Umjetnička ravnateljica

Snježana Abramović Milković o Festivalu plesa u Savičenti: Novca sve manje, ali kvaliteta ostaje ista

Vanesa Begić

Večeras u Savičenti počinje 17. Festival plesa i neverbalnog kazališta i tijekom četiti večeri donosi kompleksan program s različitim načinima promišljanja plesa i kombiniranja plesa s drugim žanrovima



S umjetničkom ravnateljicom Festivala plesa i neverbalnog kazališta u Svetvinčentu Snježanom Abramović Milković razgovaramo o ovogodišnjem izdanju manifestacije koja počinje večeras danskom predstavom »The WOMANhouse« u kaštelu Grimani i predstavom »Point of You« mađarsko-portugalskog dua Réti & Machado na gradskom trgu, a završava u ponedjeljak u ovom istarskom gradiću.



PETAK The Woman house (Andreas Constantinou, Himherandit Productions, Danska) i »Point of you« (Anna Réti & Ricardo Machado, Mađarska/Portugal)


SUBOTA »Nike« (DudaPaiva Company, Nizozemska), »Spone« (Roberto Olivan & Zagrebački plesni ansambl, Hrvatska) i »Anatomija mačke« (Petra Hrašćanec, Ksenija Zec, Hrvatska)




NEDJELJA »Trip« (projekcija filma, Iva Korenčić, Andreja Široki, Hrvatska), »A house in Asia« ((Agrupación Senor Serrano, Španjolska) i »Gala« (Edvin Liverić, Hrvatska)


PONEDJELJAK »Sale« (Ksenija Zec & ADU, Hrvatska), »Kokoro« (Lali Ayguade, Španjolska) i »Staying alive« (Jasna L. Vinovrški, Public in Private, Hrvatska/Njemačka)



Iz godine u godinu Festival plesa i neverbalnog kazališta nudi raznolik program. Kako uspijevate u organizaciji?


– Dosta je naporno zato što se usprkos odličnim rezultatima sve teže snalazimo s budžetom. Zadovoljna sam što smo opstali sve ove godine i što nikada nismo žrtvovali kvalitetu programa usprkos problemima s financiranjem.


Festivalu iz godine u godinu ostaje sličan budžet iako su troškovi sve veći, a ove godine Ministarstvo kulture čak je smanjilo sredstva što nam predstavlja veliki problem.


Mislim da nas je upravo produkcijska umješnost održala s obzirom da se sredstva ne povlače isključivo iz MK-a i Istarske županije, već i od inozemnih kulturnih instituta u Hrvatskoj, HTZ-a, TZ-a Istarske županije, stranih organizacija poput španjolske ACE/PICE ili Cimetta fondacije.


Sponzora je sve manje s obzirom na gospodarsku situaciju, ali smo zato orijentiraniji inozemnim fondacijama i partnerima.


Aerowaves mreža


Jako nam je značajan bio ulazak u Aerowaves mrežu prije nekoliko godina, u kojoj imamo status prezentacijskih partnera. Ušli smo na profesionalnu preporuku Edvina Liverića, glumca i performera iz Rijeke koji je godinama predstavnik Hrvatske u toj mreži.


Aerowaves mreža je udruženje velikog broja predstavnika plesnih institucija, festivala i plesnih programatora koji svake godine biraju 20 najzanimljivijih novih europskih koreografskih imena. Osim što imamo uvid u nove trendove, Aerowaves mreža nam subvencionira koreografe za njihova gostovanja u Savičenti.


»Dobri duh« festivala sada je producentica Petra Glad kojoj sam ostavila kompletan posao nakon što sam postala ravnateljica ZKM-a. Znam koliko joj je i dalje teško zatvoriti budžet festivala i nakon 17 godina kvalitetnog rada. Nije dobar trend da nas vladajuće garniture sve više tretiraju kao potrošače javnog novca, a ne kao dodanu vrijednost, ne samo kreativnu, već u ovom slučaju i turističku.



Ispred Stare gradske vijećnice, uoči sjednice Gradske skupštine, okupilo se nekoliko predstavnika Zagrebačkog plesnog centra koji su zastupnicima dijelili poziv naslovljen »Zašto Zagreb ne može imati samostalnu ustanovu za plesnu umjetnost?«, na kojem je i oko 2.500 imena ljudi koji su im dali potporu na peticiju »Autonomija plesu« za osnivanje javno-civilne ustanove Zagrebački plesni centar.


Među građanima koji su im dali potporu, tvrde da se nalazi i ime predsjednice Republike Kolinde Grabar-Kitarović.


U pozivu između ostaloga navode da je u travnju ove godine javno financirani objekt ZPC-a bez suglasnosti struke, bez javne rasprave i potpuno netransparentno dodijeljen Zagrebačkom kazalištu mladih, što je uzrokovalo negodovanje struke i zaposlenika ZKM-a. Od tada do danas javnosti i struci još uvijek nisu predstavljeni valjani argumenti zašto je pripajanje ZPC-a ZKM-u bolje rješenje za Grad Zagreb, njegove građane i plesne umjetnike koji su bit postojanja ZPC-a.


– Apeliramo te pozivamo na suradnju zastupnike Skupštine da se Zagrebački plesni centar ustroji na transparentan i pravno utemeljen način kao samostalna javna ustanova u kulturi kroz javno-civilno partnerstvo, a ne kao podjedinica Zagrebačkog kazališta mladih, što je veliki korak unatrag za plesnu umjetnost u Hrvatskoj – stoji u pozivu plesnih umjetnika. (H)



Predstavite ukratko ovogodišnji program.


– Program je jako različit svake večeri, ali imamo par sjajnih predstava od »TheWOMANhouse« Andreasa Constantinoua, grčkog koreografa u danskoj produkciji koji govori o transrodnim problemima, do Kokoro španjolske koreografkinje Lali Ayguade, bivše plesačice Akram Khana. Svakako treba pogledati »A house in Asia« španjolske grupe Senor Serrano koja kombinira film i performans, a govori o američkoj akciji smaknuća Bin Ladena.


Svake večeri u četiri dana dvije do tri izvedbe, od kojih su sve koje se zbivaju izvan kaštela Grimani besplatne. Važno je da publika pročita u programskoj knjižici nekoliko rečenica o svakoj predstavi ili na webu, što će im pomoći u boljem razumijevanju tematika predstava jer plesni jezik je ipak apstraktan.


Ove godine program donosi i izvedbe nekih domaćih snaga. Kroz posljednjih 16 godina na festivalu je gostovala gotovo cijela hrvatska plesna scena, a ideja o osnivanju festivala u Svetvinčentu te 2000. godine je i bila da se osmisli ljetno zbivanje gdje bi hrvatski suvremeni plesni umjetnici prezentirali svoj rad, s obzirom da se na ostalim ljetnim festivalima tada nije mogao vidjeti.


Ove godine Petra Hrašćanec će prikazati »Anatomiju mačke« u koreografiji Kseniji Zec; Edvin Liverić svoj solo »Gala«, Zagrebački plesni ansambl predstavu »Spone« u koreografiji Roberta Olivana, a vidjet ćemo i mlade hrvatske plesačice s prve godine BA studija suvremenog plesa u sklopu ADU-a.


Plesni centar


Važan dio je i edukativna komponenta programa.


– Uz festival su vezane i radionice suvremenog plesa, najčešće za profesionalne plesače, a ove godine vodit će ih Francisco Cordova i Lusy Marinkovich. Radionice su bitan dio festivalske ponude zbog privlačenja profesionalne plesne populacije. Edukativne radionice za odrasle i za djecu, kao i rezidencijalni boravci plesnih umjetnika, organiziraju se od proljeća do jeseni, dakle i izvan festivalskog perioda, u sklopu Mediteranskog plesnog centra.


Planovi za budućnost?


– Svakako intenzivniji razvoj Mediteranskog plesnog centra koji već šest godina ugošćava umjetnike na rezidencijalnim boravcima gdje mogu raditi na kreativnim procesima u miru i prekrasnom okruženju. Mnogo inozemnih predstava osmišljeno je upravo u Savičenti, a ime Mediteranskog plesnog centra i Savičente je otisnuto na puno programskih knjižica raznih kulturnih institucija u Europi. Zgrada MPC-a je uređena, ali nikada nije dovršena – nedostaje grijanje, tako da nam je sezona puno kraća nego što bi trebala biti. Ali i taj problem će se riješiti do kraja godine.


Mislila sam da nikada neću moći prerezati »pupčanu vrpcu« s festivalom s obzirom na količinu energije koja je uložena sve ove godine, ali kako sam sada ravnateljica Zagrebačkog kazališta mladih divno je vidjeti kako Petra s istim žarom nastavlja moj rad. Umjetnička selekcija je nešto oko čega ću i dalje biti angažirana, ali moje »dijete« može dalje nastaviti samo.