Prema mišljenju dr. Irene Kraševac, na slici »Alegorija ozbiljne opere« Gustav Klimt predstavlja jedan od najslavnijih ljubavnih parova u povijesti, Kleopatru i Marka Antonija!
Da grad Rijeka ima ozbiljniju kulturnu strategiju stropne slike Gustava Klimta u HNK Ivana pl. Zajca već bi odavno bile zamijenjene kopijama, dok bi originali bili izloženi u Guvernerovoj palači, gdje bi ih dolazilo vidjeti stotine tisuća ljudi godišnje.
To je primijetio riječki istraživač i publicist Igor Žic prije četiri godine kad je cijeli svijet slavio 150-tu obljetnicu rođenja slavnog slikara prema kojoj je Rijeka ostala posve ravnodušna, i ne osvrnuvši se na činjenicu da jedina u Hrvatskoj posjeduje djela jednog od svjetski najistaknutijih umjetnika.
Na njihovu vrijednost ovih je dana ukazala dr. sc. Irena Kraševac s Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu koja je na poziv Društva povjesničara umjetnosti Rijeke, Istre i Hrvatskog primorja te Odsjeka za povijest umjetnosti riječkog Filozofskog fakulteta održala predavanje o Klimtovim alegorijskim slikama koje krase svod gledališta riječkog teatra.
Interes za baštinu
Izuzetan odaziv publike predavanju i pratećem razgledavanju pokazao je da među Riječanima i te kako postoji interes za baštinu i otkrivanje umjetničkog blaga vlastitog grada, što možda bude poticaj i strukturama da o stotoj obljetnici Klimtove smrti 2018. godine poklone veću pažnju njegovim djelima.
Gustav Klimt nikad nije posjetio Rijeku, a ni Riječani njegove slike izrađene za riječki teatar nikad nisu vidjeli izbliza. U žurbi zbog dovršenja kazališne zgrade izvedene prema projektu uglednih bečkih arhitekata Fellnera i Helmera, nije preostalo vremena da se i domaćoj publici prikažu na izložbi.
Međutim, bile su izložene u Beču 1885. godine.
U to vrijeme Gustavu Klimtu bila su tek dvadeset tri godine. Bio je na početku karijere koju je počeo graditi zajedno s dvije godine mlađim bratom Ernstom Klimtom te godinu starijim kolegom Franzom Matschom. Njih trojica, svi đaci bečke Škole za umjetnički obrt, zajedno su osnovali »Družbu umjetnika« kako bi lakše dolazili do posla na velikim projektima dekoracije prostora, što im je u to doba bio primarni posao.
Stalni suradnici
Prepoznati kao nasljednici Hansa Makarta jednog od najpopularnijih slikara kasnog historicizma iz doba izgradnje Ringstrassea stekli su naklonost investitora, te postali stalni suradnici arhitektonskog ateljea Fellnera i Helmera, koji postaju glavni naručitelji njihovih radova za koncertne dvorane i kazališta koje podižu na širem području nekadašnje Austro-Ugarske Monarhije.
Prve dekoracije izveli su za koncertnu dvoranu u Karlovim Varyma i kazalište u Liberecu, nakon čega dobivaju narudžbu i za riječki teatar u kojem po tri djela svakog autora krase svod kazališta, te prostor iznad pozornice i dviju glumačkih loža. O njihovoj vrijednosti svjedoči i podatak da su upravo zahvaljujući kvaliteti riječkih slika dobili i svoju najznamenitiju narudžbu za oslik bečkog Burgtheatera.
Slike s alegorijskim prikazima kazališne i glazbene umjetnosti za riječko kazalište izveli su u tehnici ulja na platnu, prema unaprijed zadanim dimenzijama, a tom su prilikom po prvi put i signirali vlastite radove, koje su do tada izvodili kao zajedničke.
Sedam alegorija
Za šest ovalnih polja na svodu oko raskošnog lustera Gustav Klimt je naslikao »Alegoriju ozbiljne opere«, »Alegoriju instrumentalne glazbe« i »Alegoriju poezije«, dok Franz Matsch potpisuje »Alegoriju komične opere«, »Alegoriju plesa« i »Alegoriju ljubavne poezije«. Velika alegorija»Kazalište« iznad pozornice djelo je Ernsta Klimta kojem se pripisuju i dvije manje, nepotpisane slike iznad glumačkih loža. No, dr. Kraševac koja je preciznije definirala naslove slika i analizirala njihov sadržaj smatra da je i slika ležećeg anđela iznad lože djelo Gustava Klimta, ili je barem izvedena prema njegovom predlošku.
»Alegorija insrumentalne glazbe« na svodu gledališta prikazuje sv. Ceciliju, zaštitnicu crkvene glazbe koja u teškoj brokatnoj haljini po modi baroknog vremena kleči za orguljama dok nad njom lebdi anđeo ili genij s lutnjom, umotan u bijelu prozračnu draperiju, koji je nadahnjuje. U »Alegoriji poezije« Klimt je prikazao Orfeja, najvećeg pjevača i glazbenika grčke mitologije i njegovu mladu ženu Euridiku, koja rukom grli dječačića dok pruža lovorov vijenac Orfeju.
Oba prizora smještena su antički ambijent, kao i scena umirućeg ratnika i žene koja predstavlja središnji motiv »Alegorije ozbiljne opere«. Prema mišljenju dr. Irene Kraševac, Gustav Klimt na ovoj slici predstavlja jedan od najslavnijih ljubavnih parova u povijesti, Kleopatru i Marka Antonija!
Dramatična scena
»Crna kosa, svijetla put i egzotična ljepota fatalne žene zdvojne zbog gubitka voljene osobe, umirući ratnik u rimskoj odori i borba koja se odigrava u njihovoj blizini, mogu se tumačiti kao prikaz bitke kod Akcija u kojoj je Oktavijan porazio Marka Antonija koji je potom počinio samoubojstvo, nakon čega se i Kleopatra ubija. Tu dramatičnu scenu Klimt je prenio s puno osjećaja za detalje, a ekspresivan pogled žene snažan je vizualni fokus cijele slike koja privlači pogled gledatelja i ratni trijumf pretvara u ljudsku tragediju.«
U austrijskoj povijesti umjetnosti Klimtove slike u Burgtheateru i Kunsthistorisches muzeju smatraju se vrhunskim djelima kasnog historicizma, a toj valorizaciji po sudu dr. sc Kraševac svakako valja pridodati i dosad zanemarena djela koja rese riječko kazalište.
Premda se u narudžbi radilo o zadanim temama s alegorijskim prikazima glazbenih vrsta, Klimt odstupa od čvrstih kanona uvriježenih u 19. stoljeću i ovim alegorijskim prikazima udahnjuje nove, slobodnije sadržaje i interpretacije.
U njima se mogu prepoznati stilske naznake njegovih kasnijih radova, a to su izražajne ženske figure, prirodnost držanja pojedinih likova, smjelo postavljanje figura u dijagonalnim skraćenjima, kontrast svijetlog i tamnog inkarnata ženskih i muških likova, naturalizam i stilizacija te velika umjetnička imaginacija slikara koji će nakon historicističke faze postati idejni pokretač, utemeljitelj i najznamenitiji član Bečke Secesije.