hrvatskoj zaista ima umjetnika, koji mogu s vremenom postati nezaobilazni ako ih se predstavlja dugoročno na pravi način.
U novije vrijeme na Zapadu vlada pojačan interes za umjetnost koja se razvijala iza »željezne zavjese«. Je li interes za naše umjetnike dio tog trenda, ili se vrijednost pojedinih umjetničkih pojava i opusa prepoznaje i mimo njega?
Šošić: Pomodnost naravno postoji, a u posljednje su vrijeme hit izložbe s političkim predznakom. Umjetnost koja se događala s one strane »željezne zavjese« je novitet za Zapad i kao takva izaziva zanimanje. A ako još tome začinite priču s romantiziranim klišejima, sigurni ste da ćete privući pozornost. Tržište stalno traži »svježu krv«. Neki umjetnici opstanu, neki ne. Knifer je, primerice, prisutan već više desetljeća.
Govoreći o zanimanju za istočnoeuropsku umjetnost, svojedobno ste primijetili da Zapad obožava disidente i kritičare sustava, ali samo dok se drže svog dvorišta.
Vijatović: Sebe i svoja uvjerenja rijetko i teško dovode u pitanje.
Kao kustosi djelujete prilično samozatajno. Zbog čega?
Šošić: U današnje doba »društva spektakla« često su sami kustosi zvijezde, a umjetnički se rad svodi na materijal u službi ilustracije njihovih zamisli. Možda je bitnije u prvi plan staviti umjetnika i njegovo stvaralaštvo.
Poznanstva s umjetnicima
Žarko, ostvarili ste nekoliko velikih fotografskih ciklusa prateći umjetnike »gorgonskog kruga«, Julija Knifera, Josipa Vaništu, Ivana Kožarića. Od kad datiraju te veze, kako ste ih upoznali i doživjeli kao osobe? Oni su bili i Vaši prijatelji?
Često ste snimali i Tomislava Gotovca.
Vijatović: Gotovac i ja smo se intenzivno družili jedan dugi period. Viđali smo se gotovo svaki dan. U Izložbenom salonu Doma JNA priredio sam 1988. izložbu svih njegovih kolaža. Formirali smo i neformalnu grupu ViGo (Vijatović – Gotovac) te izveli neke zajedničke radove. Nakon dugog prekida ponovo smo se našli 2004. godine. Pokušat ću objaviti u formi serije knjiga moj foto-arhiv Gotovca, Knifera, Kožarića i Vanište. Imam stotine nikada objavljenih fotografija.
Ciklus »Krajiška 29« koji ste realizirali s Gotovcem u Hrvatskoj je prikazan samo jednom, u manjem obimu, na izložbi u Osijeku. Kako je nastao?
Vijatović: Gotovca sam snimao dugi niz godina u njegovom stanu, na krovu i u podrumu. Ono što razlikuje taj ciklus od njegovih ostalih performansa je da se ne događa u javnom, već u njegovom intimnom prostoru. Možda javnosti nije poznato, ali Tom je imao veliku tremu prije stvaralačkog čina. Prije suradnje takve vrste bilo je neophodno steći njegovo povjerenje. No u trenutku kad bi ono bilo stečeno, postao bi izuzetno kreativan.
Četrdesetak fotografija iz ciklusa »Krajiška 29« bilo je izloženo 2012. u Muzeju moderne umjetnosti u Varšavi na izložbi »Suradnici« čija je tema bila odnos fotografa i umjetnika u kreiranju umjetničkog djela. Međusobni utjecaj dvaju ili više senzibiliteta, kao i interakcija s njihovim osobnim radom, uvijek daje zanimljiv rezultat. To je nešto posebno što sam doživio fotografirajući Gotovca, Knifera, Vaništu i Kožarića.
Kod Vanište sam, primjerice, godinama odlazio u posjete. Dugo sam oklijevao prije nego što sam ga zamolio da mi dopusti da snimim njegov prostor. Svjetlo, sjene, boje i kompozicija na fotografijama odraz su atmosfere ateliera, ali i razgovora i dugogodišnjeg druženja. Smatram da u nekim slučajevima i vrijeme može biti bitan faktor kod kreativnog čina.
U Parizu skoro svakodnevno odlazim po nekoliko sati u šetnju, često istim putem i snimam iste motive. Kasnije radim odabir, ponekad čak i nakon nekoliko godina.
Stigma Doma JNA
Lani ste se u zagrebačkom MSU-u gostovali s izložbom »Na rubu« na kojoj ste predstavili fotografije maglom obavijenih londonskih, pariških i zagrebačka predgrađa, a tome je prethodila i izložba »Pariz pod snijegom« u Medijateci Francuskog instituta u Zagrebu. Kakvu poziciju imate kao umjetnik u Francuskoj?
Vijatović: Kao umjetnik u Francuskoj nemam nikakvu poziciju. Ne postojim. Prije desetak godina imao sam nekoliko izložbi, galerije u kojima sam izlagao ugasile su se, a isto tako i moja likovna karijera.
Danka, u Zagrebu ste se bavili grafičkim dizajnom i nekoliko godina ste se radili u organizaciji Salona mladih. Čime se ste se poslije bavili?
Šošić: Kad smo došli u Francusku početkom devedesetih bila je velika kriza, galerije su propadale. Osim egzistencijalnih problema, kao umjetnici smo se suočili s iluzijom umjetničke slobode i potrebama tržišta. Žarku su jednostavno skinuli jedan »neprikladan« rad prije otvorenja izložbe, a jednom mom radu su uporno htjeli prišiti političku konotaciju, iako se bavio isključivo estetskim pitanjima. Nakon potpune slobode izražavanja osamdesetih u Zagrebu, za nas je cenzura bila neprihvatljiva. Zato smo se oboje preorijentirali na poslove vezane za umjetnost.
Žarko je počeo raditi kao profesionalni fotograf, a ja sam radila za galerije. Unutar deset godina rada u jednoj od vodećih Art Déco galerija na svijetu dosta sam naučila o primijenjenim umjetnostima i dizajnu.
Kasnije sam u aukcijskoj kući Pierre Bergé & Associés vodila odjel dekorativnih umjetnosti. Danas radim kao umjetnički direktor jedne tvrtke koja se bavi monumentalnim dekorativnim projektima.
Zbog čega ste otišli iz Hrvatske?
Vijatović: U Zagrebu 1991. godine za mene više nije postojala mogućnost rada i djelovanja. Činjenica da sam bio voditelj Izložbenog salona Doma JNA ne samo da je bila otežavajuća okolnost u novim vremenima, već kao da sam postao označen, ozračen, do te mjere da su ljudi prelazili na drugu stranu ulice kad bi vidjeli da im dolazim u susret. Nije mi preostalo ništa drugo nego da im se maknem s puta.
Izložbeni salon Doma JNA pod vašim je vodstvom djelovao vrlo avangardno. Pomalo neočekivan program za prostor tog predznaka.
Vijatović: Prva izložba iz mog programa u Izložbenom salonu Doma JNA bila je izložba enformela od 1952. do 1962. godine. Iako je Salon izlagao radove koji su smatrani visokim modernizmom, ta je izložba predstavljala radikalnu apstrakciju i izazvala je veliko iznenađenje u Zagrebu, jer je nitko nije očekivao u tom prostoru. Takvu su umjetnost podržavale Galerija suvremene umjetnosti, ljudi oko Galerije Studentskog centra i Proširenih medija, koji su djelovale na sporednom kolosjeku.
Glavni događaji zbivali su se oko Galerije Forum, a sve što se danas ističe kao bitno u umjetnosti tog razdoblja tada je bilo potpuno marginalno. Na otvorenje izložbe Julija Knifera u Galeriji suvremene umjetnosti 1980. došlo je sedmero ljudi, a na izložbu Ivana Rabuzina koja je otvorena istog dana njih – tisuću!
Jeste li družeći se s Kniferom razgovarali o tom vremenu?
Vijatović: Jesam, jako me zanimao taj period. Kad sam u jednom razgovoru primijetio da je zbog odluke da se posveti slikanju samo jednog motiva – meandra – sigurno bio izložen kritiziranju, on me pogledao i rekao: »Kritiziranju? Pa nisam ja dostigao taj nivo da me kritiziraju. Meni su se smijali«. Njegov je rad još osamdesetih bio potpuno marginalan i neshvaćen.
Kad sam mu u Izložbenom salonu Doma JNA htio prirediti izložbu, predložio je da pozovemo Zvonka Makovića koji je koncipirao izložbu »Do meandra«. Na izložbi su prvi put bili pokazani Knifeorvi autoportreti koji u potpunosti objašnjavaju repeticiju meandra, a s druge strane crteži koji su pokazali kako je redukcijom prirode došao do apstraktnih geometrijskih elemenata, da bi napokon sve sveo na ideju meandra. S prvim meandrom koji će postati njegov autoportret i znak izložba je završavala.
Odmah sam shvatio da se radi o izuzetnoj izložbi. No, Maković ju je prije toga nudio brojnim galerijama i muzejima, ali svi su ga odbili, nitko je nije htio pokazati.
Knifer u Palachu
Nevjerojatan je taj obrat koji se desio. Danas su Kniferovi radovi neka vrsta statusnog simbola, prestižno ih je posjedovati, ušli su u kolekcije MoMA-e, Pompidou centra i Tate Modern galerije, a on je sve vrijeme živio dosta teško i u velikoj neizvjesnosti. Ipak, od svojih ideja nikad nije odustao i možda je najbolje od svih umjetnika nastavio ono što je začeo Maljevič svojim suprematizmom. Ostajući vjeran boji i platnu, grafitu i papiru, nikad nije izašao iz tradicije slikarstva, ali ju je svojim radom doveo u pitanje i uspostavio nešto posve drugo.
Sa serijom fotografija Julija Knifera gostovali ste 2006. u riječkoj Galeriji OK. Planirate možda li još koju riječku izložbu?
Vijatović: Izložba fotografija Julija Knifera u Palachu, Galeriji OK, održana je na inicijativu Tomislava Gotovca. Tom je obožavao Knifera, smatrao je da se serija fotografija koju sam snimao u Parizu i Nici treba izložiti. Tadašnji voditelj galerije Damir Čargonja-Čarli mi je ponudio termin. Danka i ja smo sjeli u auto, pokupili Toma i svi zajedno smo postavili izložbu. Imam i nekoliko zanimljivih fotografija Toma, snimao sam ga na postavu izložbe. Uvijek volim doći u Rijeku. Rijeka je grad moga djetinjstva.
Muzej moderne i suvremene umjetnosti na jesen priprema retrospektivu Tomislava Gotovca. Možda bi to mogao biti povod da vidimo i radove koje ste njim ostvarili. Održavate li kontakte s ovdašnjim kustosima i institucijama?
Vijatović: Kao član stručnog savjeta Instituta Tomislav Gotovac surađujem na raznim projektima i izložbama. Kustosi iz riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti još uvijek rade na koncepciji izložbe. Izbor radova je u tijeku…