14. Liburnijski filmski festival

Ratni zločin iz rakursa žrtve i počinitelja

Davor Mandić

Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA

»Tanka linija« redateljica Nine Mimice i Paole Sangiovanni potresna je priča o ratnim zločinima u kojoj se paralelno prati priča žrtve silovanja u ratu u BiH te počinitelja ratnih zločina mučenja u tzv. mirovnoj misiji UN-a u Somaliji



OPATIJA Najjači film trećeg dana 14. liburnijskog filmskog festivala je talijansko-hrvatska koprodukcija »Tanka linija«, redateljica Nine Mimice i Paole Sangiovanni. Potresna je to priča o ratnim zločinima, s posebnim fokusom na ratna silovanja, u kojoj se paralelno prati priča žrtve silovanja u ratu u BiH te sudionika ratnih zločina mučenja, bivšeg talijanskog vojnika u tzv. mirovnoj misiji UN-a u Somaliji. Mimica snima Bakiru Hasečić, a Sangiovanni Michelea Patruna.


Riječ je o sličnom razdoblju u 90. godinama, no radikalno suprotnog predznaka. Dok je Bakira žrtva, Michele je zlostavljač, no ono gdje inače odlična ideja o suprotstavljanju dviju suprotnosti ipak malo škripi dio je o Micheleu. Dok je Bakirina priča o silovanju koje je proživjela kao jedna od 50.000 sustavno silovanih žena u ratu u BiH, prema podacima bosanskih udruga, o Micheleu kao zlostavljaču-pokajniku saznajemo premalo.


On, istina, kaže da je sudjelovao, pa čak i predvodio neka mučenja, ali nikada se izrijekom ne spomene da je on prijavio zločine i da je zbog toga nečasno otpušten iz vojske, što je tek sramežljivo navedeno na odjavnoj špici. Njegov dio snimljen je tako da se čini kao da ga on u potpunosti kontrolira: pedantan tip u pedantnom stanu pedantno priča o mučenjima i pere si savjest.


Neispunjene aspiracije


I kad Mimica snima Bakiru koja izranja iz mraka i govori kako je u njoj ubijeno sve ono lijepo, sve što je osjećala kao žena, majka i supruga, a onda i u automobilu u Višegradu, na mjestu zločina, gdje iznenada sreće jednog od zlostavljača, znamo da je na djelu sjajan dokumentarac. S druge je, pak, talijanske strane riječ tek o solidnoj reportaži. No bez obzira na sve, film je to koji obavezno treba pogledati i koji nakon gledanja dugo ostavlja gorak okus neisperivih zločina i povampirenja čovjeka koji, kad može, nevjerojatno lako sa sebe skida humano odijelo.

Film koji je puno toga htio, ali nije sve to uspio isporučiti, drugi je cjelovečernji film trećeg festivalskog dana – »Treći« Arsena Oremovića. Ako se kaže da je to film o sportu, a zapravo dominantno o nogometu, onda je i laiku jasno na što aludira njegov naslov. Uspjeh hrvatske nogometne reprezentacije na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj 1998. okidač je za nacionalnu sportsku mitomaniju, ali i novi Oremovićev film, koji je otišao jako široko u izboru sugovornika i tema.


Kvalitetnih uvida u filmu svakako ima, pogotovo onih intelektualaca i sveznalice Jurice Pavičića, ali škripe malo dijelovi u kojima se prozivaju što imenovani mamići, šukeri i ekipa, što neimenovani neprijatelji hrvatskog sporta. Ima tu i iznevjerenih obećanja, teškog i opasnog slizavanja politike i sporta, od Tuđmanove »Croatije« do Mamićevog »Dinama«, Zlatka Viteza, mladih uličnih vježbača koji provaljuju u zatvoreni zagrebački kompleks na Sveticama, vukovarskih gimnastičara koji se bore s propuhom i neimaštinom, punih entuzijazma (gotovo kao da ih je snimao Michael Moore kad želi nešto dokazati), sportskih arena koje zjape prazne ili nedovršene… Previše i za kudikamo iskusnije redatelje od Oremovića.


Kratki filmovi


I kratki filmovi trećeg dana široko zahvaćaju, od »Claustre« Ane Golje, Aleša Suka i Helene Traub o zaboravljenoj arheološkoj baštini iz doba kasne antike do eksperimentalno-aktivističkog »Ti si mići mići mrav«, performera i višemedijskog umjetnika Pina Ivančića, u kojem autor »humano preseljuje« mrave, nudeći svojevrsni paralelizam između mikro i makro svijeta.


Iako vrlo kratak, u trajanju tek 6 minuta, film začudnog naslova »201507STDR-L« Vladimira Gašparovića fina je ambijentala slika žetve lavande i procesa njene destilacije, uz nervozno tumačenje destilera neukom postavljaču pitanja o opremi i procesu. Tu je još i »Sanja« mlade autorice Nikice Zdunić, koja i opet ambijentalno signira unutarnji nemir i vanjsku prividnu čvrstoću dizajnerice označene tek vlastitim imenom, dvojbama i sigurnim potezom stvaralačke ruke.


Dosad je u konkurenciji prikazano ukupno 16 filmova, a drugog dana festivala na programu su bili filmovi: »Zauvijek« Monike Rusak, »9. januar« Elvisa Lenića, »Kupus na lešo« Zorka Sirotića, »Dum spiro spero« Pere Kvesića, »Administrativna pogreška« Tina Bačuna, »Čestica 81/5« Maje Bošković i Renate Lučić te »Kandidat« Tomislava Pulića i Roberta Tomića Zubera.