Novi album

PUTOKAZI: MEANDRI Ostvarenje vizije o nekom drukčijem svijetu

Davor Hrvoj

Foto: S. DRECHSLER

Foto: S. DRECHSLER

Meandar je pojam koji označava krivudav dio riječnoga toka, nalik na slovo s. Takva je i izvedba Putokaza. Ona putuje, krivuda, izvija se... Čak i doslovno – rijeka, Rijeka, Rječina – u snimljenim zvukovima Rječine koji su postali sastavnim dijelom izvedbi predstavljenih na subotnjem koncertu



RIJEKA – Putokazi su predstavili novi album »Meandri« u izdanju Dallas Recordsa i proslavili 36 godina djelovanja. Događaj se zbio u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku – u subotu 22. 2. 2020. s početkom u 20 i 20. Posve prikladna simbolika.


Naime, broj dva, između ostalog, simbolizira promjenu, napredak, strpljenje, usklađivanje, ostvarivanje ravnoteže, ljubaznost, obzirnost, pažljivost, nježnost, povjerenje u partnerstvu i usmjerenost na kolektiv. Naravno, datum proslave 36. rođendana Putokaza ne može se podešavati, jer rođeni su 22. veljače 1984. godine, ali svjesni ove simbolike koja zapravo odražava smisao njihova postojanja, početak koncerta domišljato su odredili na neuobičajenih 20 i 20. Neuobičajeno – još jedna odrednica Putokaza kao dokaz maštovitosti, ali i tajne dugovječnosti.


Naime, rijetki su oni koji tako dugo uspijevaju preživjeti stvarajući na području nekomercijalne umjetnosti i kroz sve te godine neprestano intrigirati novim zamislima. Ne samo one koji su dobro upoznati s njihovim istupima, nego i one koji ih prate tek površno. Riječ »Putokazi« će zasigurno jednog dana obogatiti Rječnik simbola, a taj pojam bit će sinonim za kvalitetu, invenciju, osobnost, ljubav, lepršavost…


Mirandina misija




Slavljenice su miljenice riječke publike, naravno, ne samo riječke, ali ipak, one su jedan od važnih simbola svojega grada i zato je dvorana bila ispunjena. Zapravo istinska slavljenica je Miranda Đaković, utemeljiteljica Putokaza, pjevačica te autorica koncepta, tekstova, glazbe i vokalnih aranžmana, nakon 36 godina jedina »preživjela« članica družine. Zapravo Putokazi su njezino dijete.


Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER



Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER




Na promociji u HKD-u premijerno je prikazan video za skladbu »TanTanatos« redateljice Gee Raić, a na kraju zahvalu su primili i svi sadašnji i nekadašnji suradnici Putokaza od kojih su mnogi bili prisutni u publici.



Kroz djelovanje s tom umjetničkom družinom ona se u potpunosti razotkriva, drugima iznosi svoju intimu. Tako je i na ovom albumu predstavila ono dječje u sebi, nešto što se inače zatomljuje formalnim obrazovanjem i odgojem, a u zreloj dobi može se iskazati jedino kroz umjetnost – zaigranost, radost, bezbrižnost, infantilnost, iskrenost, neiskvarenost, nevinost, čuđenje, bezuvjetnu i čistu ljubav, ali i teške emocije, promišljanje filozofskih tema kao što su propitivanje vlastitih postupaka, strah, smrt. Taj osoban, višeslojan pristup kod Putokaza je preduvjet za kreativnost iako niti nadogradnja, integriranje tih karakteristika u kontekst glazbeno-scenskog perfomancea, nije manje važna.


Minimalizam u koreografiji koju je osmislio Benjamin Hrupački, daje pravi smisao uzrečici »manje je više«. Doista cure su pokazale kako se decentnim, ali smislenim pokretom, gestom, mimikom ili tek ponekim trzajem, može reći puno toga. Osmišljavanje i provedba Mirandine misije, u svim njezinim segmentima, i u ovom je projektu na visokoj razini, a za beskompromisno djelovanje na toj razini potrebna je vizija, iznimna hrabrost, spremnost na rizik.


Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER



Filmična aluzija


Mnogo toga objašnjeno je naslovom albuma – »Meandri«. Još jedna simbolika! Čak ne toliko kao referenca na umjetnost, primjerice na stvaralaštvo Julija Knifera, što je prva asocijacija, iako je posredno i to. Meandar je pojam koji označava krivudav dio riječnoga toka, nalik na slovo s. Takva je i izvedba Putokaza. Ona putuje, krivuda, izvija se… Čak i doslovno – rijeka, Rijeka, Rječina – u snimljenim zvukovima Rječine koji su postali sastavnim dijelom izvedbi.


Također, meandar je sinonim za ornament, ukras, a njihove su izvedbe ispunjene nizom takvih detalja. Iako su razbacani među ostalim skladbama na albumu, i mogu se slušati kao svojevrsni interludiji, pet »stavaka« »suite« »Meandar«, sa svim šumovima, zvukovima okoline, naracijom, »molitvom«…, zapravo se čine zasebnim djelom, filmičnom aluzijom na neko nestvarno okupljanje vila koje se bezbrižno igraju i dozivaju jedna drugu u idiličnom okružju, zašto ne uz Rječinu.


Iako su zaseban glazbeno-scenski ansambl, Putokazi su uvijek bili otvoreni prema drugim umjetnicima.


Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER



U ovom projektu važnu ulogu odigrao je Zoran Majstorović pridruživši se Mirandi koja je pjevala i svirala gitaru. Uz nju i Iztoka Turka, on je sudjelovao i u oblikovanju glazbene produkcije, a na ovom je koncertu svirao »samo« oud te akustičnu i električnu gitaru, dok je na snimanju albuma prihvatio još nekoliko žičanih glazbala. Izvedbe u kojima je svirao oud snažno podsjećaju na sevdah, što je tek jedan segment korištenja tradicijske glazbe vlastitog, ali i drugih okružja.


Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER



Naime, osim što osjećaju snažnu pripadnost nasljeđu svoje postojbine, što se svakako osjeća kroz njihove izvedbe, strelice na njihovom smjerokazu usmjerene su prema raznim kulturama.