Monografija Nataše Jovičić

Slike koje se mogu dodirnuti i – ‘slušati’

Tihomir Ponoš

Autorica monografije Nataša Jovičić / Snimio Darko JELINEK

Autorica monografije Nataša Jovičić / Snimio Darko JELINEK

Riječ je o prvoj likovnoj monografiji koja omogućava slijepim i slabovidnim osobama da osjete sliku, a koja je napravljena pomoću inovativne metode i koja bi trebala pomoći obrazovanju iz povijesti umjetnosti slijepima i slabovidnima



ZAGREB Prva likovna monografija “Povijest umjetnosti kroz dodir i zvuk” koja omogućava slijepim i slabovidnim osobama da osjete sliku, a koja je napravljena pomoću inovativne metode i koja bi trebala pomoći obrazovanju iz povijesti umjetnosti slijepima i slabovidnima, ali i omogućiti im galerijsko “razgledavanje” predstavljena je u Modernoj galeriji.


Monografija Nataše Jovičić rezultat je desetgodišnjeg rada, a taj je rad započeo 2009. godine otvaranjem Taktilnog odjela Moderne galerije. U utorak predstavljeno djelo predstavljeno je kao nakladnički pothvat par excellence.


U monografiji je obrađeno deset slika deset autora, pet domaćih, pet inozemnih, a mahom je riječ o klasicima poput Miroslava Kraljevića, Ede Murtića, Vladimira Becića, Vincenta van Gogha, Caravaggija, Edvarda Muncha. Jovičić je objasnila metodu kojom slike može osjetiti i slijepa ili slabovidna osoba.




Svaku sliku razdijelila je na pet taktilnih dijagrama koji sliku dijele na dijelove. Osoba koja sliku prati dodirom dijagrama istovremeno ima i audiovodstvo (koje daje napute kako i u kojem smjeru micati prste po dijagramu) što znači da osoba istodobno dodiruje i “sluša” sliku. Jovičić je kazala da su interpretacije slika vrlo jednostavna i ne iziskuju posebno znanje povijesti umjetnosti.


Posljednji, peti dijagram, je najkompleksniji. On predstavlja kompoziciju, dubinu slike i boje. Svaka boja predstavljena je jednom, točno određenom teksturom. Crvena je uvijek skup kvadratića, a zelena skup paralelnih linija, smeđa skup kosih paralelnih linija.


Knjiga se zapravo sastaoji od deset manjih knjiga, svaka od njih ima i CD na hrvatskom i engleskom jeziku, i svaka predstavlja po jednu sliku na pet taktilnih dijagrama. Od hrvatskih autora iz fundusa Moderne galerije obrađeni su “Majka i dijete” Josipa Račića, “Autoportret s psom” Miroslava Kraljevića, “Kiša” Milana Steinera, “Crtači” Lea Juneka i “Highway” Ede Murtića. Od stranih majstora obrađene su slike “Mrtvi Krist” Andrea Mantegne, “Večera u Emausu” Caravaggija, “Spavaća soba u Arlesu” Vincenta van Gogha, “Krik” Edvarda Muncha i “Ranjeni anđeo” nešto manje poznatog finskog slikara Huga Simberga.


Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek za “Povijest umjetnosti kroz dodir i zvuk” je kazala je i sama umjetnički artefakt i pionirska knjiga neistraženog područja. Riječ je o inovativnom umjetničkom pomagalu koje je dragocjen edukaciji materijal, prikaz jedinstvene metodologije i prezentacija novoga promišljanja o mogućnosti prezentacije i percepcije likovnih umjetničkih djela, kazala je Obuljen Koržinek. Ministrica je kazala da se Hrvatska opredijelila za inkluzivan pristup zasnovan na načelu jednakih prava i mogućnosti svim građanima, a predstavljena monografija je “moćan instrument za bolje, pravednije i humanije društvo”.


Ravnateljica Moderne galerije Biserka Rauter Plančić zaključila je da je monografija “osnov za buduću sveobuhvatniju literaturu prije svega za samoobrazovanje slijepih i slabovidnih”.